Kineska filmska industrija danas je jedna od najvećih svjetskih industrija spektakla, ravna Hollywoodu. Stoga zvuči nestvarno da pred samo tridesetak godina ta kinematografija gotovo nije postojala.
Tada - 80-ih godina - kineski se film tek obnavljao od zatiranja u Kulturnoj revoluciji. Pojavila se generacija tada mladih autora koji su Kinu vratili na svjetske ekrane i počeli grabiti globalna priznanja. Među njima, najistaknutiji je bio Zhang Yimou. Od sredine 80-ih do danas, taj je redatelj prošao dugi put. Bio je zvijezda europskih festivala, dobitnik nagrada u Berlinu, Veneciji i Cannesu. Pa zabranjeni autor kojeg se cenzurira. U 21. stoljeću, Zhang Yimou je postao specijalist za velike borilačke i povijesne spektakle, majstor nacionalnih epopeja, ali i svojevrsni državni umjetnik kojemu su kineske vlasti povjerile otvaranje dviju olimpijada.
Sva ta lica ovog autora sad će moći upoznati i zagrebačka publika. U petak, naime, u Kinu Tuškanac počinje retrospektiva "Portreti: Zhang Yimou" unutar koje će biti prikazano petnaest redateljevih filmova iz svih faza. Prvi film programa vjerojatno je i najbolji: to je "Podignite crvenu svjetiljku" (1991.), dobitnik Srebrnog lava, film koji tematizira urote i smicalice unutar poligamnog feudalnog dvora u kineskoj provinciji 20-ih godina.
Retrospektiva uključuje Zhang Yimouove naslove iz svih perioda. No, osobito možda vrijedi upozoriti na film s kojim se probio, povijesnu melodramu "Crvena raž" (1988.) po romanu nobelovca Mo Yana. I ti rani, a pogotovo kasniji autorovi filmovi predmet su kontroverzi. Katkad ih se kritizira zbog trgovanja egzotikom i nacionalizma prikrivenog kroz figuru žene-žrtve. No, riječ je o rasnim vizualno upečatljivim spektaklima, djelima neupitnog majstora.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....