Nakon pandemije, on-line izdanja i ljetnih provizornih izdanja, najveći festivalski monstrum vraća se u svoj brlog. Ovog utorka, u Cannesu počinje 75. filmski festival u Cannesu, prvi nakon tri godine uživo, u kompletnom sastavu i u starom terminu. Ako je htijenje direkcije festivala bilo da povratnički Cannes demonstrira staru, dobru moć- uspjeli su. Cannes 22 ima redateljskih zvijezda, starih pretplatnika, bivših pobjednika, ima holivudskih teškaša, zvučnih dokumentaraca, čak i TV serija.
U glavnom natjecateljskom programu Cannes donosi 21 film. U konkurenciji je nekoliko bivših nagrađenih. Dobitnik Zlatne palme za "Kvadrat"- Šved Ruben Ӧstlund- u konkurenciji je s novim filmom "Trokut tuge". Dvostruki canneski pobjednici belgijska braća Dardenne natječu se s novim filmom "Tori i Lokita". S novim je filmom u konkurenciji i Rumunj Cristian Mungiu koji je u Cannesu davno pobijedio s "Četiri mjeseca, tri tjedna i dva dana". Njegov novi naslov je obiteljska drama pod neobičnim naslovom "RMN". Na koncu, tu je i Japanac Hirokazu Kore-eda koji se nakon Zlatne palme pred tri godine vraća novim filmom "Broker".
Ovaj put u Cannesu je jaka i anglosaksonska selekcija. Vjerojatno najzvučniji naslov na engleskom jeziku je "Crimes of the Future" kanadskog majstora šoka Davida Cronenberga. Bar po opisu izgleda da je to ovratak Cronenberga na njegov izvorni teren- SF s natruhom biohorora. Američku "reprezentaciju" u konkurenciji Cannesa predvodi James Gray ("Mala Odesa") s filmom "Armageddon Time". Riječ je o filmu o odrastanju u Queensu 80-ih, a uz film se vezuje i politička pikanterija: film se dijelom bavi Trumpovim nekretninskim malverzacijama u New Yorku tog doba, a neki od članova obitelji Trump su i likovi filma. U konkurenciji je i redateljica Kelly Reichardt koja se u novom filmu opet udružila sa svojom redovnom glavnom glumicom Michelle Williams. Film nosi naslov "Showing Up" i bavi se slikaricom kojoj predstoji ključna izložba.
To, međutim, nije kraj niski slavnih i/ili kontroverznih režisera u borbi za nagrade. Film u konkurenciji ima i korejski majstor pulp-nasilja Park Chan-wok ("Gospođica osveta", "Oldboy"…)- njegov novi film, opet triler, nosi naslov "Odluka o odlasku". U cannesku se konkurenciju nakon dugih desetljeća vratio i poljski klasik iz 70-ih i 80-ih Jerzy Skolimowski. Njegov film "Eo" je parabola u ljudskom mučenju životinja, glavni je junak filma magarac, a film je navodno posveta Bressonovom "Baltazaru".
Od tematski paprenih filmova, tu je "Sveti pauk" danskog Iranca Alija Abbasija. Film se bavi istinitim događajem: serijskim ubojicom koji je redom počeo ubijati prostitutke u manjem iranskom gradu, uvjeren da mu je to naložio Alah.
Uoči objave programa sa znatiželjom se iščekivalo hoće li se Cannes pridružiti bojkotu ruskih filmova i filmaša. Direkcija je na koncu napravila ono što se moglo očekivati: uvrstila je u glavni program jedan ruski film- no, film izrazitog disidenta. Riječ je o Kirillu Serebrennikovu koji je dio posljednjih godina proveo u kućnom pritvoru, a kazališne mu predstave u Rusiji skidaju s programa. I da Serebrennikov nije disident, njegov novi film u Rusiji ne bi prošao jer se dotiče teme koju Putinova vlast cenzurira. "Supruga Čajkovskog" film je o ženi slavnog kompozitora koju je on vjenčao zato da bi prikrio vlastitu homoseksualnost.
Osim ruskih u Cannesu, naravno, ima i ukrajinskih "izdajica". Film u programu ima dokumentaristički velikan Sergei Loznica. Njegov novi dokumentarac "Prirodna povijest uništenja" naslov nosi po istoimenoj knjizi koju je njemački pisac W. G. Sebald napisao netom pred preranu smrt 2001. I knjiga i Lozničin film istražuju razorno savezničko bombardiranje Njemačke u završnim godinama 2. svjetskog rata.
Izvan konkurencije igra i novi film bivšeg oskarovca, Francuza Michela Hazanaviciusa ("Umjetnik"). Njegov film "Završni rez" najave opisuju kao zombi komediju. Zanimljivost je da je film sniman, produciran i u ranim festivalskim najavama predstavljan pod naslovom "Z". No-nakon što su Rusi eksproprirali slovo Z i pretvorili ga u simbol napada na Ukrajinu, producenti filma i direkcija festivala procijenili su da prizor Cannesa isplakatiranog slovom Z ne bi bio najbolja ideja. Film je tako dobio drugi, manje efektan naslov, a "Z" je globalno doživjelo sudbinu kakvu je svojedobno u Hrvatskoj imalo "U" (i -kamo sreće da ima još).
U Cannesu će biti i Hollywooda. Europsku će premijeru tako na azurnoj obali imati "Top Gun-Maverick" Josepha Kosinskog, s – naravno- Tomom Cruiseom u glavnoj ulozi.
Osim "Mavericka", velika je atrakcija i "Elvis" australskog meštra ekstravagancije Buzza Luhrmanna. Film tematizira Presleyev život kroz pripovijedanje njegovog menadžera kojeg glumi Tom Hanks. Elvisa glumi mlađahni i ne jako poznati Austin Butler. Elvis nije jedini muzičar koji će u Cannesu dočekati svoj biografski dokumentarac. Imat će ga i David Bowie i Jerry Lee Lewis. "Moonage Daydream" redatelja Bretta Morgena iscrpni je dokumentarac o Davidu Bowieju koji je, navodno, nastao u suradnju s obitelji i nosi puno neobjavljenog materijala. "Jerry Lee Lewis: Trouble In Mind" je- pak- dokumentarac o faktičkom izumitelju rock and rolla. Pažnju skreće i ime redatelje filma. Dokumentarac je režirao Ethan Coen, "onaj drugi" od braće Coen koji se dosad uvijek držao scenarija i produkcije, te režiju prepuštao bratu Joelu. Nakon što je Joel s "Tragedijom Macbetha" prvi put otišao u solo-redateljske vode, sad se u solo-projektu okušava i drugi brat.
Cannes je pred nekoliko godina uklonio iz programa filmove streaming-servisa čime je objavio rat streamerima, rat koji je više naudio festivalu no njima. Od tada, u Cannesu su i TV serije bile rijetkost. Ipak- ove godine jedna je tu. Riječ je o "Irmi Vep", televizijskoj seriji francuskog meštra Oliviera Assayasa. Serija nosi naslov po heroini francuskih nijemih filmova 1910-ih, a glavnu ulogu igra Alicia Vikander. Serija je nastala za HBO i premijeru ima početkom lipnja.
Hrvatskih filmova (ni) ove godine nema u Cannesu, što nije iznenađenje, jer smo tamo rijetko i ulazili. Ove godine u Cannesu film nemaju ni naši post-Yu susjedi. Hrvatska će u Cannesu, međutim, biti prisutna kroz dvije manjinske koprodukcije koje ovaj put popisuje ista firma 4 film i producentica Anita Juka. Oba njihova filma igraju u popratnom, ali cijenjenom programu Izvjestan pogled. Prvi od ta dva je "Gorući dani" turskog režisera Emina Alpera, a drugi "Vizija leptira" Ukrajinca Maksima Nakonečnog. U Ukrajinskom filmu uloge je imao i dvojac naših glumaca, Daria Lorenci Flatz i Alen Liverić.
Cannes traje od utorka do 28. svibnja, a predsjednik glavnog festivalskog žirija je francuski glumac Vincent Lindon.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....