KUPLJENA NA AUKCIJI U LONDONU

NIKAD JAVNO IZLAGANA SLIKA BILA JE U POSJEDU PRINCA KARAĐORĐEVIĆA, A OD PETKA ĆE BITI U MUO Novi vlasnik: 20 godina čekao sam na ovu Medulićevu sliku

Andrija Kojaković
 CROPIX
Ulje na drvenoj podlozi  kupljeno za 27,500 tisuća funti, od petka će biti izloženo u Muzeju za umjetnost i obrt  u Zagrebu

Javnosti sasvim nepoznata slika Andrije Medulića Schiavonea, svojedobno u vlasništvu princa Pavla Karađorđevića, poviješću vezana i uz obitelj Medici, od petka će se izložiti u stalnom postavu Muzeja za umjetnost i obrt gdje će i ostati sljedećih osam godina.

Slika je u vlasništvu Andrije Kojakovića, poslovnog čovjeka, koji ju je kupio u prosincu na aukciji u Christie’su, u Londonu, gdje i živi. Naziv je slike “Trijumfalni doček Kralja Saula nakon što je David porazio Golijata”. Bazira se, dakle, na klasičnom biblijskom motivu kakve je često slikao ovaj umjetnik, bila je procijenjena na između 25 i 30 tisuća funti, a prodana je za 27.500 tisuća. Dimenzije su 92,5 puta 109,8 centimetara, u tehnici je ulja na drvenoj podlozi. Medulićeve su slike rijetke, ovo je jedno od samo dvadesetak službeno potvrđenih ulja na platnu za koje se sa sigurnošću može reći da pripadaju ovom umjetniku.

Zanimljiva povijest

Sliku je, kaže Kojaković, dugo priželjkivao: “Točno je da se Medulićeve slike vrlo rijetko pojavljuju na aukcijama. Već dvadeset godina pratim aukcije u nadi da će se pojaviti Medulić. U namjeri kupnje slike ovog autora imao samo dva ograničenja. Prvo je previsoka cijena, drugo, nikad se nisam natjecao ako bi hrvatski muzej želio kupiti sliku.

Svakog prvog u mjesecu kroz sve te godine prolistavao sam kataloge najavljenih aukcija u tri najveće londonske aukcijske kuće i prvog dana prosinca 2018. nasmiješila mi se sreća: Medulićeva slika bila je oglašena za prodaju 7. prosinca 2018. u Christie’s pod brojem 175 i imenom Andrea Schiavone”, kaže.

Nakon otkrića u katalogu, zamolio je pomoć povjesničarke umjetnosti iz Hrvatske bazirane u Londonu, svojedobno i kulturnog atašea. “Zamolio sam moju dragu prijateljicu Floru Turner, s kojom sam radio preko pet godina u hrvatskom veleposlanstvu u Londonu, da pogledamo sliku. Flora je bila od velike pomoći i dogovorili smo da će s mojom suprugom sudjelovati na aukciji.”

Flora Turner već je u više navrata znala pronaći radove hrvatskih umjetnika, na koje je znala upućivati kada bi se pojavili na aukcijama, no kako ovaj put nije ona naišla na sliku, već je bilo obrnuto, kaže: “Gospodin Andrija Kojaković zapazio ju je u najavi aukcije Christie’s i obavijestio me, te smo zajedno otišli pogledati i dobro proučiti sliku prije aukcije. Analizirala sam njezinu povijest i savjetovala se sa svjetskim stručnjacima kako bismo potvrdili autentičnost slike.”

“Slika nije do sada bila izlagana”, kaže naš sugovornik, i nadodaje da je upravo njegova supruga došla na ideju da sliku pošalju u Hrvatsku i daju ju na dugogodišnju posudbu u ovaj muzej. “Motiv je bio da je podijelimo sa svim ljubiteljima slikarstva u Hrvatskoj, svjesni da su u Zagrebu samo dvije Medulićeve slike.” Slika ima i vrlo zanimljivu povijest? “Da, ima veliku i zanimljivu povijest, koje nisam u potpunosti bio svjestan kad smo se natjecali za sliku.”, kaže Kojaković.

Na pitanju o ostatku zbirke kaže: “Kao Dubrovčanina zanimaju me jedinstveni primjerci dubrovačke numizmatike, knjige tiskane u Engleskoj o Dubrovniku i cijeloj Dalmaciji, stari zemljovidi i motivi Dubrovnika u djelima britanskih slikara. Nastojim ne širiti interes na druga područja, nabavljam ono što mene i moju obitelj raduje.”

Vila u Toskani

Na stranici aukcijske kuće Christie’s može se pronaći kako je sliku prodavao Martin Colnaghi iz Londona, 1884., nakon čega ju je kupila obitelj Benson iz Sussexa, a zatim je pripala princu Pavlu od Jugoslavije, 1957. godine. Povijest slike koja se nekad nalazila u jednoj vili kraj Firence, istraživala Flora Turner, i objavit će ju u svojem tekstu u Vijencu. U istraživanju među ostalim tumači: “Vila Demidoff u Pratolinu kraj Firence sagrađena je na imanju koje je u doba renesanse pripadalo slavnoj obitelji Medici. U 19. stoljeću kupio ju je princ Paul Demidoff od San Donata, nasljednik moćne i bogate ruske obitelji još iz doba Petra Velikog, a njezini su članovi imali važnu ulogu u povijesti Firence tijekom 19. stoljeća.

Vilu je naslijedila princeza Abamelek-Lazaref, tetka po majci princa Pavla od Jugoslavije, kojemu je ostavila u nasljedstvo vilu s pokućstvom i umjetninama. Princ Pavle prodao je inventar vile na aukciji što ju je od 21. do 24. travnja 1969. u vili organizirala aukcijska kuća Sotheby’s. Riječ je dakako o slici koja je bila poznata u literaturi, ali su je imali priliku vidjeti samo stanovnici i posjetitelji vile Demidoff”. Flora Turner nastavlja kako nije poznato tko ju je kupio na aukciji 1969, no nedvojbeno je da je to slika koja se iz privatne zbirke u Italiji nakon gotovo pedeset godina pojavila u Christie’su u Londonu, da bi konačno otkupom hrvatskoga kolekcionara nakon više od četiri stoljeća našla stalni dom u Hrvatskoj”.

Oskudni podaci

Slikar Andrija Medulić, pak, na aukciji se u Londonu vodio kao Andrea Schiavone. Prezime Medulić izveo je Ivan Kukuljević Sakcinski u 19. stoljeću od prezimena talijanske obitelji Medola, doseljene u Zadar iz pokrajine Forli, dok si je sam Medulić dodao nadimak Schiavone (dalmatinski Hrvat). Podaci o Meduliću vrlo su oskudni, pa se povjesničari umjetnosti do danas nisu u mnogome složili. Poznato je da je bio sin venecijanskog časnika Simonea Meldole, da je živio u 16. stoljeću i da je rođen u Zadru. U svakom slučaju, slika “Trijumfalni doček Kralja Saula nakon što je David porazio Golijata” pridružila se poznatoj Medulićevoj slici “Bogorodica s djetetom” koja je u MUO stigla u prosincu 2017. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 10:27