MARO PITAREVIĆ

NOVI VIZUALNI IDENTITET DUBROVAČKIH LJETNIH IGARA Vama je to koketiranje s kičem? Ne, to je čisti pop art

 CROPIX
 

Iako je bio svjestan da je njegov rad različit od prethodnih vizualnih identiteta Dubrovačkih ljetnih igara i znao je da će izazvati reakcije, pa iako je i sam radio neke od tih prethodnih vizuala, Maro Pitarević nije očekivao burne polemike koje su se razvile oko njegova novog identiteta za 69. po redu Igre.

Prikazani su, pod neonskim osvjetljenjem, palme i sunce, konture zidina, ulaz na Ploče, iznad kojih piše Enter, ispod kojih, pak, piše muzika, ples, kazalište, dok je pored natpisa Enter znak Libertas ispisan žutom, opet neonskom bojom. Neki u ovom projektu vide duh današnjeg vremena i potrebnu kritiku pretjerane komercijalizacije Dubrovnika, drugi, pak, smatraju da nije nastavio tradiciju vizualnog identiteta Igara, te da ulaz u ovaj grad u Pitarevićevoj interpretaciji podsjeća na ulaz u noćni klub.

Veza s gradom

Iz Dubrovačkih ljetnih igara, kojima je ove godine na čelu Dora Ruždjak Podolski, u priopćenju su rekli kako “ovogodišnji dizajn pop jezikom neona propituje ustaljeno i tradicionalno poimanje Igara i Grada. Nosi mnogo simbolike pa ne čudi da se javljaju brojne interpretacije od kojih su neke i vrlo provokativne.”

Maro Pitarević, koji inače na šaci ima tetovirani znak Libertas, o svemu za Jutarnji kaže: “Meni je prije svega veliki užitak raditi za Dubrovačke ljetne igre. Kako su mi nono i nona iz Dubrovnika, imam tu specifičnu poziciju da sam vezan uz ovaj grad, no istodobno ga mogu objektivno promatrati sa strane.”

Na suradnju ga je, tumači, pozvala Dora Ruždjak Podolski, i točno mu objasnila što želi: “Nemoguće je, dakako, napraviti korjenite promjene, no malo svježe krvi i veće otvaranje ka javnosti svakako su dobrodošli. Predstave su često vezane uz ambijent u kojemu se odvijaju pa zato taj ambijentalni ugođaj, grad kao ambijentalna pozornica”, tumači, dalje, Pitarević.

Tanka granica

Palme, sunce, ima li ovdje koketiranja s kičem? “Vi vidite koketiranje s kičem, ja s pop artom. Granica je vrlo tanka. Igrama je, ostalom, ključna riječ sloboda, slijedi i umjetnička sloboda, pa i onog koji kreira vizualni identitet”.

Noćni je prizor zato što se “Igre odvijaju noću”. A čitav je vizualni identitet ostavljen na interpretaciju drugima, “mogu ga tumačiti kako god žele. Mnogi smatraju da je riječ o kritici, no nije. Na vratima, uostalom, jasno stoji natpis Enter, poziva se na ulazak.”

Radio je, kaže, na poziv Krešimira Dolenčića također vizuale za 64. Igre “Walls of Stone, Heart of Art”: “Bila je to paralela arhitekture grada i izgleda srca. No, nisu svi bili zadovoljni niti ovim rješenjem”.

Boris Ljubičić rekao je za dubrovačke medije kako su ovim znakom iznevjereni i Dubrovnik i njegova kultura. Što Pitarević kaže na to? “Obožavam Ljubičića, da ga nema, trebalo bi ga izmisliti. No, što je njegova salveta s natpisom Libertas, jedan od dosadašnji vizualnih identiteta Igara, ako ne osvrt na komercijalizaciju”, kaže Pitarević.

Novi vizualni identitet Dubrovačkih ljetnih igara

Činjenica jest da se o prethodnim dizajneskim radovima na temu Dubrovačkih ljetnih igara vizualima nije toliko pisalo. Je li jedna od poanti kvalitetnog dizajna da se o njemu polemizira, ili? “Ako je oblikovanje vizualnog identiteta nevidljivo, naprosto je nepotrebno, ne daje smisao, poruku treba prenijeti širokom krugu ljudi. A veliki manevri često se događaju u malim ulicama”, kaže.

Pitarević je, inače, svestran kreativac. Studirao je novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti, bavio se fotografijom, bio je predsjednik Art Directors Cluba Croatia, suosnivač festivala Sudnji dan, jedan od osnivača radija Student, copywriter, režiser, također i pjesnik. Nakon zbirke ljubavnih pjesama “Kako se kuha govedina”, kako kaže, uskoro izdaje treću novu zbirku.

Bio je kreativni direktor kod Brukete & Žinića, pa glavni kreativni direktor u Digitelu. Dobio je i nekoliko nagrada za režiju reklama, jedna od najvažnijih: za reklamu “Čistačica” za CineStar ušao u je u prestižnu selekciju Shots, što uspijeva najboljim svjetskim redateljima i reklamama, i on je inače prvi domaći autor uvršten u Shots. Jedna od njegovih poznatijih reklama je ona sa sloganom: “Nemoj misliti na torticu”. Tu su još “Čista kvaliteta” za Labud ili “Ako nije savršeno, nije Ledo”.

Nepotrebni skandali

Za nekoliko je reklama sam skladao glazbu i napisao stihove. Pitarević je jedan od onih ljudi koji ne pristaju na srednji put, o čemu kaže: “Najgore je kad se zakopate u osrednjost i kad odrađujete kampanju za kampanjom opravdavajući se i lažući sebi da ćete iduću napraviti ulažući sto posto, a ova sada samo neka prođe. Motivacija nas iz kreativne industrije da se ne predamo tako lako.”

Neko vrijeme je bio solo igrač (Hot dog), sada je kreativni direktor agencije za tržišno komuniciranje, Real grupe. Pjesničke vještine iskoristio je npr. pišući pjesmu za portugalsku podružnicu jednog lanca trgovina, i to na portugalskom jeziku.

Nije mu teško spajati interese, jer, kako tvrdi: “Pametni oglašivači vole ljude koji vješto iskazuju emocije.”

Uvijek mu, kaže, veliko zadovoljstvo predstavlja raditi za područje kulture. No, nastavlja: “Smeta mi kada se često uz kulturu vezuju skandali koji su posve nepotrebni.” U slučaju povoda našeg razgovora o identitetu za Dubrovačke igre, kaže: “Nije nešto skandalozno ako se propituju uobičajene norme. Želio sam, naprosto, pokazati Dubrovnik na drukčiji način.”

Od samog osnutka 1950. godine Igre su bile zamišljene multimedijalno. Već s prvog plakata koji je oblikovao Edo Murtić u podnaslovima se iščitavao program: teatar, muzika, izložbe. Plakate su radili i Tomislav Gusić, Ferdo Bis, Ivo Dulčić...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 05:33