Njihov mladenački ljubavni odnos završio je prije šezdesetak godina, no zahvaljujući biografskoj drami o, danas kultnom glazbeniku Bobu Dylanu, kojega u filmu interpretira ljubimac Amerike Timothée Chalamet, romansa mlade legende u nastajanju i folk pjevačice i aktivistkinje Joan Baez (u filmu je tumači Monica Barbaro) ponovno je privukla pažnju - ovoga puta novih generacija.
Film kao da je oživio duha iz prošlosti, kojeg Baez spominje u svojoj slavnoj pjesmi o odnosu s Dylanom - "Diamonds and Rust" (Dijamanti i hrđa), te pred mlade djevojke podastro priču o ljubavnoj dinamici u kojoj se i one, usprkos vremenskom odmaku, lako mogu prepoznati.
Kako piše The Guardian, Lynda Saldana, tinejdžerica i studentica Sveučilišta u Arizoni, za Baez dosad nije niti čula, no filmske scene o prekidima i pomirenjima dvoje glazbenika zaintrigirale su je i navele da istraži povijest tog odnosa.
Udubivši se malo u materiju, u tom davno ugašenom odnosu prepoznala je dobro joj znani fenomen - nedefinirani tip odnosa poznat kao ‘situationship‘.
S tegobama koje takav ljubavni aranžman donosi Saldana se odmah poistovjetila.
"On bi bio tu za nju, a onda bi otišao drugim djevojkama pa se opet vratio, a ona to nije mogla otpustiti, iako je znala da nije dobro za nju. To je toliko stvarno. Mnogim se djevojkama događa ovoga trena, a događalo se i šezdesetih?", promišlja Saldana, koja primjećuje da mnogi pojedinci u Baez pronalaze sebe.
"Ja sam je tek otkrila i u istoj sam toj poziciji. To je kao da gledaš ‘Sex i grad‘ i shvatiš da si Carrie", zaključuje.
Dijamanti i hrđa
Baez je Dylana upoznala 1961. godine kada je na preporuku, u pratnji "veoma, veoma ljubomornog dečka", otišla poslušati njujorški nastup tada još nepoznatog Dylana. Iako se, pisala je u pjesmi "Diamonds and Rust", tek pojavio na estradi, "već je bio legenda" i "izvorni vagabund".
Postavši, kasnije, par, Baez i Dylan i kreativno su udružili snage, no do trenutka kada se Dylan 1965. godine proslavio, odnos, koji je Baez opisala kao "potpuno demoralizirajuć", bio je gotov.
"Ja sam se naprosto trudio nositi s ludilom u koje se pretvorila moja karijera, a ona je, nažalost, bila žrtva toga i zbog toga se osjećam loše. Bilo mi je žao što je naš odnos završio", komentirao je Dylan u dokumentarcu o Baez, piše Business Insider.
Upravo taj aspekt priče rezonirao je pak s jednom tiktokericom, koja je povukla paralelu između svog i Baezinog iskustva.
"Volim Joan Baez jer se i meni dogodilo da je glazbenik gubitnik, koji dosta sliči Timothéeju Chalametu, naš ‘situationship‘ iskoristio za svoj razvoj te ukrao dijelove moje jedinstvene i dražesne osobnosti za sadržaj svoje glazbene karijere", pojasnila je.
Drugoj tiktokerici smetala je pak činjenica da je Dylan u jednom od njihovih dueta nadglašavao Baez.
"Kad god vidim video Boba i Joan, u neku me to ruku razdraži. Oduvijek ga volim, no otkad sam pogledala biografski film, pitam se ...zašto se DEREŠ i nadjačavaš je?", podijelila je mlada djevojka svoje frustracije.
Prema mišljenju Stephena Petrusa (LaGuardia Community College), koji proučava folk glazbu šezdesetih, generacija Z se "solidarizira" s Baez prema kojoj, objašnjava, "Dylan nije uvijek bio pažljiv. Želio je dominirati na sceni, što je poprilično jasno vidljivo i u filmu i u nekim nastupima".
Ravnopravnosti je u tom smislu, čini se, falilo i samoj Baez. Iako ju je pozvao na turneju Engleskom, Dylan za glazbenicu na pozornici nije imao mjesta.
"Ja sam samo jahala za njim, pitajući se zašto me Bob ne poziva na pozornicu, samosažalijevajući se, postajući jako neurotična, no nemajući dovoljno pameti da se pokupim i odem doma. To je najbolji način da se opiše ta turneja. Bio je to svojevrsni gubitak vremena", priznala je za Rolling Stone.
Iako, osim Baez, voli i Dylana, TikTokerica Marianne Natoli glazbenika je prozvala, poručivši usput da je Baez bolja nego što bi ona na njenom mjestu bila.
"Nema šanse da bih hodala s Bobom Dylanom prije no što je postao slavan, lansirala njegovu karijeru, a onda pretrpjela nepravdu i bila odbačena. Ja se o tome nikad ne bih prestala žaliti", veli Natoli.
No, Natoli živi u drugačijem vremenu. Njezina je perspektiva obojena, primjerice, pokretom #MeToo koji, smatra Deidre Rodriguez, pjevačica benda Red and the Rebels, mlađim ljudima daje veću svijest o neravnopravnim odnosima.
Iako je Dylanu godinama zamjerala, u zreloj mu je dobi oprostila. Kako je došlo do te transformacije, ispričala je u emisiji Live Kelly and Mark. Kako je objasnila, jednom, dok je slikala portret mladog Dylana te slušala njegovu glazbu, osjećaji su joj se odjednom pročistili. Nakon što se dobro isplakala, ostala joj je zahvalnost, među ostalim, na prijateljstvu i Dylanovim pjesmama. Ostale su joj, rekla je, sve one dobre stvari. Poslužimo li se njenim rječnikom, mogli bismo reći - dijamanti, koje je već platila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....