MALI ZMAJ

Ostavšina duga pet desetljeća: ‘Kada govorimo o ‘bogu borilačkih vještina‘, možemo govoriti samo o Bruceu Leeju‘

Skulptura Brucea Leeja u Madame Tussaudsu

 Bertha Wang/Afp/Profimedia/Bertha Wang/afp/profimedia
Obožavatelji ovaj tjedan organiziraju izložbe i radionice borilačkih vještina kako bi obilježili 50. godišnjicu njegove smrti

W. Wong, poslovni čovjek iz Hong Konga, još uvijek se sjeća tog dana 1972. kada je kvartovsku dječurliju prvi puta čuo kako s divljenjem pričaju o osobi koja se činila većom od života: Bruceu Leeju.

Lee, majstor borilačkih vještina čiji su filmovi izazvali zaluđenost kung fuom diljem svijeta, bio je jedan od prvih Azijata koji je postigao holivudsku slavu prije smrti, u 32. godini.

Njegov se utjecaj još uvijek osjeća u Hong Kongu, gdje je proveo djetinjstvo i kasnije godine, a njegovi obožavatelji ovaj tjedan organiziraju izložbe i radionice borilačkih vještina kako bi obilježili 50. godišnjicu njegove smrti.

"Svako dijete treba neki uzor i ja sam izabrao Brucea Leeja", rekao je 54-godišnji Wong koji skoro već tri desetljeća vodi najveći klub obožavatelja Leeja u gradu.

"Nadao sam se da će moj život sličiti Bruceu Leeju kakvog sam ga vidio: naočitog, snažnog, kao majstora borilačkih vještina i s imidžom heroja", dodao je Wong.

U studiju za Wing Chun, stil borilačkih vještina koji je Lee prakticirao prije nego je osmislio svoju vlastitu metodu Jeet Kune Do, majstor borilačkih vještina je štovan poput sveca zaštitnika.

Vlasnik studija, 69-godišnji Cheng Chi-ping, rekao je za AFP da je njegova generacija počela trenirati u sjeni Leeovog kulturnog utjecaja, ali "nikada nismo mogli dostići njegovu brzinu, snagu ili tjelesnu građu".

Leeova privlačnost nije nestala za sljedeću generaciju, rekao je 45-godišnji Mic Leung koji je trenirao u istom studiju i, kao, tinejdžer, tražio njegove filmove na starim videokazetama.

"Kada govorimo o ‘bogu borilačkih vještina‘, možemo govoriti samo o Bruceu Leeju. Nema nikog drugog", rekao je Leung.

Rušenje barijera

Rođen u San Franciscu 1940., Lee je odrastao u Hong Kongu i kao dječji glumac došao u doticaj sa slavom. Imao je veliku potporu svog oca koji je bio slavan kantonski operni pjevač.

S 18 godina nastavlja školovanje u SAD-u i tijekom narednog desetljeća radi kao instruktor borilačkih vještina, a glumio je i manje uloge u Hollywoodu, prije nego je dobio ulogu Katoa u televizijskoj seriji "Zeleni obad".

Lee je, mađutim, tek povratkom u Hong Kong uspio dobiti svoju prvu naslovnu ulogu u borilačkom filmu "Veliki gazda". Nakon prikazivanja filma postao je opće poznato ime u Aziji.

U naredne dvije godine proslavio se s dva velika hita: "Zmajeva šaka" i "Na zmajevom putu" koji su ga zacementirali kao neumoljivog borca brzog kao munja.

Lee je bio završio svoj četvrti zvjezdani film "U zmajevom gnijezdu" i bio na pola puta da završi peti, kada je umro 20. srpnja 1973. od otekline u mozgu, kao reakcije na lijekove protiv bolova.

Profesor filmske umjetnosti Aaron Han Joon Magnan-Park, koji je na Sveučilištu u Hong Kongu vodio kolegij o filmovima Brucea Leeja, za njega je rekao da izražava vrstu kineskog identiteta koji nadilazi nacionalne granice.

"Nazvao bih ga primjerom uspjeha kineske meke snage s karakteristikama Hong Konga", rekao je Magnan-Park.

U Hollywoodu, Lee je prkosio stereotipima, pokazujući da azijski muškarci nisu tek sluge i zlikovci.

Scene u kojima pokazuje svoj goli torzo i napinje mišiće, što Magnan-Park naziva "kung fu striptizom", bile su ključne jer pokazuju kako izrađena, mišićava tijela mogu također pripadati i azijskim herojima.

"Azijske muškarce je učinio seksipilnim i to je nešto o čemu ne pričamo dovoljno", dodao je.

Očuvanje baštine

Usprkos Leeovoj slavi koja ne jenjava, očuvanje njegove baštine u Hong Kongu nije bio lak zadatak, rekao je predsjednik kluba obožavatelja Wong.

Vladina potpora je u najboljem slučaju bila sporadična, dodaje Wong.

Obožavatelji su 2004. pokrenuli peticiju da se na slavnoj rivi postavi brončani kip i u tome su uspjeli. No kampanja za obnovu njegove kuća nije urodila plodom i kuća je srušena 2019.

Na izložbi u državnom muzeju posvećenoj životu velikog Brucea Leeja, posjetiteljica Yip je rekla da je sa svoje svoje djece željela podijeliti "simbol starog Hong Konga".

Wong, koji je organizirao manju izložbu u četvrti Sham Shui Po, priznaje da je pao interes kod mladih, ali da Leejeva filozofija ima potencijal ponovo postati relevantna.

Podsjetio je kako su prodemokratski prosvjednici 2019. za svoj slogan izabrali mantru najvećeg majstora borilačkih vještina - "Budi voda, moj prijatelju", kao podsjetnik da treba usvojiti fleksibilne taktike otpora.

U to vrijeme, dodao je Wong, javnost se pitala zašto su mladi prodvjednici toliko obuzeti Leeom.

"Sve dok ga se svi sjećaju, jednom kada se zainteresirate imat ćete šansu ponovo ga otkriti", istaknuo je Wong.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 20:22