U LAUBI

Od stolica za svećenike do kreveta od joga lopti i ogladala za dućan Izabel Kovačić - pogledajte najbolje komade namještaja s potpisom domaćih dizajnera

Ogledalo Studija PI arhitektice Ive Pauzar dizajnirano za dućan Izabel Kovačić

 Vanesa Pandzic/Cropix
Na velikoj Izložbi hrvatskog dizajna izloženo je više od tri stotine radova, a jedna od kategorija je i produkt dizajn

Dizajnerski namještaj predmet je želja mnogih, ne samo isključivo zaljubljenika u dizajn. Kod uređenja doma dizajnerska stolica oplemenit će svaki interijer. I hrvatski dizajneri, kad je riječ o namještaju, imaju se s čime pohvaliti. Barem se takav dojam dobiva pogledom na eksponate izložene u sklopu velike Izložbe hrvatskog dizajna koja se upravo održava u Laubi. Najviše su, kako se čini, zaokupljeni stolicama. Stoga ne čudi da su obje nagrade Hrvatskog dizajnerskog društva koje se dodjeljuju u kategoriji profesionalnog i studentskog produkt dizajna pokupile upravo stolice dok je nagradu za životno djelo dobio dizjaner Mladen Orešić čija je modularna stolica Modres postala simbolom zagrebačke svakodnevice.

Orešićevi stolci Ergoline, Modres i Uni ‘87, navodi se u obrazloženju nagrade, danas predstavljaju jedan od najprepoznatljivijih primjera tzv. "skrivenog dizajna". To su dizajnirani predmeti koji neprimjetno oblikuju svakodnevni život – od sportskih dvorana i zdravstvenih ustanova do kulturnih i ugostiteljskih prostora. Prema riječima Marka Goluba, upravo ta prisutnost čini ih ikoničnima, ali i često neprimjetnima za običnog promatrača.

Za razliku od Orešićevih stolica namijenjenih širokoj uporabi u svakodnevnom životu, stolice koje su pobijedile u kategoriji profesionalnog dizajna oblikovane su za jedan specifičan prostor i korisnike - nagrađena je, naime, kolekcija namještaja za oltar Axiom Simona Morasija Piperčića koja se sastoji od tri stolice - za svećenika, koncelebranta i ministranta. U opisu rada ističe se da su ove stolice dizajnirane kao skulpturalni objekti kao i da je njihov autor nastojao u njihovom dizajnu postići spoj duhovnosti i dizajna. Dora Mihinjač nagrađena je pak u kategoriji studentskog dizajna za stolicu koja je redizajn školske stolice u suvremenim uvjetima te ujedno hommage stolici "The Standard Chair" Jeana Prouvéa. Njezina se stolica pod nazivom Kos sastoji od okvira izrađenog od zelene savijene čelične šipke i sjedišta napravljenog od furnirskih otpresaka u dinamičkoj kompoziciji.

image

Stolac za svećanika

Vanesa Pandzic/Cropix
image

Kolekcija namještaja za oltar Axiom

/Hdd
image

Stolica Kos

/Hdd

A iza naziva Nila krije se suvremena interpretacija tradicionalne tipologije tapecirane stolice s rukonaslonom. Ovu su stolicu, koja je dobila posebno priznanje u kategoriji profesionalnog dizajna dizajnirali Ruđer Novak-Mikulić, Tihomir Filipec, Marija Ružić Vukmanić, Marinko Murgić iz Studija Regular Company za tvrtku Artisan.

Osim spomenutih stolica međutim žiriju je za oko zapeo i jedan stol i to u kategoriji studentskih radova. Projekt Ene Čuček, kako se navodi u njegovom opisu, odaje počast svakodnevnom predmetu – stolu, a stavlja naglasak na granicu između funkcionalnog i umjetničkog predmeta:

"Uzimajući u obzir ukorijenjene zadatosti stola kao predmeta, kreirana je nova predodžba istog. Stol svojim vizualnim dojmom, formom i kompozicijom može pripadati različitim ambijentima. Elementi stola, osim što tvore kompoziciju, djeluju funkcionalno i sugeriraju da imaju nove potencijalne funkcije. Različite razine površine daju mogućnost spremanja, odlaganja predmeta i doživljavanja stola na nov način".

image

Stolica Nila

/Hdd
image

‘Stol kao mjesto‘ Ene Čuček

Od struke je zapažena i prijenosna lampa studija Grupa (Filip Despot, Ivana Pavić, Tihana Taraba) poznatog među insajderima po svojem dizajnu rasvjetnih tijela minimalisitičkog dizajna. Lampa Igram, prema riječima dizajnera, u kontinuiranoj upotrebi od osam sati, u mogućnosti je osvijetliti površinu stola za kojim sjedi četvero ljudi, dolazi u raznim bojama, a predviđena je i za vanjsku upotrebu te podnosi prskanje i laganu kišu.

image

Prijenosna lampa Studija Grupa

/Studio Grupa

Na izložbi je svoje mjesto našao i jedan neobičan krevet.

Naslovljen "Consuming Time" krevet čiji dizajn potpisuje Laura Mrkša sastoji se od 15 joga lopti na napuhavanje zatvorenih u ručno pletenoj mreži. U popratnom obrazloženju ovog rada, koji nije bio u konkurenciji za nagradu, stoji kako se koristi forma kreveta kao alat za istraživanje odmora kao nezavisne aktivnosti, a ne kao sredstvo za povećanje produktivnosti: "U doba kasnog kapitalizma, suvremene tehnologije poput pametnih telefona i društvenih mreža izbrisale su granice između vremena za rad i odmor. Krevet je postao središnji element te transformacije. Prema Beatriz Colomini, on predstavlja konvergenciju cijelog svijeta na najmanji mogući ekran, pretvorivši krevet u plutajući otok u beskrajnom moru informacija".

image

Krevet od joga lopti

/Hdd

Pažnju posjetitelja, uglavnom posjetiteljica, privukla su pak ogledala Studija PI arhitektice Ive Pauzar. Dizajnirana su inače za hrvatsku maloprodajnu trgovinu Lunilou X IZAKOVA, u kojoj se nalaze robne marke dječje i ženske odjeće pa se i sastoje od dva komada, većeg i manjeg, koja predstavljaju dvije dobne skupine. Dizajn je, doznajemo iz obrazloženja, inspiriran efektom mreškanja koje stvaraju kapljice vode, a izrađena su od organski oblikovanih konstrukcija od neravnomjerno poliranog nehrđajućeg čelika i poduprta izrezbarenim postoljima od vapnenca — prenamijenjenih od greda stare, srušene crkve.

image

Ogledala Studija PI

Od ostalih radova u kategoriji produkt dizajna predstavljeni su, među ostalim, ormar za pića "Bloom Icon" studija Thinkobjects (Maša Vukmanović, Jelena Lukač Kirš, Jakov Šrajer) dizajniranog za tvrtku Milla&Milli koji "na inovativan način preispituje ideju ormara kao takvog" te "Vodek" studija PIN (Nera Nejašmić Kozina, Petar Kozina). Riječ je o suvremeno dizajniranoj česmi, u kojoj voda prolazi kroz jedan vod i konzumira se na tri različita načina: direktna konzumacija ustima, točenje u bocu i skupljanje viška vode koji se ne baca, već se prelijeva u dio za životinje i stalno se nadopunjuje. Vodek je dobio nagradu za najbolji dizajn na natječaju projekta Ars Publicae za novu zagrebačku česmu, nakon čega je uslijedila prva narudžba za Zadar.

image

Ormar za pića Bloom Icon

/Hdd
image

Suvremena česma Vodek

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. siječanj 2025 09:56