ZABORAVLJENI KIPAR BRANKO VLAHOVIĆ

Umjetnik koji je platio skupu cijenu samoće

Iako je živio u doba EXAT-a 51 i Novih tendencija, Vlahović se nije družio s kolegama iz straha da ga ne bi kopirali

Iako retrospektiva jednog kiparskog opusa u Tehničkom muzeju može zazvučati čudno, izložba Branka Vlahovića koja je tamo upravo u tijeku svojevrsni je hommage kiparevoj izložbi iz 1975. koja je značila prekretnicu u njegovoj karijeri i svojevrsni izlazak iz sjene. Budući da je zadnjih 30 godina sustavno izostajala kritička valorizacija njegova rada, ali i percepcija šire javnosti, iz zaborava ga je odlučila izvući umjetnikova pranećakinja Ana Labudović.

- Branko Vlahović moj je praujak, a cijela priča počela je tako da sam odlučila srediti njegovu ostavštinu koja je u vlasništvu obitelji i koja je godinama propadala po podrumima i tavanima - priča Ana Labudović, autorica projekta koji osim izložbe u Tehničkom muzeju obuhvaća i monografiju koju potpisuju povjesničari umjetnosti Guido Quien i Darko Schneider.

‘Skicnbuh’ iz Pariza

Branko Vlahović rođeni je Bjelovarac, no poslovno i životno više je bio vezan za Zagreb i Karlovac, gdje je neko vrijeme radio kao nastavnik likovnog odgoja, sve dok nije došao trenutak u kojem je odlučio napustiti nastavničku profesiju i potpuno se posvetiti kiparstvu. Njegova životna priča bila je tipična umjetnička: teški uvjeti života, a uz to je bio dosta boležljiv i imao problema sa srcem.

Završio je kiparstvo na zagrebačkoj Likovnoj akademiji i specijalku kod prof. Frane Kršinića; jedna od prvih skulptura koje je napravio bio je Ikar (1960.) koji se nalazio u propalom Parku skulptura na Velesajmu, dok je Nimfa postavljena 1963. ispred karlovačkog hotela Korana. Obje su predstavljale radikalan otklon od tradicijske figuracije. Uslijedila je faza drva, a nakon 1968. godine pretežno radi u limu.

Za njegove limene radove kritičar Marijan Susovski napisao je kako je riječ o “najboljem primjeru minimalističke skulpture”. Zanimljivo, u doba kada je Vlahović počeo stvarati još nije postojao termin “minimal art”, pa se s pravom postavlja pitanje kakav je bio njegov prozor u svijet? Godine 1953. bio je na tromjesečnom studijskom boravku u Parizu, no to je, navode autori monografije, bilo prekratko vrijeme za ozbiljnije percipiranje avangardnih kretanja.

- Nemamo apsolutno nikakve naznake da je on imao neke uzore vani, ne radi se o tome da je bio dobro informiran, već bih prije rekla da je bio jako intuitivan za to razdoblje. Našli smo njegov “skicnbuh” iz Pariza u kojem je skicirao Notre Dame, most na Seini, Michelangelova “Pobunjenog roba” u Louvreu... ali moja obitelj ne sjeća se da je imao neke reference i uzore - objašnjava Labudović.

Kritike iz toga doba različito ga smještaju; Zdenko Rus, primjerice, uvrštava ga u krug umjetnika kojem pripadaju još Julije Knifer, Mladen Galić, Stevan Luketić i Juraj Dobrović, a njegovu umjetnost uspoređuju i s onom američkih umjetnika minimal arta Sol LeWitta, Barnetta Newmana i Franka Stelle. Branko Vlahović bio je vrlo introvertirana osoba, nije bio član neke likovne grupe niti se družio s generacijskim istomišljenicima:

- Nije se htio izlagati drugim utjecajima, a još više od toga ga je bilo strah da ljudi njega ne kopiraju - objašnjava nam Labudović.

Zavidna kolekcija ploča

Ipak, Vuković je živio u izuzetno plodnom kulturnom razdoblju: bilo je to doba EXAT-a 51, Novih tendencija, Zagrebačke škole crtanog filma, Muzičkog bijenala... Imao je zavidnu kolekciju ploča, a slušao je totalnu avangardu: Bacha, Beethovena, Pendereckog... Povremeno je surađivao s Vojinom Bakićem na izradi partizanskih spomenika, a ono po čemu ga ljudi najviše pamte su objekti od nehrđajućeg čelika, skulpture koje je radio u suradnji s inženjerima i tvornicama: Tvornicom parnih kotlova i Tvornicom Jedinstvo. Mnoge od fotografija njegovih radova snimila je, prisjeća se Schneider, Marija Braut, a na njima se vide i neke skulpture kojima obitelj do danas nije uspjela ući u trag. Branko Vlahović primjerenu valorizaciju svoga rada nije dočekao; 1979. godine smrtno je stradao pod tramvajskim kotačima na Krugama, prilikom neopreznog prelaska pruge.

- Ješa Denegri u jednom je tekstu napisao da je “skupa cijena samoće” i mislim da je to jedan od najvećih razloga zašto moj praujak nije bio adekvatno prepoznat. On je bio vrlo samozatajan, nije se htio laktariti, bio je i oštar na jeziku prema ljudima koji mu nisu pasali, a to su osobine koje ni tada ni sada nisu prolazile - smatra Labudović.

‘U moju stolariju dolazio je po restlove i obučavao je radnike’

Branka Vlahovića živo se sjeća i danas 80-godišnja Zora Alaupović, nekoć vlasnica stolarsko-tesarsko-zidarskog obrta na Trnju u kojem je Vlahović uz pomoć njenih radnika izrađivao neka od svojih djela. Naime, materijal od kojih je izrađivao skulpture nije bio jeftin, pa bi Vlahović, koji je živio na Krugama, često navraćao na Trnje po razne “restlove”, ali i na razgovor.

- Jako lijepo smo se družili, a Branko bi često došao k meni s novim idejama i nacrtima koje bismo onda zajedno komentirali, budući da sam ja bila inženjerka arhitekture. Ništa mu nisam naplaćivala, dapače, bilo mi je drago da se moji kalfe uz njega mogu obrazovati. To je bilo razdoblje kada je stvarao kubuse, a kasnije i crteže i to što je radio ljudi nisu smatrali umjetnošću, govorili bi da je to samo igra s crtama, ali ja vam mogu posvjedočiti da je on bio ispred svog vremena - priča gospođa Alaupović, koja nam je otkrila i da je Vlahović za ljetnih dana obožavao ići na Dolac gdje bi promatrao “zgodne ženskice”, ali zbog slabog srca nije si smio dopuštati prevelika uzbuđenja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 08:07