RECENZIJA

NOVI FILM GEORGEA CLOONEYJA 'SUTROZEMLJA: NOVI SVIJET' Hommage Tesli u holivudskom blockbusteru

Nisam siguran da je naša javnost svjesna kako je Nikola Tesla najpoznatija i najvažnija ličnost ponikla s ovih prostora. Lani smo bili svjedoci sramotne licitacije oko toga gdje će mu iznova postaviti spomenik Frana Kršinića u Gospiću, miniran tijekom ratnih godina u veljači 1992., a vjerojatno to neće biti jedino takvo natezanje oko njegove zaostavštine. Kad biste tu zgodu prepričali strancima, ne bi vam vjerovali.

U svijetu kao da nema dovoljno načina da Teslini poklonici pokažu koliko je on bio ključan tip. Po njemu se nazivaju rock grupe, kompanije i institucije, na filmu ga je igrao David Bowie u “Prestižu” Christophera Nolana, a posebna počast odana mu je u novom holivudskom blockbusteru “Sutrozemlja: Novi Svijet”. Režirao ga je Brad Bird, poznat po sjajnim Pixarovim crtićima “Izbavitelji” i “Juhu-hu” te četvrtom izdanju “Nemoguće misije”. “Sutrozemlja” zbilja nije bila jeftina, koštala je skoro 200 milijuna dolara, a jedna od scena odigrava se u Parizu na Eiffelovu tornju, gdje su vrlo realističnim skulpturama predstavljena četiri genija čija su razmišljanja više bila usmjerena prema budućnosti negoli sadašnjosti. Prvi od njih je inženjer Alexandre Gustave Eiffel: on je 1889., u povodu tadašnjeg Svjetskog sajma, podigao željeznu konstrukciju, isprva kritiziranu kao eksces, koja se prometnula u najposjećeniji vidikovac na našem planetu. Drugi je pisac Jules Verne, koji je u svojim romanima najavljivao ono što će se tek dogoditi, a ostala dvojica su izumitelji: za njih se naglašava da nisu bili u dobrim odnosima - a to su Thomas Alva Edison i, dakako, Nikola Tesla. Već sama činjenica da se znanstvenik rođen u Lici našao u takvom društvu zavrijedila bi udivljenje ne samo domaće akademske zajednice nego i političara koji su još donedavno kalkulirali s mjestom njegova spomenika u Lici.

“Sutrozemlju” je producirao Disney s velikim ambicijama, kao potencijalnu franšizu, koja bi trebala povećati zanimanje i za njegov istoimeni zabavni park u sklopu Disneylanda. Hoće li se to i dogoditi nisam baš siguran. Film započinje zgodno, davne 1964. na njujorškom Svjetskom sajmu, gdje mali izumitelj ima problema sa svojim strojem za letenje. Radnja se zatim premješta u naše doba, srčana tinejdžerica nađe bedž koji je u trenu premjesti u zemlju budućnosti, no to ne traje dugo. Opsjednuta povratkom u taj čudesni svijet, potraži jedinu osobu koja bi joj mogla pomoći, a to je izumitelj iz uvoda, koji je u međuvremenu postao čangrizavi usamljenik, nastanjen u kući prepunoj čudnih strojeva (igra ga George Clooney, uz Hugha Lauriea jedina poznata glumačka faca u filmu). Ispostavlja se da je on u stalnom kontaktu sa Sutrozemljom, ali da njezina interakcija sa svijetom u kojem živimo nije obećavajuća.

Ima tu svega što klinci vole, i jurnjava i emocija, začudnog spektakla i specijalnih efekata, posveta je to i Waltu Disneyju koji je po mnogo čemu bio pandan posvećenoj četvorki iz Eiffelova tornja, no puno toga doima se kalkulirano, ponekad beskrajno komplicirano, a kad počnu završni obračuni između snaga Dobra i Zla, stječe se dojam da je sve to moglo biti živopisnije orkestrirano. To je dosad najslabiji Birdov film, međutim, naprosto si ne možete dozvoliti da ga ne pogledate.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 06:33