INTERVJU MICHAEL SARAN

'Želimo kupiti više hotela u Hrvatskoj, ali i graditi stambene i uredske objekte'

Jakov Prkić / Cropix
 Jakov Prkić / Cropix / CROPIX
t:

Hrvatska se vraća! Vjerujemo da ćemo za tri do pet godina živjeti u jednoj potpuno drugačijoj Hrvatskoj! Tim nas je riječima dočekao osvježavajuće optimističan Michael Saran, partner u Odienu, češkoj investicijskoj grupaciji usmjerenoj na turizam i nekretnine, s kojim smo razgovarali u Splitu u povodu proslave desete godišnjice otvaranja obnovljenog Grand hotela Lav.


Taj kompleks u Podstrani kod Splita, koji je u trenutku otvaranja bio jedini hotel s pet zvjezdica između Dubrovnika i Opatije, nakon niza teških godina prolazi novu fazu investicija. Odien grupa, koja je prezaduženi hotel preuzela u rujnu prošle godine, planira, naime, podići razinu ponude, a time i prosječni prihod po gostu. No, Odien neće stati na hotelu Lav: grupacija želi kupiti još hotela u Hrvatskoj, a najavljuju i gradnju stambenih i poslovnih objekata. Vrijednost planiranih ulaganja zasad ne žele otkriti.


Grand Hotel Lav u prošloj je godini ostvario bolje poslovne rezultate - uz rast prihoda, neto dobit je povećana s oko milijun na šest milijuna kuna. Jeste li zadovoljni takvim rezultatom?


Vrlo smo zadovoljni rezultatima. Oni su djelomično posljedica poduzetnih koraka. Među ostalim, bili smo puno aktivniji na strani marketinga i prodaje. No, Hrvatska općenito bilježi turistički rast. Dakle, bila je to kombinacija tržišnog rasta i popularnosti Hrvatske, mjera restrukturiranja, stabilnijeg poslovanja, više napora uloženog u marketing i prodaju, posebno u predsezoni i posezoni.


Koje ste promjene napravili u Lavu od rujna?


Lav je bio prezadužena kompanija. Kupili smo sva potraživanja i prvi korak koji smo napravili bila je dokapitalizacija, među ostalim i kako bismo poboljšali strukturu kapitala. Prvi korak tog preustroja bilo je, dakle, financijsko restrukturiranje. Istodobno morate ulagati u marketing i prodaju, posebno za grupe u predsezoni i posezoni. I već smo dosta novca uložili u nove restorane u Lavu, pri čemu se restoran Sedam palmi otvara ove godine, što znači da ćemo benefite tog ulaganja osjetiti već u 2016.


Kako ste prilagodili marketing i prodaju?


Riječ je o usmjerenijem pristupu marketingu i prodaji. Među razlozima teškoća bilo je i to što je Lav bio fokusiran na određena tržišta, primjerice rusko ili ukrajinsko, iako je potražnja na njima pala. Bilo je potrebno diverzificirati bazu gostiju, jednako kao i ključne aspekte same ponude. Bilježimo povećanje prije svega s engleskog, skandinavskog, a sve više i s azijskih tržišta. Naravno, za ljetno razdoblje dosta radimo s touroperatorima i potražnja je prilično jaka, posebno u Hrvatskoj, s obzirom na izbjegličku krizu.


Kakva je popunjenost?


Lani je iznosila 54,5 posto, nakon 51 posto u 2014. godini. Vrlo smo zadovoljni. No, ulažemo dosta u Lav jer očekujemo da ćemo time povećati atraktivnost za goste veće platežne moći, pa i prosječni prihod po gostu. Već osjećamo pozitivne posljedice poduzetih ulaganja. Prve su bile investicije u restorane - jedan je već otvoren, a drugi se otvara za nekoliko tjedana. Planiramo povećanje broja apartmana, uključujući i predsjedničke, kao i proširenje marine za oko 25 posto. Želimo dodati više vezova, i to za superjahte, za kojima je potražnja velika. To ide zajedno s ulaganjem u predsjedničke apartmane kao ponuda za goste visoke platežne moći kojima je bitno da im je sve na istoj lokaciji.


Još jedan plan za ulaganja je dodatno razviti wellness. To je prilika ne samo za ljetni turizam nego i za nisku sezonu jer ljudi donose odluke o odmoru u na temelju wellness ponude. Planiramo otvoriti i beach club, što je ponuda koja će privlačiti i dnevne goste. Općenito govoreći, hotel je u dobrom stanju, ali riječ je o trajnom procesu poboljšanja.


Valja imati na umu da unutar segmenta resorta s pet zvjezdica postoji veliki raspon ponude. Gosti su sve zahtjevniji i stalno se moramo prilagođavati, ne samo ulagati u infrastrukturu nego i pružati uslugu na najvišoj razini.


Znači da smatrate da je tržište dovoljno jako da dopušta daljnju segmentaciju svojeg premium dijela?


Nedostaje resorta s pet zvjezdica. U Dubrovniku je bilo dosta aktivnosti, ali u splitskoj regiji jednostavno nema dovoljno kvalitetnih kapaciteta na razini pet zvjezdica. Mi to vidimo kao priliku jer Hrvatska je prekrasna destinacija, tu imate sve. Jasno je da bi novi hoteli na razini pet zvjezdica nama mogli biti konkurenti, ali veći broj boljih hotela podigao bi čitavu regiju. Zato, čak i ako bude više hotela s pet zvjezdica, mi to ne vidimo kao negativan, nego kao pozitivan razvoj događaja.


Imate li saznanja o drugim investitorima zainteresiranim za ovu regiju?


Da, vidjeli smo da interes za Hrvatsku raste, među ostalim i zbog situacije s izbjeglicama. Ali, upravo to je jedan od razloga zbog kojih pripremamo dodatne investicije jer vjerujemo da potencijala ima puno.


Koja su vaša očekivanja za ovu i za idućih pet godina?


Od ove godine očekujemo barem jednake rezultate kao lani, ako ne i bolje. U idućih pet očekujemo 20 posto bolje rezultate, i u prihodima i na razini EBITDA, jer, naime, očekujemo da ćemo s poboljšanjima podići cijene, kao i prihod od dnevnih gostiju.


Imate li drugih planova za Hrvatsku?


Da! Vrlo smo aktivni. Vjerujemo u Hrvatsku kao sjajnu destinaciju za ulaganje i vidimo potencijal za ulagače kao što smo mi. S jedne strane, ulažemo u turistički sektor, ali i u nekretnine. Vidimo potencijal za građevinske projekte u Zagrebu, a možda i u Splitu. Sada bismo željeli kupiti više hotela u Hrvatskoj, ali želimo biti aktivniji i u nekretninskom sektoru - gradnji stambenih i uredskih objekata. U Pragu trenutačno gradimo kompleks sa 450 stambenih jedinica. Za početak, u Hrvatskoj nismo htjeli graditi ništa novo, htjeli smo kupiti nešto što već postoji, kako bismo se naviknuli na zemlju, da budemo sigurni u mogućnost učinkovitog ulaganja. Sada osjećamo više povjerenja i zato smo donijeli stratešku odluku - do kraja ove godine otvorit ćemo ured u Zagrebu jer će nam to omogućiti da budemo puno aktivniji u Hrvatskoj. A pokrivat ćemo i Sloveniju te širu regiju.


Nekretnine se ovdje ne percipiraju kao pretjerano perspektivan sektor. Na temelju čega vi vidite prilike?


Vidimo slične mogućnosti kao i kod hotela Lav, koji je bio preinvestiran, s visokim očekivanjima, pa je možda i zbog toga bilanca preopterećena dugovima. Dogodilo se da je obećavajući projekt proveden na krivi način ili je financiran na krivi način. No, mi jasno vidimo potražnju na premium tržištu. Sve je pitanje tajminga, vrste projekta, načina financiranja... U financiranju projekata, mi smo konzervativni. Gradnja stambenog objekta počinje tek kad ostvarimo određenu razinu pretprodaje. Bilo je slučajeva u kojima Odien grupa nije započela gradnju pripremljenog projekta jer taj preduvjet nije bio ispunjen.




Jeste li zadovoljni brendom u okviru kojeg Lav posluje?


Brend Le Meridien pristaje hotelu, ljudi ga prepoznaju. Sada sve velike hotelske grupacije žele biti u Splitu, ali nemamo planova za promjene. Imamo velika očekivanja od grupe Starwood, koja je odnedavna u vlasništvu Merriotta.


Koliko ste zadovoljni zaposlenicima?


Jesmo. Primijetio sam da postoji čvrsta veza s tvrtkom - prošli su teška vremena i čini mi se da je mnogima to drugi dom. Ali, daljnji rad na jačanju kvalitete usluge uvijek je potreban.



Koliko su za Split kao destinaciju važne zrakoplovne linije?


Riječ je o kritičnom čimbeniku za predsezonu i posezonu. Pri donošenju odluke o destinaciji ljudi odustaju ako im se čini da je do određene destinacije preteško doći, čak i ako je ona po kilometrima blizu. Jako smo zadovoljni već i time što je Turkish Airlines otvorio liniju do Dubrovnika - i to otvara dodatne mogućnosti za Split.


Split je odlična destinacija, među ostalim, i zato što je riječ o velikom gradu, a kad bi redovnih letova bilo više, cjelokupno bi lokalno gospodarstvo osjetilo prednosti toga.


Mi uvijek pregovaramo o novim linijama. Česi su aktivni na tržištu čarter-letova, pokušavamo ih dovesti što je ranije moguće. No, važno je da imamo redovne letove. Naravno, tu je nužna potpora lokalne zajednice, lokalne turističke zajednice i grada - jer to je važno i za grad i za županiju, ali pitanje javnih poticaja uvijek je kontroverzno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 00:39