Biskupska konferencija i šatoraši, udruge branitelja i Hrvatski tjednik, Narod.hr i provincijski ćudoredni načelnici - svi bi se vjerojatno digli na stražnje noge da je u Hrvatskoj itko pokušao snimiti film makar nalik "Svadbenom danu". Da je u Hrvatskoj itko snimio film poput onog koji je snimio poljski režiser Wojciech Smarzowski, prošao bi… pa… vjerojatno onako kao što obično prođe Oliver Frljić.
Film "Na svadbeni dan" - koji ovog danas igra na splitskom Festivalu mediteranskog filma - zbiva se u provincijskom gradiću u istočnoj Poljskoj. Glavni junak filma je najveći mjesni poduzetnik (Więckiewicz) koji udaje kćer jedinicu. Sprema se raskošna svadba u dvorcu uz hrpu uzvanika. No, bogatom ćaći roje se glavom dva problema. Prvi je od njih poslovno carstvo koje je zidao korupcijom, a sad se raspada. Drugi mu je problem zet: mladoženja je, naime, blesavi brav, a njegovo društvo razuzdana ekipa nogometnih navijača.
Od te točke režiser nas asocijativno vodi kroz pedeset godina poljske povijesti. Prolazimo kroz prijeratni židovski štetl, kroz sovjetsku i njemačku okupaciju pa do antisemitskog pogroma koji i danas visi nad savješću mjesta kao prešućeni, neistisnuti čir.
Redatelj Smarzowski otprije je znan kao provokativni politički partibrejker. U filmu "Wolyn" bavio se paprenom temom ukrajinsko-poljskih pogroma, a film "Kler" - mračna satira na poljsku crkvu - imao je u Poljskoj milijun gledatelja u kinima. Novi Poljakov film mogao bi se po mnogo čemu usporediti s Krležinim "Kraljevom". To je stominutni bunovni delirij, pijani koktel alkohola i lomača u kojem su smiješani nogometni navijači i Gestapo, drveni štagljevi i mercedesi umotani za poklon. Smarzowski je na poljski nacionalizam bacio filmsku kasetnu bombu. q
NA SVADBENI DAN (Poljska, 2021.)
režija: Wojciech Smarzowski
Split, Festival mediteranskog filma
Tvrđava Gripe, 21.30 h
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....