
Zgraf - međunarodna izložba grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija - svoj pedeseti jubilej proslavit će od 10. do 24. lipnja ove godine. Izložbe će se događati u Francuskom paviljonu, novootvorenom Srpskom kulturnom centru u Preradovićevoj ulici, Galeriji AMZ u Ulici Pavla Hatza, na Sveučilištu Algebra Bernays i drugim lokacijama u Zagrebu. Međunarodni natječaj za izlaganje na Zgrafu 13 otvoren je do 27. ožujka ove godine.
Zgraf su 1975. pokrenuli tadašnji agilni članovi ULUPUH-a Ivan Picelj, Alfred Pal, Bernardo Bernardi, Nenad Pepeonik, Vladimir Straža, Fedor Kritovac, Mitja Koman, Vahid Hodžić i drugi. Zamišljen kao trijenalna manifestacija grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, Zgraf je u pedeset godina postojanja imao trinaest izdanja.
Mnogi istaknuti hrvatski i međunarodni dizajneri prezentirali su svoj rad na Zgrafovim izložbama, među kojima su Alan Fletcher, osnivač Pentagrama, najveće svjetske dizajnerske tvrtke, Shigeo Fukuda, poznat po grafičkim iluzijama u svojim posterima, Stefan Sagmaister, glasovit po svojim provokativnim dizajnerskim projektima, ali i suradnji s ikonama pop-kulture, poput Rolling Stonesa i Loua Reeda. Tu su i Boris Bučan, Mihajlo Arsovski, Studio Imitacija života i brojni drugi domaći autori koji su u velikoj mjeri oblikovali hrvatsku kulturu tijekom proteklih desetljeća. Vizualni identitet Zgrafa 13 potpisuje studio Kuna zlatica.
I ove godine među pozvanim autorima naći će se neka od najvećih imena svjetske dizajnerske scene, među kojima i Jessica Walsh - američka dizajnerica i vlasnica kreativne agencije &Walsh, što ih čini jednom od 1 posto kreativnih agencija u vlasništvu žena. Njezin stil opisan je kao "hrabar, emotivan i provokativan s povremenim nadrealističkim procvatom". Vidjet ćemo radove i Nevillea Brodyja, poznatog po svojim tipografskim eksperimentima i inovacijama, te svima dobro poznatog Mirka Ilića.
Krovna tema ovogodišnjeg Zgrafa je "Zadovoljstvo svima"/"Pleasure to All", koja raspravlja o dimenzijama ili, pak, preduvjetima ideje zadovoljstva i užitka. Što nas kao pojedince čini zadovoljnima u odnosu na to što nas čini zadovoljnima u profesionalnim grupama ili interesnim zajednicama? Što su prioriteti osobnog, a što kolektivnog zadovoljstva i imamo li ih nadohvat ruke ili ih moramo stvoriti? Bojan Dmitrović Krištofić postulira zadovoljstvo kao bazu sreće, i to sreće za sve, gdje dizajn ima ulogu osvještavanja "vremena kojeg kao samo jedna od planetarnih zajednica više nemamo puno ili ga nemamo uopće", gdje "i dizajn može sudjelovati u postizanju sreće, ali nikako ne samo za one koji od dizajna ili za dizajn žive". S druge strane Boris Greiner raspravlja o aspektima postizanja, ali i etičnosti stručnog zadovoljstva, kao i o različitim putevima kojima pojedinci dolaze do istog u sklopu kreativnog djelovanja: potpunim prepuštanjem naspram suzdržavanju i odgodi ugode.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....