ZAGREB - Novi program Europske unije Kreativna Europa za idućih sedam godina, koji okuplja dva do sada razdvojena programa za kulturni i audiovizualni sektor – Kultura i MEDIA, a vrijedan je 1,46 milijardi eura, predstavljen je danas u zagrebačkom Muzeju Mimara.
Kada se osvrnemo na prethodni program i proteklih sedam godina možemo reći da je Hrvatska više nego uspješno sudjelovala u glavnom europskom programu za poticanje i financiranje kulture još u vrijeme pregovora o pristupanju u veliku europsku obitelj, rekla je pomoćnica ministrice kulture Tamara Perišić.
Četiri puta više povukli nego uplatili
Podsjetila je da je Ministarstvo kulture godišnje uplaćivalo 170 tisuća eura za sudjelovanje u programu, a ta se članarina pokazala opravdanom s obzirom na gotovo četverostruko povlačenje sredstava u odnosu na godišnji ulog. Unatoč optimističnom planiranju proračuna od 1,8 milijardi eura za novi program, danak globalnoj gospodarskoj krizi platila je i kultura, pa je njegov proračun 1,4 miljarde, napomenula je Perišić, dodavši da je proces prijave projekata značajno pojednostavljen.
Podsjetila je da su hrvatske institucije povukle oko 4,5 milijuna eura iz programa Kultura, a u njemu je sudjelovalo više od 90 institucija i stotine hrvatskih umjetnika i djelatnika u kulturi. Samo hrvatski nakladnici dobili su skoro milijun eura bespovratnih sredstava za prijevod europskih književnosti na hrvatski. Iz programa MEDIA je od 2008. osigurana europska sredstva u ukupnom iznosu od 3,3 milijuna eura za audiovizualne djelatnosti.
Impresivni rezultati
Branko Baričević, voditelj Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj složio se da je riječ o impresivnim rezultatima, ustvrdivši kako su oni priprema za iduće razdoblje koje će, zbog situacije u Europskoj uniji i Hrvatskoj, biti još kompetetivnije i sa 'žešćim' kriterijima. Kultura je prepoznata kao jedno od sredstava kojima se u Europi nastoji povećati tzv. pametni rast, a nije zanemarivo i da ona pokriva više od osam milijuna zaposlenih u tom sektoru pa ima značajan gospodarski potencijal, kazao je.
Predstavnik Europske komisije Marc-Hector Vanderhaegen rekao je da je proračun dodijeljen novom programu povećan za sedam posto u odnosu na prethodni. Tražili smo više, no sretni smo da smo dobili i ovo povećanje jer su u današnjoj situaciji mnogi drugi programi imali srezana sredstva, rekao je. Dodao je da podprogram Kultura dobiva oko 400 milijuna eura, MEDIA oko 820 milijuna eura, a međusektorske aktivnosti oko 180 milijuna eura.
Kultura jest pitanje unutarnjih vrijednosti, no kulturni i kreativni sektor imaju i svoju gospodarsku vrijednost, na taj sektor otpada 4,5 posto BDP-a, a zapošljava više od osam milijuna ljudi, ocijenio je.
Najavio je da će od 2016. u okviru Kreativne Europe biti dostupan i 121 milijun eura vrijedan financijski jamstveni instrument koji će kulturnom i kreativnom sektoru omogućiti lakši pristup financijskim sredstvima.
Video igre prvi put
U svakoj zemlji organizirani su Deskovi Kreativne Europe - u Hrvatskoj se služba za kulturnu kontaktnu točku i MEDIA desk spajaju u zajednički takav ured, koji će i dalje djelovati na dvije lokacije - podprogram MEDIA koordinirat će HAVC, a Ministarstvo kulture bit će zaduženo za koordinaciju programa Kultura.
Martina Petrović, voditeljica Deska Kreativne Europe, te bivšeg MEDIA deska, podsjetila je da program MEDIA dosad omogućio, među ostalim, potporu za razvoj 17 hrvatskih filmova, pet hrvatskih filmskih festivala, digitalizaciju četiriju hrvatskih kina, automatsku i selektivnu distribuciju europskog filma u Hrvatskoj. Od rujna 2008. do kraja prošle godine hrvatski korisnici osigurali su 2,78 milijuna eura, a ako se dodaju stipendija i stručna usavršavanja dolazimo do čak 3,3 milijuna eura, dodala je.
Europski parlament je novi program usvojio u prosincu 2013. te su raspisani prvi natječaji dvaju zasebnih potprograma. U okviru Kulture otvoreni su natječaji za manje i veće projekte suradnje, od 200 tisuća do dva miljuna eura potpore, dok se uz postojeće natječaje potprograma MEDIA uvode novi - koprodukcijski fond, razvoj publike vezan uz projekte medijske i filmske pismenosti te prvi put, video igre za tvrtke koje ih proizvode.
O dosadašnjem pozitivnom iskustvu sudjelovanja u programima EU Kultura i MEDIA govorili su predstavnici Naklade Sandorf, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Studija dim te producent Ivan Kelava.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....