PRETPREMIJERA TJEDNA

DRŽIMO PALCE ZA 'MAJKU!' Ostvarenje teško odredivog žanra ili magično privlači ili agresivno odbija gledatelje. Kako će biti u nas?

'Mother!'
 

Već na premijeri na venecijanskom festivalu bilo je očito da to nije običan film. Novo ostvarenje Darrena Aronofskog, redatelja koji se dotad već triput natjecao na tom festivalu i jednom čak pobrao i Zlatnog lava (za “Hrvača” s Mickeyjem Rourkeom), jednostavno nazvano “Majka!” dočekano je kako zvižducima tako i ovacijama.

Prisutni su očito bili podijeljeni u reakcijama, a to je bila tek najava onoga što će doći. Već prvoga dana prikazivanja u Americi, agencija Cinemascore koja prati reakcije gledatelja u takvim prigodama, izvijestila je da je “Majka!” dobila najnižu moguću ocjenu, jedinicu, što se u posljednjih 30 godina dogodilo u samo 17 navrata: među filmovima koji su tako strogo ocijenjeni su i provokativni erotski triler “Rezovi” Jane Campion s Meg Ryan te romantična komedija Roberta Altmana “Sve njegove žene” s Richardom Gereom. Rezultati u kinima nisu bili impresivni, što se moglo i očekivati nakon što je Cinemascore obznanio kako publika reagira na film, međutim, ocjene kritičara i nisu bile tako loše, po njima ispada da je Aronofsky napravio jedno od boljih ostvarenja ove jeseni. U njegove zagovornike svrstao se i Martin Scorsese, u gostujućoj kolumni u magazinu The Hollywood Reporter obrušio se na način ocjenjivanja filmova koji izmiču prosudbama jer ih je nemoguće žanrovski kategorizirati.

Je li “Majka!” horor, crna komedija, biblijska alegorija ili upozoravajuća priča o moralnom i ekološkom devastiranju? Teško je to sa sigurnošću ustvrditi, međutim, Scorsese je uvjeren samo u jedno, da je to briljantno režiran film koji će jednom kasnije biti smatran klasikom.

Aronofsky zbilja nije redatelj za svačiji ukus, na njegov mikrobudžetni prvijenac “Pi” upozorila je tek šačica poklonika, da bi poslije dobio nagradu za režiju u Sundanceu i čak postao art hit.

Narkomanska etida “Rekvijem za snove” dosegla je puno širi krug gledatelja, osigurala nominaciju za Oscara Ellen Burstyn, ali je zato visokobudžetni “Izvor”, čudan spoj fantastike i ZF-a, posvuda krahirao. “Hrvač” ga je vratio među redatelje na koje se računa, a “Crni labud” postao mu je najveći uspjeh u karijeri, Natalie Portman dobila je Oscara za glavnu ulogu, a on je nominiran za režiju, dok je biblijski blockbuster Noah bio njegov jedini izlet u srednjostrujašku kinematografiju, a opet itekako različit od slične vrste spektakala.

Iako to nigdje nije ustvrdio, inspiraciju za film “Majka!” očito je dobio dok je radio na “Noi”. Njegovi junaci nemaju imena, glavna junakinja zove se “Majka” (Jennifer Lawrence), koja živi na osami s “Njim” (Javier Bardem), velikim piscem u kreativnoj krizi. Nemaju djece i to ih očito izjeda. Na vrata im bane “Čovjek” (Ed Harris), piščev poklonik, koji je teško bolestan.

Usprkos tome što se “Majka” tome protivi, pisac mu ponudi prenoćište: započinju čudna zbivanja koja se intenziviraju kad stigne i “Žena” (Michelle Pfeiffer), nimalo sklona domaćici. Kvartet likova se sve više uvećava, a dramski i žanrovski obrati dosežu fantazmagoričnu razinu: nimalo slučajno što je film magično uvlačio u priču jedne, a agresivno odbijao druge gledatelje.

Kako će biti u nas? Aronofsky ima popriličan krug poklonika, glumačka ekipa je prvorazredna, a neobična ostvarenja znaju iznenaditi vrlo dobrim odazivom publike. Držimo palce za “Majku!”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 07:09