POUKA PRIČE O GÖBBELSOVOJ TAJNICI

REDATELJ 'NJEMAČKOG ŽIVOTA': 'Fašizam nije samo stvar prošlosti, demokraciju i danas treba štititi'

 blackboxfilm.at
"Svjedočimo jačanju desničarskih stranaka u Europi i u SAD-u. Zavođenje ljudi s jednostavnim i radikalnim rješenjima uvijek je prolazilo, a tako je i danas"

ZAGREB - "Njemački život", jedan od najiščekivanijih filmova ovogodišnjeg ZagrebDoxa, kroz priču o bivšoj Goebbelsovoj tajnici upozorava kako fašizam nije samo stvar prošlosti i da demokraciju treba i danas štititi, a to je, rekao je jedan od redatelja Christian Kroenes, bio i cilj tog dokumentarnog filma.

Film, za čiju su projekciju u utorak rasprodane sve ulaznice, donosi dosad najdetaljniji intervju s nedavno preminulom Brunhildom Pomsel u kojemu je, u svojoj 105. godini, odlučila progovoriti o vremenu kada je, kao najbrža daktilografkinja njemačkog radija, počela raditi za ozloglašenog Hitlerovog ministra propagande.

Nakon Drugog svjetskog rata pet je godina provela u ruskom zatvoru, bivšem nacističkom logoru, a potom se zaposlila na njemačkoj televiziji gdje je dočekala mirovinu.

Sebe je uvijek doživljavala kao apolitičnu osobu koja se slučajno našla u tom "središtu zla". Kroenes kaže kako nije htjela govoriti o detaljima iz Goebbelsova ureda, niti o tome kako su ljudi nestajali preko noći, kako su Židovi deportirani iz Berlina, među kojima je bila i njezina bliska prijateljica.

"Mogla je i trebala znati što se događalo, no bila je i malo sebična, tražila je bolju plaću, a politika je nije zanimala", dodao je.

"Kada smo počeli raditi film, to je bio pogled u povijest, no onda smo vidjeli da je važan i u ovom trenutku, jer kroz priču iz prošlosti možemo upozoriti buduće generacije", napominje Kroenes.

Nakon što je pogledala film Pomsel je izjavila kako se osjećala kao da se gleda u ogledalo i promatra sve greške koje je napravila u životu.

Premda iz filma djeluje kako se nije pokajala, redatelj naglašava da ona nije ni pokušavala prikazati stvarima boljima nego što jesu, niti je pokazivala lažno kajanje, kao što je to često slučaj sa svjedocima nacističkog režima.

"Film ne stavlja fokus na osobnu krivnju ili nevinost, više na odgovornost i moral, a ona je bila kao milijun drugih koji nisu rekli 'ne' i koji su davali potporu okrutnom režimu", ustvrdio je.

Kroenes smatra da je upravo zbog toga film važan za današnje gledatelje. "Svjedočimo jačanju desničarskih stranaka u Europi i u SAD-u. Zavođenje ljudi s jednostavnim i radikalnim rješenjima uvijek je prolazilo, a tako je i danas", rekao je.

"Demokracija je diljem svijeta na meti populista koji je uništavaju za svoje ciljeve, a mi imamo tu odgovornost da ju branimo", ustvrdio je.

Film je već prikazan na desetak filmskih festivala, a autori su posebno iščekivali projekciju u Jeruzalemu. "Na kraju se to iskustvo pokazalo kao odlično, osobito kada nam je pristupio čovjek koji je preživio šest nacističkih logora i rekao da je Njemački život vjerojatno najveći doprinos da se prebrodi holokaust", istaknuo je.

Osim na razgovoru s Pomsel, film se temelji na arhivskom materijalu odabranom između skoro tisuću sati snimki, a uz Kroenesa, koji je devedesetih bio ratni izvjestitelj s ovih prostora, film su režirali Florian Weigensamer, Roland Schrotthofer i Olaf S. Mueller.

Kroenes je studirao je scenaristiku i dramaturgiju na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču, a u filmskoj i medijskoj industriji djeluje više od 25 godina. Osnivač je, glavni producent i izvršni direktor produkcijske kuće Blackbox Film & Media.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 02:23