Saeri Kiritani

Pogledajte kako je ova Japanka zaigrala picigin na Bačvicama: ‘Dorasla je lokalnoj batudi‘

Japanska umjetnica

 Žaklina Antonijević/
Kiritani performanse izvodi s prepoznatljivim elementima japanske kulture: tradicionalnim kimonom, izbijeljenim licem i specifičnim make-upom

U Galeriji umjetnina Split trenutno izlaže Saeri Kiritani, japanska umjetnica koja se nakon višegodišnje profesionalne karijere u New Yorku preselila u Split.

Opisujući rad Saeri Kiritani, kustos Branko Franceschi primjećuje da je Kiritani usredotočena na odnos pojedinca i njegovog okruženja, najčešće na poziciju stranca, nepoznatog ili drugačijeg, onog koji živi i stvara u kulturi kojoj porijeklom, obrazovanjem i odgojem ne pripada i u kojoj je percipiran kao stranac, odnosno, uopće onaj drugi.

Njen opus je zasnovan na performansu, happeningu i srodnim umjetničkim disciplinama koje publici na izložbama najčešće posreduje kroz video radove i fotografije.

Na svojoj drugoj samostalnoj izložbi u Splitu, Saeri Kiritani predstavlja se multimedijskom instalacijom pod nazivom Zlatni san, realiziranom u sinergiji video projekcija i fotografske dokumentacije dva recentna specifična performansa zamišljena kao čin uključivanja u lokalnu urbanu kulturu.

Performanse je izvela kroz interakciju s lokalnim udrugama i na lokacijama koje su znakovite i prepoznatljive u brendiranju Splita kao globalne turističke atrakcije: performans s Dioklecijanovim legionarima u Zlatnim vratima, odnosno, igračima picigina na Bačvicama. Kiritani se lokalnim suradnicima i okruženju pridružila svojim performativnim alter egom određenim prepoznatljivim elementima japanske kulture: tradicionalnim kimonom, izbijeljenim licem i specifičnim make-upom.

image

japanska umjetnica Saeri Kiritani

Zaklina Antonijevic/

Kako dalje piše Franceschi: "Kiritani se performansima kao pridošlica Splićanima obratila univerzalno razumljivom simbolikom zlatnosti kao emanacije i želje svega dobrog, vedrog, vrijednog i moćnog. Pri tom je iskazala dubinsko poznavanje ključnih točaka lokalnog osjećaja pripadnosti. Obratila im se na toposu koji određuje povijest splitskog urbaniteta i potom na središnjem prostoru tjelesnog doticaja građana s morem i prirodom uopće. Svoj je izvedbeni jezik zasnovala na kulturološkim i rodnim stereotipima. S jedne strane je ona sama kao japanski ženski izvođač, a s druge lokalni muškarci odjeveni u kostime rimskog ratnika u oklopu s oružjem u jednom, odnosno, razodjeveni do mudantina u drugom performansu. Zlatni snovi Saeri Kiritani prvenstveno su manifestacija njenih želja da se uklopi u život svog novog grada, ali kad vam je habitus umjetnički, a umjetnički rad sredstvo komunikacije, poruka se uvijek referira na složenu strukturu stvarnosti. Duhovita, granično provokativna u skladu s usađenim osjećajem uljudnosti, Saeri Kiritani pokazala se dorasla lokalnoj batudi. Već je i naša i svoja, korak po korak, upravo onako kako zvuči dalmatinska melodija prilagođena tradicionalnom japanskom instrumentu kao glazbena podloga izložbe".

image

Japanska umjetnica

Žaklina Antonijević/

Izložba je otvorena do 11. veljače.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. rujan 2024 06:00