STRAŠNA PRISUTNOST

Obitelj je uselila u novu kuću, ne slute što ih čeka... Za osjećaj strave velikom su redatelju dovoljni prazna kuća i kamera u ruci. Sjajno!

Scena iz filma

 /Courtesy Everett Collection
U hororu Steven Soderbergh ‘Prisutnost‘ obrće polazišnu konvenciju. Duh ovdje nije onaj kojeg se gleda, nego onaj koji gleda

Ukleta kuća u kojoj obitava avet najotrcanije je opće mjesto horora. Taj motiv seže još od 1764. i Walpoleova "Dvorca Otranto", a u suvremenom se filmu varira u desecima verzija, od "found footagea" do ukletog svemirskog broda.

Žanr kuće s aveti neizbježno je skopčan s pogledom. Onaj koji u kuću obitava vidi nešto, ali ne zna što vidi, a ono što vidi je polovično, enigmatično i neobjašnjivo. Avet je uvijek objekt gledanja.

U filmu "Prisutnost" nije. Horor Stevena Soderbergha obrće tu polazišnu konvenciju. Duh ovdje nije onaj kojeg se gleda, nego onaj koji gleda.

Soderberghov film počinje dugim subjektivnim kadrom - nečijom točkom gledišta, no ne znamo čijom. Taj netko lunja kroz praznu prigradsku kuću očito spremnu za prodaju. U kuću se ubrzo useli solidno situirana obitelj: majka (Lucy Liu), otac (Chris Sullivan), sin (Eddy Maday) i kći (Callina Liang). Novi se stanovnici smjeste, a duh/subjektivna kamera prati ih i svjedoči onom što se događa. Troje od novih stanara ne sluti ništa. Kći Chloe je, međutim, tankoćutna. Kao da osjeća nadnaravnu prisutnost.

Nevidljivi svjedok prati zbivanja u obitelji. Shvati se da je dominantna majka upetljana u neki korporativni kriminal. Dok majke nema, otac se krišom savjetuje s odvjetnikom da vidi može li spasiti zajedničku imovinu. Majka adorira mlađeg sina, koji je ljepuškasti uspješni sportaš, ali i samoživi govnar. Prilično zapostavlja stariju kćer, koja je pak povezana s ocem. Kći upozna bratova prijatelja i počne s njim očijukati. Avet reagira burno: baca stvari ne bi li opstruirala tu vezu. Isprva mislite da je riječ o prekogrobnoj ljubomori. No stvari nisu tako jednostavne. "Prisutnost" će se rasplesti otkrićem ubojstva.

Holivudski velikan Soderbergh posljednjih desetljeća časti filmofile nizom jeftinih, beskrajno jednostavnih i koncepcijski dovitljivih žanrovskih filmova koji su sušta opreka holivudskoj grandomaniji. Neki od njih (kao "Kimi" ili "Haywire") bili su superiorno pametne stilske vježbe. I "Prisutnost" je takva. Film se sav zbiva u jednoj kući s četiri lika, sav je sačinjen od dugih subjektivnih kadrova bića koje nikad nećemo vidjeti. Iz tih je jednostavnih sastavnica Soderbergh (koji inače uvijek svoje filmove i snima i montira) napravio dramu koja funkcionira na dvije razine. Riječ je o napetoj trilerskoj priči zanimljive odgonetke. Istodobno, "Prisutnost" je i dobra buržujska obiteljska drama s likovima koji bi vas zainteresirali da duha u filmu i nema. Drugim američkim velikanima za dobar film trebaju deseci milijuna. Soderberghu su dosta prazna kuća i kamera u vlastitoj ruci. Majstor!

PRISUTNOST (Presence, SAD 2025.), režija: Steven Soderbergh, uloge: Callina Liang, Lucy Liu, Chris Sullivan, Eddy Maday, KINA

Ocjena: 4 i pol

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. siječanj 2025 09:15