Nakon što je sukob repera i slušatelja rap glazbe s istočne i zapadne obale Sjedinjenih Američkih Država kulminirao ubojstvima Tupaca Shakura i Notorious B.I.G.-a 1996., odnosno 1997. godine, dominantne struje unutar tadašnjeg rapa - gangsterski i općenito tvrđi zvuk - napuštene su u korist komercijalnijeg u kojem je bilo znatno više popa i R'n'B-ja.
Iako su još uvijek pripovijedali o svojim mahom teškim životima u nedovoljno razvijenim dijelovima grada i ilegalnim aktivnostima svih vrsta, njihove su pjesme postale šminkerskije i srednjoj struji prihvatljivije - što zvučno, što tematski.
Oponentni opsjednutosti materijalnim i pop tendencija u rapu na ta su kretanja odgovorili pjesmama u kojima su, kako to nalaže rap tradicija, napadali komercijalne repere i njihovu površnost te progovarali o gorućim društvenim problemima i spiritualizmu. Premda su neki od tih glazbenika pokazali da su voljni svoj rap graditi na atipičnim zvukovima, većina te glazbe i dalje je bila decidirano - rap.
No, zahvaljujući eksploziji popularnosti nezavisne glazbe svih žanrova koja je nastupila na prijelazu iz 20. u 21. stoljeća, u rap su polako počeli ulaziti neki neobični zvukovi, a tu otvorenost prema drukčijem najbolje utjelovljuje američka grupa Dälek (čita se da-ja-lek).
Grupu su sredinom 1990-ih godine pokrenuli producent Alap "Oktopus" Momin i reper Will "Dälek" Brooks i Joshua Booth. Sastav grupe mijenjao se dosta tijekom godina, a Brooks je jedini član koji je u njoj od samog početka. Dälek je debitirao 1998. godine s EP-jem "Negro Necro Nekros", a svoj prvi LP "From Filthy Tongue Of Gods And Griots" izdao je 2002. godine.
Iako sebe vide kao istinsku rap grupu, Dälek tradicionalne elemente na kojima žanr počiva nadograđuje bučnom i distorziranom elektronikom te zlokobnom ambijentalnom glazbom. Taj miks žanrova Dälekovim pjesmama daje kaotičan i agresivan karakter, a Brooksovim riječima neviđenu silinu. Brooksova poezija zapravo je najreperskiji aspekt Däleka, jer on govori o problemima koji muče manjine, intelektualnom uzdizanju, politici, religiji i drugim složenim temama.
S obzirom na to da im debi "From Filthy Tongue of Gods and Griots" ove godine slavi 20. obljetnicu, svakako počnite s njim, a nakon toga odmah poslušajte stilski ujednačeniji, znatno mračniji te glasniji i moćniji "Absence" iz 2005. godine. Ako vam je "Absence" suviše težak, umjesto njega možete zavrtjeti pristupačniji "Abandoned Language" iz 2007. godine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....