U Radničkoj galeriji otvorena je izložba Damira Sobote pod nazivom “Boje i oblici”, izloženi su radovi nastali kroz četiri godine. Na otvorenju je umjetniku bilo mnogo njegovih kolega.
Damir Sobota osvježenje je na hrvatskoj likovnoj sceni, mladi umjetnik koji svojim radovima, na tragu geometrijskih formi, pokazuje odmak od sveprisutnih novih realista, kao što, primjerice, na kiparskoj sceni taj odmak pokazuje Mak Melcher. U vizualnoj i inoj agresiji svakodnevnice njihova su umjetnička djela potrebni odmor.
Studirao je na Grafičkom odjelu Akademije likovnih umjetnosti kod Roberta Šimraka, što možda i nije lako zaključiti na prvi pogled, o čemu sam kaže: “Kod profesora Šimraka studenti imaju određenu slobodu, bilo je to nešto što mi je odgovaralo, tada nisam znao u kojem ću umjetničkom smjeru krenuti.”
Komjuterske skice
Ipak, oduvijek, nastavlja, voli red i poštivanje pravila. Nije li to nekako suprotno samoj suštini umjetnosti, pitam ga? “Na jednoj razini, možda”, kaže i objašnjava mi umjetnički proces kojim je nastao dio radova na izložbi. Prvo nacrta skicu na kompjutoru, vodeći računa o ravnoteži oblika i boja, potom naruči daske određenih oblika, nakon čega boja. “Od početka znam krajnji rezultat, kako će djelo izgledati”, kaže. Ipak, dodaje: “Osim ovih izuzetaka, rijetko stvaram po skicama, i uvijek radim na više djela paralelno”.
Interesantan je kolaž “Eques”, a umjetnik pojašnjava što predstavlja - kolaž je zapravo umjetnička vizualizacija kretanja figure konja u šahu, odnosno mentalna slika poteza figure koja je, po njegovu mišljenju, najzanimljivija u ovoj igri, a može biti i ključna.
Neke su slike, pak, nazvane po datumu nastanka “170814”, primjerice.
“Čitao sam da je Aleksandar Srnec također tako nazivao svoja djela, no i prije nego što sam to pročitao, krenuo sam s takvim nazivima, jer naprosto imaju najviše smisla uz ovaj tip umjetnosti”, nastavlja Sobota koji je diplomirao na radovima vezanima uz kinetičku umjetnost.
Najčešće koristi primarne boje, uz poneke iznimke. U “Četiri bojana oblika” naglasak je na žutoj, u odnosu sa zlatnom i još nekoliko boja. “Treba biti pažljiv sa zlatnom”, ističe, “ako se dobro ne pazi, ima tendenciju da prijeđe u kič”.
Različiti su i materijali, načini na koje izvodi radove, akrilna boja na platnu, akrilna boja na MDF ploči, kolaž na MDF ploči, nekoliko je geometrijskih radova na izložbi izvedeno od konopa, materijala koji “daje jasan efekt, dubinu”.
Najnoviji rad, nastao ove godine, drugačiji je od ostatka na izložbi. Riječ je o platnu povećih dimenzija, 4 X 1,50 metara. To je jedini rad na izložbi koji je nastao direktno po promatranju, i to jednog oblika u dućanu s drvnom industrijom, iako na prvi pogled izgleda apstraktno. Slijedi se, također, niz geometrijskih oblika, no možda više “neposlušnih” nego na prethodnim slikama
Na Saatchi on lineu
Umjetnik mi pojašnjava i kako vrlo cijeni realiste koje mu spominjem, dapače, kao, uostalom i sve oblike izražavanja. “No, nakon što sam se susreo sa radovima EXAT-a 51 i Novih tendencija, došlo je do preokreta u mojoj umjetnosti, osjetio sam da je to - to. Zanimljiv mi je i Frank Stella”. Njegova je umjetnost uistinu suvremena interpretacija onoga što se zbivalo u geometrijskoj poslijeratnoj umjetnosti na ovim prostorima, nastavak je struje koja je, među ostalim, izjednačavala tzv. visoku i primijenjenu umjetnost, dok sam umjetnik nudi i likovnu paralelu s jednim glazbenim žanrom – minimal deep houseom.
Njegovi se radovi mogu naći i na međunarodnoj online galeriji Saatchi, a, kako kaže, već su neki otkupljeni preko online galerije. Jedan je rad otišao u kolekciju u New York, drugi u Miami.
Izložba traje do 20. ožujka, kustosica je Iva Köbler, koja je njegov rad vidjela na Bijenalu slikarstva. “Taj dojam lakoće u njegovom slikarstvu”, smatra, “rezultat je matematičkih proporcija i smirenog promišljanja svijeta oko sebe”. 28-godišnjem umjetniku ovo je šesta samostalna izložba.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....