
Arhitekt Marijan Haberle radio je, dvoranu "Vatroslav Lisinski", Tehnički muzej, Brodarski institut, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagrebački zbor u Savskoj, crkvu Svetog Marka Križevčanina u Selskoj, zgradu osiguranja u Miramarskoj, zgradu u Kordunskoj ulici, gdje je Kinoteka, kao i Ljetnu pozornicu na Tuškancu, sve u Zagrebu, te hotel Plitvice na Plitvicama. Dio je građevina radio s Hinkom Bauerom, a dio sam.
Nedavno smo pisali o obnovi Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, koje prema mišljenju Jasne Galjer i Marka Špikića nije do kraja slijedilo izvorni Haberleov projekt.
U časopisu "15 dana" posvećenom djelovanju ovog arhitekta za oko su nam zapeli i njegovi nerealizirani projekti. Ionako je Haberle mijenjao lice Zagreba, no da su do kraja ovi projekti realizirani, bi bio, sasvim sigurno, drugačiji grad. Za Velesajam je, čitamo u časopisu "15 dana" svojedobno predlagao da bude s obje strane Save.
Zamislio je i most iznad Savske kojim bi se Velesajam, a Velesajam je u njegovo doba bio u Savskoj, ne u Novom Zagrebu, trebao tako povezati. Možda i najzanimljiviji dio u "15 dana" posvećenih Haberleu, a kad govorimo, dakle, o nerealizranim projektima, jest čelični montažni most preko Savske ulice, koji bi spajao novi sa starim dijelom Zbora, i uz njega 30-metarski čelični reklamni stup. Zgrada Zagrebačkog zbora, ispred danas Tehničkog muzeja, a nekad, dakle, Velesajma, većinom je bila zamišljena od drva. Kiosk je bio u funkciji prodavaonice i turističke agencije u kombinaciji drvene konstrukcije i zidova od sljemenskog kamena.
O tome kako bi Zagreb izgledao da se ovaj most izgradio, govori nam Jasna Galjer: "Riječ je o vizionarskoj arhitekturi, koja bi zasigurno donijela Zagrebu arhitektonski i urbani akcent. Bilo bi to simbolički povezivanje Zagrebačkog zbora i Velesajma s obje strane Savske, jedne od ključnih komunikacijskih arterija. Također, Haberleova zamisao ukotvljena je u ideju o povezivanju, komunikaciji, pješačkom mostu, vizurama. Riječ je o autentičnoj arhitektonskoj gesti, nažalost nerealiziranoj".
Naime, podsjetimo, na mjestu Tehničkog muzeja nekada je bio Velesajam, preko puta Zagrebački zbor, o čemu su na izložbi otvorenoj u muzeju, trenutačno, pisali Kosjenka Laszlo Klemar, Tamara Bjažić Klarin i Igor Duda, a o čemu smo pisali nedavno.
Kako su istražili: "Zahvaljujući zauzimanju idejnog osnivača Tehničkog muzeja, sveučilišnog profesora Bože Težaka i gradonačelnika Većeslava Holjevca, Tehnički muzej u veljači 1959. godine službeno dobiva pravo upravljanja nad zemljištem i svim postojećim zgradama Velesajma zapadno od Savske, uključujući kompleks Zemaljske potkivačke škole, u čiji posjed nikada ne uspijeva ući".
Muzej je od Grada Zagreba, 1955. godine, tražio prostor cjelokupnog željezničkog čvora između pruga, odnosno potez između Jukićeve, Crnatkove i Brozove ulice te Andrašecove i Koturaške ulice, koje presijecaju Savska cesta i Tratinska (tada Ulica Rade Končara).
Izravni poticaj za planiranje Grada tehnike i potraživanje navedenog zemljišta bilo je preseljenje Zagrebačkog velesajma, najvećeg međunarodnog sajma na teritoriju Jugoslavije, iz Savske u novoizgrađene paviljone u Novom Zagrebu. Velesajamske hale u Savskoj, velikih dimenzija i prilagođene izlaganju masivnih strojeva, bile su pogodne za prenamjenu u muzejske izložbene dvorane".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....