U svijetu znanstvene fantastike, konvencije su više od susreta fanova s omiljenim likovima i autorima - one su žarišta mašte i mjesto gdje se brišu granice između fikcije i stvarnosti. Za mnoge ljubitelje ZF-a i fantasyja u regiji, to mjesto ponovno će biti SFeraKon - najstarija i najutjecajnija hrvatska konvencija posvećena spekulativnim žanrovima, koja već gotovo pola stoljeća okuplja fanove, autore, znanstvenike i kreatore s obje strane ekrana i pisaće mašine.
Od 9. do 11. svibnja 2025. godine, SFeraKon će ponovno postati epicentar domaće i međunarodne ZF scene, a u fokusu će biti dvoje iznimnih gostiju čija će imena posebno znati cijeniti ljubitelji Zvjezdanih staza - glumica Julie Caitlin Brown i supervizor vizualnih efekata Ante Deković.
Julie Caitlin Brown školovana je kazališna glumica koja je svoj trag ostavila u legendarnim znanstvenofantastičnim franšizama poput Babylon 5, Zvjezdane staze: Sljedeća generacija i Duboki svemir 9. Njezine izvedbe, osobito likovi snažnih i kompleksnih žena, ostale su upamćene i rado citirane među fanovima.
S druge strane, Ante Deković predstavlja tehničku i kreativnu snagu iza kulisa - hrvatski stručnjak za vizualne efekte koji je iz domaćeg obrazovnog sustava stigao do samog vrha holivudske produkcije. Njegov rad dao je prepoznatljiv vizualni identitet modernim inačicama Zvjezdanih staza, oblikujući način na koji danas zamišljamo budućnost svemira.
Dvoje gostiju - dvoje različitih puteva - povezuje isti svemir: onaj u kojem znanost susreće fikciju, a ideje postaju inspiracija na malim ekranima koje i danas oblikuju one koji ih sa strašću prate.
Ante Deković s pravom nosi titulu prvog Hrvata na mostu Enterprisea. Ovaj Šibenčanin, s diplomom Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, jedan je od rijetkih hrvatskih stručnjaka koji su se upisali na kartu vrha svjetske audiovizualne industrije. Danas je poznat kao supervizor vizualnih efekata čiji je rad obilježio izgled modernih Zvjezdanih staza - konkretno serija Discovery, Picard i Strange New Worlds - ali i brojnih drugih visokoprofilnih projekata koji definiraju suvremeni ZF na malim ekranima.
Deković je u Hollywoodu poznat kao vizualni arhitekt budućnosti - njegov doprinos nije puka tehnička nadgradnja, već ključna komponenta u stvaranju dosljednih i uvjerljivih svjetova. Njegov rad donio mu je zasluženo priznanje - među ostalim, i nagradu Emmy, najprestižnije priznanje američke televizijske industrije te nekoliko drugih nominacija koje potvrđuju njegov status u struci. Kao VFX supervizor, Deković vodi međunarodne timove umjetnika i tehničara, oblikujući izgled svemira koji gledatelji širom svijeta prihvaćaju kao stvaran.
"Sve kreće od scenarija. Kad dobijemo epizodu, odmah znamo - ovo će biti izazov", kaže nam Deković. U serijama čija se radnja odvija gotovo u potpunosti izvan Zemlje, sve što gledatelj vidi - brodove, planete, bića - rezultat je rada stotina ljudi. "Na jednoj sezoni samo na vizualnim efektima radi i do 600 ljudi diljem svijeta. Količina posla se višestruko povećala - danas u jednoj epizodi imamo i više od 500 kadrova s efektima", objašnjava.
"Mislim da je ključ uspjeha u svemu ovome zapravo vrlo jednostavan - moraš voljeti to što radiš. Bez strasti prema poslu teško je opstati, pogotovo u industriji koja se stalno mijenja. Svake godine tehnologije se razvijaju, pristupi se mijenjaju, očekivanja rastu. Primjerice, prije serije ‘Igra prijestolja‘, vizualni efekti u televizijskim produkcijama nisu bili ni približno na današnjoj razini. Bilo je kvalitetnih primjera, ali ‘Igra prijestolja‘ je definitivno bio prekretnica - promijenila je pravila igre i postavila potpuno nove standarde. Od tada, cijela industrija se počela prilagođavati toj ljestvici kvalitete. No, bez kreativnosti i mašte, sve to i dalje ne bi imalo smisla. Tehnička strana posla je važna, ali ono što vizualne efekte čini doista posebnima je upravo taj spoj tehnologije i umjetnosti", dodaje.
Mora izgledati stvarno
Kada je u pitanju struka, Ante je jasan: "Efekt nije sam sebi svrha. Mora pričati priču, pojačati emociju, učiniti nešto što nije moguće snimiti - da ipak izgleda stvarno".
U tom procesu važnu ulogu ima i njegova supruga, VFX producentica Aleksandra Kochoska. Zajedno su radili na Discoveryju, a njihova profesionalna simbioza pokazuje kako privatni i poslovni život u ovako zahtjevnom okruženju mogu koegzistirati.
Zanimljivo je, međutim, da se Deković nije zadržao samo iza kamere. Dugogodišnji obožavatelj serijala, ostvario je dječački san kada se pojavio kao časnik Kroad - zamjenik Spocka - na mostu Enterprisea u Discoveryju. "Htio sam biti dio toga. Prijatelj, redatelj Olatunde Osunsanmi, omogućio mi je to. Sam čin odijevanja uniforme bio je emocionalan. Nisam glumac, ali taj trenutak bio je nešto što ću pamtiti cijeli život."
Ime Kroad nije nasumično - riječ je o kombinaciji hrvatskog "CRO" i njegovih inicijala "AD". "Htio sam nešto što bi u sebi imalo moje korijene. I uspjelo je - postao sam prvi Hrvat na mostu Enterprisea", kaže nam s dozom ponosa.
Deković se s osmijehom prisjeća dana provedenih na snimanju, osobito rada s Brentom Spinerom i Patrickom Stewartom. "Sudjelovati u Picardu, surađivati s ljudima koji su stvarali ‘Zvjezdane staze‘, bilo je zaista nezaboravno iskustvo. Posebno me iznenadila bliskost cijele ekipe - svi su i dalje povezani poput velike obitelji, unatoč godinama koje su prošle. Da mi je netko prije 30 godina rekao da ću jednoga dana raditi s Brentom Spinerom i Patrickom Stewartom, vjerojatno bih mu se nasmijao."
Jedno od najdražih iskustava bilo mu je paralelno snimanje epizoda Picarda i onih u kojima se pojavljuje Riker. "Dok se Jonathan Frakes pripremao za scenu, mi smo već u pozadini raspravljali o tehničkim i kreativnim aspektima nadolazeće epizode Discoveryja. Čim bi redatelj viknuo ‘cut‘, odmah bi me pozvao da komentiramo ideje i planiramo dalje. Ta razina suradnje, povjerenja i međusobnog poštovanja - to su trenuci koji ostaju zauvijek urezani u sjećanje", zaključuje Ante.
Ne zaboravlja domovinu
Iako je poznat po svom stručnom radu u Hollywoodu, Deković ne zaboravlja ni svoju domovinu. Poziv na hrvatske konvencije poput SFeraKona bio je za njega posebno značajan trenutak. "Sada imam priliku razgovarati i s fanovima iz Hrvatske i vidjeti koliko im ‘Zvjezdane staze‘ znače", kaže Ante. "Fanovi su ti koji održavaju franšizu živom, i shvatio sam da oni čine najveću razliku. Bez njih, ništa od svega ovoga ne bi bilo moguće."
Deković također naglašava kako je filozofija ‘Zvjezdanih staza‘, temeljen na Roddenberryjevoj viziji, temeljna za razumijevanje svijeta. "Ta vizija daje nadu za bolju budućnost. Neke stvari koje su bile samo fantazija u seriji, danas su stvarnost. ‘Zvjezdane staze‘ nam daju optimističnu sliku svijeta, i mislim da bi više ljudi trebalo gledati seriju i nastojati živjeti prema njenim idealima. Svijet bi definitivno bio bolji", zaključuje Ante.
U okviru konvencije, Deković će govoriti o svojoj karijeri, o transformacijama u industriji vizualnih efekata, ali i o osobnim iskustvima s legendama poput Patricka Stewarta i Jonathana Frakesa. Bit će to prilika da publika, iz prve ruke, upozna kako svijet koji oblikuje budućnost brojnih vjernih fanova diljem svijeta.
RELATED
Julie Caitlin Brown: Moj pradjed je iz Splita
Julie Caitlin Brown američka je glumica, producentica i menadžerica talenata s višedesetljetnom karijerom u industriji zabave, poznata prvenstveno po ulogama u žanru znanstvene fantastike. Rođena 1961. godine, glumački put započela je na kazališnoj sceni, a potom nastavila graditi karijeru u televizijskim i filmskim produkcijama.
Među fanovima znanstvene fantastike najviše je upamćena kao Na‘Toth u seriji "Babylon 5", gdje je tumačila snažnu i moralno usmjerenu izvanzemaljsku diplomatkinju. Iako se uloga pojavila u ograničenom broju epizoda, lik je ostavio trajan dojam, a Brown se pozicionirala kao jedno od prepoznatljivih lica tog razdoblja televizijskog ZF-a.
Paralelno s glumačkom karijerom, razvijala je i karijeru iza kamere - kao producentica i menadžerica talenata.
"Lik je bio častan, ratnički, a opet duboko moralan. To je dirnulo ljude. Nije glumila snagu - ona je to bila. I to publika osjeti", kaže Brown dok se prisjeća uloge Na‘Toth, ratnice iz naroda Narn u seriji ‘Babylon 5‘, dodajući kako se glumačka transformacija u lik uz tešku prostetiku i zahtjevno snimanje lakše podnosila zahvaljujući atmosferi na setu. "Za nas u prostetičkoj šminki dani su počinjali u zoru, a završavali nekad i iza ponoći pa je bilo ključno zadržati smisao za humor. Jednom smo tako imali pidžama party u petak kada smo se pojavili sa svom prostetikom i u najluđim pidžamama koje smo mogli pronaći", prisjetila se.
Juliena karijera uključuje i gostovanja u serijama "Zvjezdane staze: Sljedeća generacija i Duboki svemir 9", a razlike između njih - kako sama ističe - nisu trivijalne. "‘Zvjezdane staze‘ su baština, nose sa sobom pravila i kontinuitet. ‘Babylon 5‘ je bio slobodniji - mogao je zalaziti u mračnije, kompleksnije priče a da se ne boji odstupanja od ‘kanona‘."
Svjetla reflektora
Kad bi danas imala priliku glumiti u novim verzijama ‘Zvjezdanih staza‘, Julie bi, kaže, birala ljudski lik - ali ne običnog časnika. "Lika s nekom poviješću, unutarnjom borbom. Volim kad likovi nose nešto neizrečeno - to ih čini zanimljivima."
U pozadini njezina profesionalnog identiteta nalazi se čvrsta kazališna baza. Školovana za scenu, Julie i danas ističe kako je upravo rad u kazalištu - s minimalnim rekvizitima, ali maksimalnom emocionalnom ekspresijom - ono što je pripremilo za žanrovski rad. Prostetika i efekti samo su produžetak glumačke vještine.
Posljednjih godina Julie se više posvetila radu izvan svjetla reflektora - kao producentica, menadžerica talenata, pa i spisateljica. Upravo to iskustvo, kaže, promijenilo joj je pogled na industriju. "Kad sam sama vodila talente, tek sam tada shvatila što znači održati karijeru u ovom poslu. Kad kao producentica mogu pomoći da netko preživi teža razdoblja - tada osjećam da radim nešto važno."
Na SFeraKonu će održati dva programa: prvi o spoju znanosti, umjetnosti i umjetne inteligencije u znanstvenoj fantastici iz glumačke perspektive, te drugi kroz koji će dati detaljnu retrospektivu svoje karijere kroz "Babylon 5", "Zvjezdane staze" i druge projekte. Iako rijetko posjećuje konvencije, dolazak u Hrvatsku ima i osobnu dimenziju: njezin pradjed je iz Splita, a ona Hrvatsku posjećuje redovito još od 2012. godine.
"Velika mi je čast biti dio SFeraKona. Hrvatska ima nevjerojatne ljude, a ovo je mjesto gdje se osjećam kao doma", zaključila je Brown.
47. izdanje festivala SFeraKon održavat će se od petka do nedjelje, od 9. do 11. svibnja 2025. godine. A ova najstarija i najveća konvencija znanstvene fantastike u Hrvatskoj, ali i ovom dijelu Europe, premjestila se na potpuno novu lokaciju. Točnije, SFeraKon 2025 održat će se na Kajzerici u Novom Zagrebu na zapadnoj strani Zagrebačkog Velesajma. Tj. u zgradi SEECEL-a na adresi Ulica Radoslava Cimermana 88. I ove vas godine, u sklopu 47. dana znanstvene fantastike, očekuje mnoštvo cosplaya i gaminga. Ali i brojnih panela, predavanja, nagradnih igara te ostalih iznenađenja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....