NAJBOLJI FILMOVI

Anketa dekade: Filmoznanci otkrili svoju listu deset najboljih filmova!

Prošlog četvrtka ugledni britanski filmski časopis Sight & Sound napokon je obznanio tko je sve sudjelovao u njegovoj tradicionalnoj anketi dekade, glasanju za najbolji film svih vremena. Prvo su objavili poprilično senzacionalne rezultate, jer je “Vrtoglavica” Alfreda Hitchcocka skinula s prvog mjesta “Građanina Kanea” Orsona Wellesa, koji se nalazio na toj poziciji pola stoljeća, još od 1962. godine, a sada su na svojoj web stranici pobrojali glasače i njihove liste najboljih filmova. Tek da se zna pravilo: svako podastire svoju listu deset najboljih, ali ne nužno rednim brojem, može i abecednim slijedom, jer uvrštavanje pojedinog naslova u osobni odabir nosi filmu samo jedan glas.

‘Građanin Kane’ out

Urednici Sight & Sounda u ovoj su se anketi odlučili na masovnost: dok je 2002. svoje liste poslalo 146 filmoznanaca, sada ih je to napravilo 846, a bilo bi ih i više da su se svi pridržavali rokova, jer je časopis kontaktirao više od tisuću potencijalnih sudionika. Čemu takva megalomanija? Stoga što je tijekom proteklog desetljeća - zahvaljujući DVD-u, filmofilmskim televizijskim kanalima i Internetu - filmska scena naprosto eksplodirala: o filmu se danas zna neusporedivo više nego proteklih desetljeća i na listama najboljih pojedinih sudionika često ćete zateći naslove za koje nikad niste čuli. Era u kojoj su u takvim izborima dominirali društveno i politički angažirani “Građanin Kane”, “Kradljivci bicikla” Vittorija De Sice i “Krstarica Potemkin” Sergeja Ejzenštejna definitivno je završena, a i trend u kojem je postalo legitimno da su od njih puno važniji hollywoodski žanrovski filmovi “Vrtoglavica”, “Tragači” Johna Forda i “Pjevajmo na kiši” Genea Kellyja i Stanleyja Donena kao da je dosegao vrhunac i odsad bi mogao samo jenjavati: nastupa doba rijetkih filmskih dragulja otkrivenih na svim stranama svijeta i iz najrazličitijih razdoblja, pa će uskoro biti jako teško pronaći zajednički nazivnik u tisućama filmskih opredjeljenja.

Ipak, dotad se isplati zabavljati pregledavanjem ovogodišnjih lista najboljih, jer one nude štošta. Tako se najpopularniji američki kritičar Roger Ebert drznuo staviti na listu “Drvo života” Terrencea Malicka iz prošle godine, što je golema većina izbjegavala: što veća vremenska distanca, to je sigurnije da ćete film smatrati klasikom. Slovenski filozof Slavoj Žižek po običaju je bio najradikalniji i zagrmio: “Ovaj put sam se opredijelio za čistu ludost, sama grešna zadovoljstva… Nema kompromisa s visokim vrijednostima i dobrim ukusom”.

Trijumf Coppole

Još se može shvatiti što je na svoju listu uvrstio film “Moje pjesme, moji snovi” (svojedobno sam kao mladi kritičar u zagrebačkom Studentskom listu ustvrdio da je taj kičasti hollywoodski mjuzikl puno bolji film nego “Posljednji tango u Parizu” Bernarda Bertoluccija), ali akcijski triler “Hitman” Xaviera Gensa iz 2007. godine?! Svašta!

Sight & Sound posebno je izdvojio 10 filmova živućih redatelja koje se najčešće spominjalo: na prvom mjestu je “Do posljednjeg daha” Jean-Luca Godarda (kojem je u vrhu te liste i “Prezir”), no po glasačima je najvažniji suvremeni živući redatelj ipak Francis Ford Coppola, koji među tih deset ima čak tri filma, “Apokalipsu danas” i prva dva “Kuma”. Na listi najboljih vesterna najveće je iznenađenje što uopće nema “Poštanske kočije”: nekad je to bio jedini film tog žanra koji se u takvim glasanjima uspio čak probiti među deset najboljih.

Jutarnji u ime Hrvatske

Uz američki New York Times i britanski Guardian, Jutarnji list vjerojatno je jedini dnevnik čija su dva kritičara pozvana na suradnju: svoje smo liste Sight & Soundu dostavili i Jurica Pavičić i ja. Mi smo ujedno jedini sudionici iz Hrvatske, što baš nije pohvalno po našu filmsko-publicističku scenu: ne bih rekao da po filmskim knjigama i kritičarskim imenima puno zaostajemo za Slovencima (njih šest je u Sight & Soundu objavilo liste), a pogotovo ne za Srbima (pet ih je sudjelovalo u glasanju), ali smo poprilično inertni u međunarodnoj prezentaciji. Ako 2022. Sight & Sound preživi opći pomor tiskovina i organizira novo glasanje, to je prilika da se tako nešto popravi.

10 najboljih filmova živućih redatelja

1. Jean-Luc Godard (1960): Do posljednjeg daha

2. Francis Ford Coppola (1979): Apokalipsa danas

3. S. Donen i G. Kelly (1952): Pjevajmo na kiši

4. Jean-Luc Godard (1964): Prezir

5. F.F. Coppola (1972): Kum

6. Wong Kar-wai (2000): Raspoloženi za ljubav

7. David Lynch (2003): Mullholland Drive

8. Claude Lanzman (1985): Shoah

9. F.F. Coppola (1974): Kum II

10. Martin Scorsese (1976): Taksist

10 najboljih vesterna

1. John Ford (1956): Tragači

2. Howard Hawks (1959): Rio Bravo

3. Sergio Leone (1968): Bilo jednom na Divljem zapadu

4. Sam Peckinpah (1969): Divlja horda

5. John Ford (1962): Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea

6. John Ford (1946): Moja draga Klementina

7. Howard Hawks (1948): Crvena rijeka

8. Sergio Leone (1966) : Dobar, ružan, loš

9. Nicholas Ray (1954): Johnny Guitar

10. John Ford (1950): Karavana hrabrih

Najzanimljivije pojedinačne liste deset najboljih

Camille Paglia, američka književnica i fenomenolog

1. William Wyler (1959): Ben-Hur

2. Francis Ford Coppola (1972): Kum

3. Francis Ford Coppola (1974): Kum II

4. David Lean (1962): Lawrence od Arabije

5. Jean Cocteau (1950): Orfej

6. Ingmar Bergman (1966): Persona

7. Alfred Hitchcock (1959): Sjever-sjeverozapad

8. Federico Fellini (1960): Slatki život

9. Alfred Hitchcock (1958): Vrtoglavica

10. Victor Fleming (1939): Zameo ih vjetar

David Thomson, britanski filmski esejist, autor „Biografskog filmskog rječnika“

1. Jacque Rivette (1974): Celine i Julie voze se čamcem

2. Orson Welles (1941): Građanin Kane

3. Alain Resnais (1958): Hiroshima, ljubavi moja

4. Bernardo Bertolucci (1971): Konformist

5. Kenji Mizoguchi (1953): Legenda o Ugetsu

6. Jean-Luc Godard (1965): Ludi Pierrot

7. Howard Hawks (1940): Njegova djevojka Petko

8. David Lynch (1986): Plavi baršun

9. Jean Renoir (1939): Pravilo igre

10. Ernst Lubitsch (1940): Trgovina iza ugla

Roger Ebert, filmski kritičar Chicago Sun-Timesa

1. Stanley Kubrick (1968): 2001: Odiseja u svemiru

2. Werner Herzog (1972): Aguirre, gnjev božji

3. Francis Ford Coppola (1969): Apokalipsa danas

4. Terrence Malick (2011): Drvo života

5. Buster Keaton (1926): General

6. Orson Welles (1941): Građanin Kane

7. Martin Scorsese (1980): Pobjesnjeli bik

8. Federico Fellini (1960): Slatki život

9. Yasujiro Ozu (1953): Tokijska priča

10. Alfred Hitchcock (1958): Vrtoglavica

Slavoj Žižek, slovenski filozof

1. Edmond Goulding (1947): Aleja noćnih mora

2. King Vidor (1949): Buntovnik

3. David Lynch (1984): Dine

4. Zhang Yimou (2002): Heroj

5. Xavier Gens (2007): Hitman

6. Goffredo Alessandrini (1942): Mi živi

7. Robert Wise (1965): Moje pjesme, moji snovi

8. Nicholas Ray (1952) : Na opasnom tlu

9. Delmer Davis (1957): U 3 i 10 za Yumu

10. Veit Harlan (1944): Žrtveni hod

Jurica Pavičić, filmski kritičar Jutarnjeg lista i književnik

1. John Huston (1948): Blago Sierra Madre

2. Steven Spielberg (1971): Dvoboj

3. Miklos Jancso (1966): Ljudi bez nade

4. John Ford (1946): Moja draga Klementina

5. Robert Bresson (1956): Osuđeni na smrt je pobjegao

6. Cristi Puiu (2005): Smrt gospodina Lazarescua

7. Béla Tarr (1994): Sotonski tango

8. Carl Theodor Dreyer (1927): Stradanje Ivane Orleanske

9. Fritz Lang (1931): Ubojica „M“

10. Vittorio De Sica (1952): Umberto D

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 09:15