RECENZIJA FILMA

KAPETAN AMERIKA: ZIMSKI VOJNIK Odličan blockbuster o dobrom dečku koji želi spašavati svijet

Promo

Kako da prepoznam dobre od loših momaka?“ “Po tome što loši pucaju na tebe!” Ova zafrkantska izmjena dijaloga bila bi nešto najnormalnije u Marvelovom serijalu kakav je “Iron Man” u kojem se humor isprepleće s akcijom, no u “Kapetanu Americi” ona je više iznimka nego pravilo. Prvi film iz 2011. bio je ozbiljna pustolovna saga koja se odigravala za 2. svjetskog rata i u kojoj se naslovni junak - srčani vojnik Steve Rogers - suprotstavio okultnoj paranacističkoj organizaciji Hydra. Trebalo je tu riješiti nekoliko problema, ponajprije, netko tko ima takav nadimak više nije dobrodošao u suvremenoj globalnoj kulturi, pa je smišljen podnaslov “Prvi osvetnik”, pod kojim se film u nizu zemalja i prikazivao. Drugo, čak i spretno napravljena retro zabava zna katkad gadno krahirati, u što se uvjerio redatelj Joe Johnston sa svojim dopadljivim “Rocketeerom”, ali ovaj put je sve bilo u redu.

Kao što je pokazao serijal “Sherlock Holmes”, nema veze što se radnja odigrava na prijelazu 19. u 20. stoljeće, treba je nakrcati svime i svačime kako bi se doimala kao fantastika i sve će biti u redu. “Kapetan Amerika: Prvi osvetnik” zaradio je taman toliko da opravda pripremu nastavka, a velik mu je odskočni poticaj bilo pojavljivanje Stevea Rogersa u “Osvetnicima”: Kapetan Amerika našao se uz bok Iron Mana, Hulka, Thora, Black Widow i Hawkeyea i bezbolno ušao u povijest suvremenih kino atrakcija.

“Zimski vojnik” zadržava razmjerno ozbiljan ton koji je imao i “Prvi osvetnik”. Svima je jasno da Steve Rogers nije tako slojevit lik kao Tony Stark iz “Iron Mana” ili Bruce Banner iz “Hulka”, ipak je on samo dobri dečko iz susjedstva koji želi spašavati svijet, pa je dobio pojačanja. Natasha Romanoff ili Black Widow (odlična Scarlett Johansson) vična je svim oružjima i borilačkim vještinama, ali kao bivša KGB-ovka ima krizu identiteta, koju potiskuje kako najbolje zna.

Afroamerikanac Sam Wilson ili Falcon savjetnik je za vojnike oboljele od PTSP-a, što gotovo pretvara film u psihološku dramu, no puno je dojmljivije kad se oboruža high tech krilima i vine se u zrak. Čak je i Zimski vojnik, nekadašnji Rogersov bliski prijatelj Bucky Barnes, neugodno iskusio što je to moderno bojevanje: isprali su mu mozak i natjerali da se bori protiv svoje zemlje. Tjeskobni ugođaj pojačava i navodna pogibija Nicka Furyja, šefa S.H.I.E.L.D.-a, super tajne organizacije super junaka, tako da Kapetan Amerika nadoknađuje uokolo sebe sve ono što nema u sebi.

“Kapetan Amerika: Zimski vojnik” vrlo je dobar blockbuster, koji je u prva četiri dana prikazivanja zaradio skoro koliko i prvi film tijekom čitave distribucije. Novi redatelji braća Russo (pamtimo ih po krimi komediji “Dobrodošli u Collinwood”, američkoj preradi talijanskog klasika “Obično nepoznati lopovi”) nisu ništa slabiji od prethodnika Johnsona: “Zimski vojnik” možda nema modernistički štih prva dva “Iron Mana”, ali je superioran “Thoru”.

Što bi se dogodilo da je sredinom osamdesetih tada vrlo poduzetna izraelska kompanija Canon pristala na uvjete Slobodana Šijana i osigurala primjeren budžet za njegovu obradu “Kapetana Amerike”? Redatelj “Ko to tamo peva” danas ne bi bio u situaciji da mu na srpskom filmskom fondu odbijaju projekte nego bi se u Hollywoodu poigravao super junacima.

21. rujan 2024 14:27