Ekskluzivno: Kralj valcera

André Rieu: ‘Otplešite jedan valcer dnevno i neće vam trebati doktor. To je zdrav ples, i ima jedan tajni, čarobni sastojak‘

Andre Rieu

 Anp/Ddp Usa/Profimedia/Anp/ddp Usa/profimedia
Sa svojim orkestrom Rieu 25. studenoga dolazi u zagrebačku Arenu. Violinu je počeo svirati kad mu je bilo pet godina

Iako ga zahvaljujući cjeloživotnoj ljubavi prema valceru neki nazivaju "Kraljem valcera", André Rieu, svjetski poznati nizozemski violinist te dirigent Orkestra Johann Strauss (Johann Strauss Orchestra) jasno odgovara: "Samo je jedan istinski ‘Kralj valcera‘, a to je Johann Strauss."

Rieu, koji je pod utjecajem oca dirigenta violinu počeo svirati kada mu je bilo samo pet godina, sa Straussovom se glazbom prvi put susreo na očevim koncertima.

"Moj je otac bio dirigent simfonijskog orkestra i kada bi orkestar odsvirao uobičajeni repertoar poput Brucknerove ili Mahlerove simfonije, uslijedio bi bis. Najčešće bi to bio neki valcer Johanna Straussa. I čim bi se začule prve note, u publici bi se dogodilo nešto čudesno. Dok su ljudi tijekom cijeloga koncerta nepomično sjedili, u tom su se trenutku počeli ljuljati lijevo-desno. Kada sam tome posvjedočio kao dječačić, ostao sam zapanjen. Je li tu reakciju potaknula glazba mog oca? Kasnije sam, kada sam svirao valcere, i sam iskusio čaroliju tročetvrtinske mjere", pripovijeda nam o svojim glazbenim počecima André Rieu koji sa svojim orkestrom 25. studenoga dolazi u zagrebačku Arenu.

Zaokret u karijeri

Po završetku konzervatorija u Bruxellesu, 1978. godine osniva svoj prvi orkestar Maastricht salon orkestar, dok istodobno u ulozi violinista nastupa sa Simfonijskim orkestrom iz Limburga. Radikalni zaokret u karijeri bilježi ipak 1987. godine, kada osniva Orkestar Johann Strauss. S navedenim orkestrom, koji je u početku činilo samo dvanaest glazbenika, počinje svoju najveću glazbenu, ljubavnu aferu s valcerom.

image

Image: 706454373, License: Rights-managed, Restrictions: Contributor country restriction: Worldwide, Worldwide, Worldwide, Worldwide, Worldwide, Worldwide.
Contributor usage restriction: Advertising and promotion, Consumer goods, Direct mail and brochures, Indoor display, Internal business usage, Commercial electronic.
Contributor media restriction: {BD55FE04-403E-4479-A99C-129426EDC495}, {BD55FE04-403E-4479-A99C-129426EDC495}, {BD55FE04-403E-4479-A99C-129426EDC495}, {BD55FE04-403E-4479-A99C-129426EDC495}, {BD55FE04-403E-4479-A99C-129426EDC495}, {BD55FE04-403E-4479-A99C-129426EDC495}., Model Release: no, Credit line: ANP/Alamy/Alamy/Profimedia

Anp/Alamy/Alamy/Profimedia/Anp/alamy/alamy/profimedia

Mnogi od nas valcer pak primarno povezuju s Novogodišnjim koncertom Bečke filharmonije, koji je zahvaljujući tradicionalnim prijenosima Hrvatske radiotelevizije (te milozvučnom glasu i edukativnim komentarima legendarne HRT-ove voditeljice Helge Vlahović Brnobić) uz francusku salatu i odojak postao jedan od esencijalnih sastojaka Novogodišnjeg prijepodneva.

Renomirani koncert iz Beča prati i Rieu. Prati ga, kaže, otkad zna za sebe i njegov je veliki obožavatelj. Willy Boskovsky, "Stehgeiger" koji je ravnao tim orkestrom od 1955. do 1979. godine, bio mu je velika inspiracija jer je istodobno svirao violinu i dirigirao.

"Upravo je na taj način svojim orkestrom ravnao i Johann Strauss, a tako njime volim ravnati i ja", kaže Rieu, koji naglašava važnost interakcije s publikom.

"Volim gledati publiku za koju sviram. Ne zaboravite da su skladatelji poput Straussa i Mozarta bili prave pop-zvijezde svog vremena. Da su živjeli u 21. stoljeću, imali bi tisuće sljedbenika na društvenim mrežama, a mnogi bi zatražili i selfie s njima", smatra Rieu, čiji su koncerti poznati po vedroj atmosferi, vizualnoj šarolikosti te pošalicama.

Da su humor i zaigranost važni elementi koncerata Orkestra Johann Strauss, priznaje i sam dirigent.

"U Nizozemskoj volimo reći: ‘Dan u kojem se nisi smijao nisi proživio‘. Jako mi je važno s publikom dijeliti radosne i sretne trenutke", kaže Rieu te nastavlja: "U glazbi se treba uživati. Na mojim koncertima se mogu doživjeti razne emocije pa nemojte biti sramežljivi, pokažite svoje osmijehe, suze i sve ostale emotivne reakcije".

Glazbom, kaže, ne pokušava poslati nikakvu posebnu poruku. Želja mu je samo da publika provede lijepu večer slušajući Orkestar i zabavi se.

"Klasična glazba je skladana za sve nas, ne samo za elitu kako neki ljudi misle", naglašava glazbenik čiji, često raskošni, koncerti zasigurno zahtijevaju dobru organizaciju.

"Moji koncerti trebaju biti gozba za svih pet osjetila. Oči i uši nisu dovoljne da bi se uživalo u mojim koncertima", kaže kroz smijeh.

Srž vazda slavljeničke atmosfere koju, ovisno o prilici, upotpunjuju svečane haljine, scenografija, plesači ili pak rekviziti poput balona, ipak čini glazba. Vizija za svaki koncert počinje se graditi od glazbenih komada koje Rieu želi snimiti ili izvesti.

"Kada me neka melodija dirne, gotovo je sigurno da će isto osjetiti i moja publika", uvjeren je Rieu.

I nakon nebrojenih nastupa na velebnim svjetskim pozornicama, za njega je, otkriva, svaki novi nastup nevjerojatno iskustvo.

"Većina mi neće vjerovati, no i dalje osjećam blagu tremu prije svakog koncerta. Mislim da je ta napetost umjetniku nužna da ne bi nastupao kao na autopilotu. Koliko znam, autopiloti nemaju sposobnost izražavanja i dijeljenja emocija. Čim odsviram prve note, osjećaj nervoze nestaje te mjesto ustupa osjećaju sreće, a to je veoma zadovoljavajuće", priznaje glazbenik, na čijim se koncertima osim njegova zaštitnog znaka - valcera - mogu čuti i zvuci popularnih evergreena poput Elvisova "Can‘t Help Falling In Love", filmske glazbe poput Vangelisova komada "Conquest of Paradise" ili nezaboravne melodije Nina Rota iz filma "Kum" te klasika poput Ravelova "Boléra" ili Orffove "Carmine Burane".

Njihovi koncerti, nastavlja, obiluju ugodnim, zabavnim i dirljivim trenucima pa je teško ijedan izdvojiti. I samu jednostavnu činjenicu da se, gdje god dođu, osjećaju dobro došlo i ugodno, Rieu smatra impresivnom.

"Nadam se da ću se ovim nastaviti baviti još godinama", iskreno će Rieu, kojem su u sjećanju ipak ponajviše ostali koncerti u njegovu rodnom gradu Maastrichtu.

"Žene i muškarci iz raznih dijelova svijeta (ponekad bude i do devedeset različitih nacionalnosti) doputuju na Vrijthof kako bi guštali s nama. Toliko lojalnih fanova me čini ponosnim na ovaj poziv. To je znak da sam odabrao pravo zanimanje", kaže Rieu.

Da je valcer promijenio Rieuov život, sasvim je jasno. No, tročetvrtinska mjera mijenjala je i živote Rieuove publike.

Jednom prilikom, kada je sa svojim orkestrom nastupao u Sjedinjenim Američkim Državama, na pozornici mu se pridružio devedesetogodišnji gospodin. Priznao mu je da nikada prije nije plesao, no tada, u tom trenutku, u nevjerojatnoj dobi od devedeset godina, "provodio se kao nikad u životu". A kada je Rieu njegove riječi ponovio pred publikom, publika je ustala i zapljeskala čovjeku, prisjeća se dirigent vrlo emotivnog trenutka. Popularizacija klasične glazbe, tvrdi, nije jedan od njegovih svjesnih ciljeva, no drago mu je što sve više ljudi počinje otkrivati i slušati klasičnu glazbu.

"Još bih jednom htio naglasiti tajnu snagu valcera. Jeste li znali da je valcer vrlo zdrav ples te da sadrži čarobni sastojak? Moj je medicinski savjet: jedan valcer na dan i doktor je odsutan (A waltz a day keeps the doctor away)", zaključuje Rieu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 22:36