Kvadratura

Iva Prosoli: Rad na monografiji Toše Dabca bio je izazov. Umjetnost je na kraju uvijek stvar prepoznavanja

Iva Prosoli

 Ivan Posavec/
Ova monografija se ne oslanja samo na formalno-stilsku analizu fotografija Toše Dabca, već pruža detaljni uvid u rad jednog fotografa-profesionalca unutar političkih i širih društvenih okolnosti

Jedan od najboljih publicističkih naslova 2022. svakako je knjiga Ive Prosoli "Tošo Dabac: Umjetnik svojeg vremena - kritičko čitanje", objavljen u izdanju Školske knjige i Muzeja za umjetnost i obrt.

"Ova monografija se ne oslanja samo na formalno-stilsku analizu fotografija Toše Dabca, već pruža detaljni uvid u rad jednog fotografa-profesionalca unutar političkih i širih društvenih okolnosti. Osim toga bavi se i Dabčevim radom na filmu kao i fotoreporterskim radom u kasnim 1920-im i 1930-im, koji su do sada bili nepoznati, a pokazali su se kao ključni za formiranje njegovog stila i promišljanja umjetnosti"; objašnjava Prosoli koja radi kao voditeljica Zbirke novije fotografije u zagrebačkom MUO.

Nije lako baviti se autorom koji je neprikosnoveni dio kanona. Što je Prosoli privuklo Dabcu? "To je svakako bio izazov. Nakon dvogodišnjeg iskustva asistentice na Zbirci fotografije u MUO, radila sam godinu dana kao kustosica u Arhivu Tošo Dabac Muzeja suvremene umjetnosti. Tako sam se imala priliku upoznati s kompleksnošću arhiva jednog umjetnika i to me privuklo istraživanju, koje se pretvorilo u doktorski rad."

Kad se netko tako dugo bavi nečijim životom i djelom neizbježno je da se i emocionalno veze za svoj subjekt proučavanja. Kakva je njezina emotivna veza s velikim fotografom? "Mislim da je takva vrsta povezivanja neizbježna, čak i potrebna i može pridonijeti boljem razumijevanju autora. Umjetnost je na kraju uvijek stvar prepoznavanja", objašnjava Prosoli koja monografiju otvarate citatom Danijela Dragojevića koji piše o Dabcu kao fotografu, autoru kojem se „stvari ispovijedaju“. "Rekla bih da se ovaj Dragojevićev citat odnosi prvenstveno na razumijevanje koje proizlazi iz poštovanja autora prema fotografiranom", objašnjava autorica koju smo na kraju pitali ima li možda omiljenu fotografiju Toše Dabca? "Ovo je nemoguće pitanje. Kao što mi je teško izdvojiti omiljeni film ili knjigu, tako mi je nemoguće izdvojiti i omiljenu fotografiju. Ali mogu reći da su mi posebno dragi eksperimenti koje je Dabac radio pod utjecajem estetike „novog gledanja“", rekla je za kraj Prosoli.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 05:05