HIT RETROSPEKTIVA

Marina Abramović u New Yorku: Prvi put u MoMA-i nastupaju goli ljudi

Uvježbani izvođači rade remake pet najvažnijih performansa umjetnice

NEW YORK - Prođite pored izložbi Burtona i Moneta, negdje između slika Fride Kalo i Pabla Picassa skrenite na stepenice koje vode na šesti kat, tu skrenite lijevo, pa ravno, pa desno, i naći ćete eksponat koji ni u najluđim snovima ne biste smjestitili u njujorški muzej MoMA : nagradu Sedam sekretara SKOJ-a zagrebačke omladinske organizacije iz 1974. godine!

Najutjecajniji umjetnici

Jedna od nagrada kakve se povremeno pojavljuju u blatu Jakuševca ili na sajmu starina na Britancu, gdje se obično nude po bagatelnoj cijeni, visi, dakle, u najboljem muzeju suvremene umjetnosti na svijetu. Ali ta koja visi u MoMA-i u New Yorku pripada Marini Abramović, umjetnici koja je prve umjetničke eksperimente možda imala u rodnom Beogradu ili u Zagrebu, ali koju danas MoMA slavi kao jednu od najboljih svjetskih umjetnica performansa i jednu od najutjecajnijih umjetnika današnjice uopće.

Izložba Marine Abramović “The Artist Is Present” službeno je otvorena u nedjelju i trajat će do kraja svibnja, ali dok je bila otvorena za novinare i članove MoMA-e, već je izazvala veliko zanimanje. Marininom zaslugom u MoMA-i se prvi put mogu vidjeti gola tijela živih ljudi.





Pet reperformansa

Na šestom katu prikazana je retrospektiva Marine Abramović u obliku memorabilija iz njezina života (otud Sedam Sekretara SKOJ-a), fotografskih i filmskih zapisa njezinih performansa, instalacija, ali i u obliku ponovnog izvođenja pet najznačajnijih perfomansa. Njih ovaj put ne izvodi 39 performera koje je posebno odabrala i istrenirala za taj oblik “reperformansa”.

Najimpresivniji je “Luminosity”: muškarac azijskih i djevojka afričkih korijena izmjenjuju se u položaju u kojem se čini da lebde. Zapravo sjede na biciklističkom sjedalu pričvršćenom u zid. Tijelo im je odmaknuto od tog zida i snažno osvijetljeno, ruke i noge raširene kao da su na križu.

- Jedna gospođa pored mene rekla je da taj prizor u njoj izaziva nelagodu. Meni se čini da je sve svoje radove Marina osmislila s ciljem da publici bude neugodno. Ali, meni je to impresivno - komentirao je Leicester Landon, jedan od posjetitelja izložbe. Za njega je najzanimljiviji performans - prikazan na filmskoj snimci na jednom od ekrana - onaj u kojem Marina i Ulay, njezin bivši partner, zajedno napinju luk sa strijelom usmjerenom u Marinino srce. Ako jedan popusti, Marina umire. - Za mene je to performans o povjerenju - kaže Landon.

Previše za MOMA-u

U jednom od “reperfomansa” gola djevojka leži ispod kostura i disanjem ga pokreće. U drugome, muškarac i žena stoje na uskom prolazu, okrenuti leđima zidu, i prolaznici se moraju provući između njihovih golih tijela. Performans “Balkan Baroque”, koji je Abramović izvela 1997. na Bijenalu u Veneciji, nije oživljen, izložena je samo fotografija iz Venecije: ideja o performeru koji sjedi na hrpi krvavih kravljih kostiju možda je ipak malo previše za MoMA-u.

Sama Marina Abramović u lobiju muzeja izvodi svoj najtiši i najdulji perfomans karijere.

S Marinom oči u oči

Plan je da punih 77 dana sjedi za stolom, šuti i zuri u posjetitelja koji joj odluči sjesti nasuprot. Ako netko baš hoće, može sjediti s Marinom Abramović cijeli dan, nema pravila.

Od prvog dana njezina “sjedenja” stvara se red posjetitelja koji žele iskusiti tu neobičnu meditativnu “komunikaciju” s umjetnicom. U četvrtak poslijepodne, dva sata prije zatvaranja, jedan je čovjek s brkovima i frizurom “talijankom” sjeo za stolac. Nakon sat vremena počeo je plakati. Ali i dalje se nije micao. Nakon dva sata prišli su mu reći da se muzej zatvara. Čini se da je komunikacija šutnjom za njih dvoje bila intenzivnija od vrištanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 01:36