DVORANA MÜLLER

Ciklus filmova žena redateljica otvara novu kinodvoranu

Sutra će Zagreb dobiti novi prostor za gledanje filmova. U predvorju nekadašnjeg balkona kina Europa napravljena je multimedijska dvorana u kojoj će se osim povremenih prezentacija moći gledati i filmovi u visokoj rezoluciji.

Dvorana Müller, nazvana po Adolfu Mülleru, vlasniku nekadašnjeg Balkan-kina, imat će tridesetak fotelja.

Prvih tjedana tamo će se moći vidjeti četiri filma zapaženih svjetskih redateljica. O “Klipu” Maje Miloš, dobitniku grand prixa na prestižnom Rotterdam film festivalu, i “Djeci” Aide Begić, posebno pohvaljenom od strane žirija u programu Izvjestan pogled prošlogodišnjeg Cannesa, već se u nas dosta pisalo, pa predstavljamo druga dva filma koja nisu dobila takvu medijsku pažnju.

Osebujna kronika

Prije dvije godine utjecajni ArtReview proglasio je kineskog umjetnika Ai Weiweia najmoćnijom ličnošću na toj sceni, izazvavši proteste kineske vlade. Ai Weiwei je iznervirao kinesku političku vrhušku kada se počeo zauzimati za žrtve potresa u Sichuanu: umjetnik je imena nastradalih počeo nizati na svom blogu, a kada su ga onemogućili, prešao je na Twitter.

Amerikanka Alison Klayman dugo se družila s Ai Weiweiem, snimala ga u njegovom studiju u Pekingu, gdje udomljuje četrdesetak mačaka i pasa, pratila ga na policiju i sud, kako bi prijavio zlostavljanje, popratila njegove fascinantne izložbe u Berlinu i Londonu te uspjela napraviti osebujnu kroniku umjetničkog stvaranja, političke neposlušnosti i borbe za demokraciju u Kini.

Prva žena redateljica

“Vadžda” (Wadjda) Haife Al Mansour prvi je filmu snimljen u Saudijskoj Arabiji. Riječ je, također, o prvom filmu žene redateljice koji dolazi s arapskog poluotoka te filmu koji nas prvi put kamerom uvodi u bogate arapske domove rigidnog Rijada.

Naslovna junakinja Wadjda ( Waad Mohammad) dvanaestogodišnja je djevojčica koja pohađa strogu vjersku školu. Wadjda silno zavidi dječacima što smiju voziti bicikl.

Zapadne joj za oko krasan bicikl u izlogu radnje, ali joj ga majka ne želi kupiti jer bicikl nije prikladan za djevojčice. Stoga Vadžda pokušava za bicikl zaradila sama. Istovremeno, obitelji joj prijeti raspad: njena majka nikako da rodi muškog nasljednika, pa rodbina nagovara oca da uzme drugu ženu.

Film se može iz naše perspektive doimati naivno pedagoškim, no on je ponajprije upućen jednom društvu čije predrasude nastoji mijenjati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 22:22