
Danas je predstavljeno prvonagrađeno idejno rješenje za novi vizualni identitet Grada Zagreba, kao rezultat javnog natječaja kojeg je provelo Hrvatsko dizajnersko društvo. Rješenje artikulira identitet Zagreba kao otvorenog, vedrog i ponosnog grada, te omogućava kvalitetniju komunikaciju prema građanima i posjetiteljima. Prvu nagradu na natječaju osvojio je koncept pod nazivom "Slobodan čovjek u slobodnom gradu", koji na jedinstven način spaja bogatu tradiciju Zagreba sa suvremenim dizajnerskim pristupom, ističući dinamičan, inkluzivan i otvoren karakter grada. Autori pobjedničkog rješenja su Boris Malešević, Katja Malešević i Feđa Vukić, uz suradnike Gorana Trbuljaka, Vladu Marteka, Marka Lulića, Lindu Golik Horvat i Suzanu Potrebić.
Ocjenjivački sud u sastavu Ira Payer, Nina Bačun, Tom Dorresteijn, Luka Korlaet i Luka Thumm jednoglasno je odabrao pobjedničko rješenje "kao strateški solidan temelj koji može rasti zajedno s gradom. Ocjenjivački sud jednoglasno je prepoznao prvonagrađeni rad kao rješenje koje, uz daljnju razradu, može najpreciznije odgovoriti na komunikacijske potrebe grada Zagreba. Koncept uspješno balansira prošlost i suvremenost te vješto stvara most između institucionalne komunikacije i svakodnevnog urbanog života. Rad je uvjerljiv, grafički jednostavan, no ne i plošan – odlikuje ga slojevitost neophodna za dugovječan i uspješan identitet grada. Istovremeno, dovoljno je oblikovno odmjeren da se može lako uklopiti u institucionalne okvire, zajedno sa službenim grbom s kojim je kompatibilan", istaknula je Ira Payer, predsjednica ocjenjivačkog suda.
"Vizualni identitet je jedan od temeljnih medija kroz koji građani i posjetitelji doživljavaju grad. On u sebi sadrži emociju, način povezivanja sa samim gradom. Gradeći na bogatoj tradiciji grafičkog dizajna u Zagrebu, ovaj natječaj organizirali smo u suradnji s Hrvatskim dizajnerskim društvom kako bismo dobili vizualni identitet koji istinski odražava bit našeg grada – otvorenost, vedrinu i ponos. Rješenje koje smo odabrali ima potencijal jasno komunicirati emocije koje Zagrepčani osjećaju prema svom gradu: ljubav, ponos, sreću i povezanost. Slogan ‘Zagreb, volim te!‘ jednostavan je, ali snažan izraz tih emocija. On sažima povijesne trenutke i umjetničko nasljeđe koje Zagrebu daju njegovu jedinstvenu dušu", izjavio je Luka Korlaet, zamjenik gradonačelnika Grada Zagreba i član ocjenjivačkog suda.
U obrazloženju rada među ostalim stoji: "Na osnovu teorijske postavke radna skupina je tražila najprimjereniju radnu paradigmu, temeljem koje bi se postavio koncept novog identitetskog sustava Zagreba. Relativno brzo u procesu analize je područje kulture i umjetnosti definirano kao najprimjereniji okvir za potragu a potom unutar istog, uspostavio se rad Tomislava Gotovca Zagreb Volim te kao paradigmatski primjer suodnošenja pojedinca prema ideji grada, odnosa koji je ogoljen doslovno do najelementarnije tjelesne razine otkrivanja čovjeka prema urbanoj zajednici. To je Slobodni čovjek u slobodnom gradu u elemenarnom stanju ljubavi za grad. Ta ideja nadilazi okvire suvremene umjetničke prakse jer upućuje na bazičnu dimenziju odnosa osobnog prema kolektivnom identitetu. Tom Gotovac nije bio samo on nego je postao i kolektivno Ja, kao primjer označitelja u akciji, kao metafora svakodnevnog postupanja u okviru koji se zove grad. Njegova izjava Zagreb Volim te najbolje govori o tome kakav je Zagreb bio, kakav je danas i kakav bi željeli da bude u budućnosti. Želimo živjeti u gradu koji je prihvatljiv svima bez obzira na spolnu, dobnu, vjersku, seksualnu, političku ili nacionalnu pripadnost. Želja nam je da svi možemo reći - ZAGREB VOLIM TE!".
Autori su dalje nastavili: "Izjavu Toma Gotovca - ZAGREB, VOLIM TE! dodajemo ispod imena grada. Ona tako postaje verbalni identitet Grada Zagreba".
Podsjetimo da je Jutarnji prvi pisao o ovom natječaju.
Boris Malešević, dizajner nekih od najpoznatijih i najuspješnijih političkih kampanja u Hrvatskoj, međunarodno nagrađen i za bocu maslinova ulja, jedan od naših sugovornika na temu, prvo se prisjetio Miltona Glasera. Kako nam je tada rekao, upravo to i jest ključno pitanje, možemo li dobiti "I Love New York"? Nastavio je: "U svijetu ima dosta primjera identiteta gradova, od slavnog ‘INY‘ Miltona Glasera pa do recentnijih primjera. Što su oni i čemu zapravo služe? Oni su u pravilu turistički simboli i kao takvi poznati u cijelom svijetu. Ako se to željelo, bilo bi poštenije onda to turističko navesti u natječaju. Ovako se čini kao da tražimo novi službeni identitet grada koji već postoji i ne vjerujem da će se postojeći mijenjati. On se sastoji od otvorenih vrata na kuli Lotrščak i to će ostati, a novi će biti, nažalost, za turiste. To je ujedno i odgovor na pitanje kako mi se čini postojeći identitet."
Podsjetimo, kako smo pisali: Malešević nastavlja i pred nas stavlja poprilično zanimljiv prijedlog, moram priznati najzanimljiviji koji sam dosad čula, iako u sebi ima popriličnu dozu provokacije: "Identitet grada je posve neka druga priča i ona uključuje neke pojmove koje ne možemo nacrtati kvadratićem ili kružićem, a siguran sam da će takvih crteža biti puno među prispjelim radovima. Kada bismo razmislili o onome što Zagreb ima, a da je svjetski relevantno i ujedno predstavlja vrijednosti modernog i slobodnog grada, onda bih se odlučio za legendarni performans Toma Gotovca koji u kontrasvjetlu uzdignutih ruku gol korača voljenim gradom prema Trgu. Ima li veće geste ljubavi slobodnog čovjeka prema gradu od te? Uostalom, to je nešto što je i svjetski relevantno i najbolje što imamo u Zagrebu. Kakvi šestinski kišobrani i licitarska srca - slobodan čovjek u slobodnom gradu, to je po meni najveća priča. To ima i velik marketinški i event-potencijal, a totalno nas izdvaja od drugih."
O znamenitom performansu Gotovca kaže: "Tih nekoliko minuta koliko je trajao hod Toma Gotovca do Trga bili smo kao grad svjetski centar i umjetnički relevantni da bismo devedesetih ponovo utonuli u nacionalni estetski kič. U ovome je sve, ljubav, bunt, hrabrost, sreća, tuga... Sve što grad čini gradom." Priupitan o nedavnom dizajnu Splitsko-dalmatinske županije, nastavlja: "Što se tiče brendiranja županija i gradova, pa i sela u Hrvatskoj, to je već postala inflacija svega i svačega a da pri tom nemamo brending Hrvatske kao osnovu. Prvo brendirajmo Hrvatsku pa onda ostalo!".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....