PIŠE NENAD POLIMAC

HOLLYWOOD NA METI INOZEMNIH INVESTITORA Kineski i arapski tajkuni u osvajanju tvornice snova

Kao kupci Paramounta spominju se osnivač Alibabe Jack Ma te Wang Jianlin iz Wanda Group, dok je BeIN Media Group iz Dohe upravo kupio Miramax

Lani je Paramount završio na 6. mjestu najuspješnijih holivudskih “majora”, što nije baš za pohvalu jer ih ima ukupno šest. Malo je nedostajalo da ga prestigne Lionsgate, tzv. mini major, kompanija s kojom se Paramount posljednjih godina izmjenjuje na godišnjim listama: katkad je jači Lionsgate, katkad Paramount.

Ne baš laskava pozicija za najstariju holivudsku kompaniju, osnovanu 1912., prije više od stoljeća, koja je kroz povijest producirala neke od najpoznatijih filmova svih vremena, od melodrama i komedija s Garyjem Cooperom, Marlene Dietrich i Mae West, legendarni “Bulevar sumraka” i “Doručak kod Tiffannyja”, do nešto friškijih blockbustera kao što su “Briljantin“, “Top Gun” i “Policajac s Beverly Hillsa”. Odličan posao napravila je kad je podržala kompaniju Fox, nesigurnu u svoj skupi projekt “Titanic”, preuzela je američku distribuciju i zgrnula milijune dolara. Paramount danas ima tri jake franšize, “Zvjezdane staze”, “Transformere” i “Nemoguću misiju”, vidjet ćemo kako će se rasplesti situacija s petim Indiana Jonesom, najavljenim za 2019., jer je Lucas Ltd., izvornog producenta, u međuvremenu kupio Disney, no u poplavi super junaka i hit crtića sve to i nije baš jako puno: na svako novo izdanje franšize čeka se i po dvije-tri, a katkad i četiri godine.

I Amazon u igri

Stoga je optimistički zazvučala odluka Viacoma, medijskog koncerna koji posjeduje Paramount, da proda manjinski udio u kompaniji. Koliki? Ne zna se, ovisi o pregovorima, a i ponuđenim iznosima. O većinskom udjelu zasad nema govora, bar ne dok je živ 92-godišnji Sumner Redstone, uz kojeg je Viacom stasao u medijskog diva i na čiju je inicijativu progutao Paramount.

Ipak, i taj manjinski paket izazvao je popriličnu živost, dionice Paramounta na Wall Streetu isprva su nerealno poskočile, da bi potom zabilježile samo umjereni rast, ali već je i to nešto. Zainteresiranih je popriličan broj, javio se Jeffrey Katzenberg koji vodi odjel crtića u DreamWorksu i sugerirao spajanje s Paramountom, koga je nekoliko godina ranije otpisao kao distributera, no to je upravo ono što u Viacomu ne žele, nema govora o prepuštanju kormila nekome izvana. Uvijek dobro obaviješteni magazin Variety smatra da bi potencijalni kupac mogao biti internetski gigant Amazon, kojem bi Paramountovi sadržaji itekako dobro došli na njegovim portalima, ali spominje i dva potencijalna kupca iz Kine. Prvi je Alibaba Group koji drži Jack Ma, najbogatiji čovjek u Kini i na Forbesovoj listi tajkuna 18. na svijetu, on ima solidan interes jer je već surađivao s Paramountom, uložio je novac u peto izdanje “Nemoguće misije” i ostvario solidan profit, jer je film u Aziji bio mega hit. Drugi je Wanda Group, njegov prvi čovjek Wang Jianlin najavio je svojedobno krupne investicije u holivudski show business, a dosta toga je i ostvario. Kupili su vrlo jaku prikazivačku mrežu AMC Entertainment, a zatim i kompaniju Legendary Pictures za 3,4 milijarde dolara: nije malo, no u pitanju je tvrtka koja je lani bila jedan od financijera “Jurskog svijeta”, a nešto prije toga i trilogije o Batmanu Christophera Nolana. Ima čvrstu vezu s jakim distributerima kao što je Warner Bros. I svakako je se isplati imati u vlasništvu.

Rast multipleksa

Zanima li ih Paramount? Vrlo vjerojatno, jer se njima ne žuri, bitno je povući novac iz Kine koja trenutno ima problema s valutom, a i u ekonomskim je previranjima, te profit ostvarivati daleko od nesigurnog matičnog tržišta. Ima još pretendenata, to je kineski Perfect World Pictures, koji je također nedavno uložio pola milijarde dolara u Universalov filmski program na razdoblje od pet godina i vjerojatno nije pogriješio, jer je ta kompanija lani bila broj jedan u Hollywoodu.

Veze Hollywooda i Kine prilično su neobične. Ta mnogoljudna zemlja na putu je da postane najjači filmski prikazivač na svijetu, broj multipleksa nezadrživo raste, ali kvota uvoza stranog filma i dalje je na snazi. Holivudski blockbusteri tamo postižu odlične rezultate, no ne smije ih biti više od dvadesetak godišnje, tako da kineski filmovi bez problema dominiraju top listama. Kineska prisutnost u Hollywoodu uopće ne znači da su Kinezi odlučili osvojiti tvornicu snova, nego da im je tamo lakše poslovati nego u domovini. Oni koji su se obogatili u toj čudnoj smjesi komunizma i kapitalizma dobro razumiju da međunarodno poslovanje predstavlja jedinu sigurnost, dok je ono u Kini sračunato s neočekivanim rizicima.

Logična posljedica

Navala stranaca u Hollywood nije ništa neobično i svojevrsni je bumerang u odnosu na politiku globalizacije: kad je već jako bitno osvojiti azijsko tržište, nije ništa neobično da tamošnji biznismeni svojim novcem pokušavaju kontrolirati centralu koja ih manipulira. Nisu tu u pitanju samo Kinezi, arapski tajkuni već dugo imaju vlastite produkcijske kompanije koje posluju s holivudskim filmašima, BeIN Media Group iz Dohe upravo je kupio Miramax, nekoć najvažniju produkcijsku kompaniju američkog nezavisnog filma, a inicijativa iz tog dijela svijeta ima još. Kako je očito da za Paramountov manjinski paket nije zainteresiran nitko tko je već dugo aktivan u filmskom biznisu, a ne prodaje se ni riznica klasika koju bi mnogi skupo platitli, preostaju samo oni kojima se ne žuri i znaju da će im se uložena sredstva kad tad oploditi, a možda će malo-pomalo i povećavati svoj udjel. Ne moraju to biti ni Kinezi, Variety tvrdi da je lako moguće da najbolji ponuđač bude netko iz Indije.

Očito, Hollywood će ubrzo postati novovjeki Babilon u kojem će naposljetku biti najmanje američkog novca. Uostalom Pandorinu kutiju otvorio je davne 1989. japanski Sony kada je kupio Columbia Pictures. Logična posljedica: htjeli su osvojiti svijet, a svijet sve više osvaja njih.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 13:56