Novo ime na hrvatskoj street fashion sceni, kompanija LPP koja ima više od 1300 dućana po Europi u kojima je prošle godine ostvarila promet od skoro milijarde eura, sredinom listopada otvara svoj prvi dućan u Hrvatskoj, u zagrebačkoj Areni na prostoru od 4000 četvornih metara. Tu će kupcima predstaviti svojih pet brandova: Reserved čija ambasadorica je Georgia Jagger, kći poznatog pjevača, Mohito, House, Cropp i Sinsay.
Pilot model
Cijelu kompaniju, projekt koji znači ekipiranje ljudi, pronalazak prostora, ishodovanje potrebnih dokumenata za posao u Hrvatskoj započela je Ana Babić, prva zaposlenica kompanije u Hrvatskoj. Prije devet godina Ana Babić definirala je svoj cilj, postati regionalnom menadžericom, a dolaskom LPP-a, modne kuće nastale prije 19 godina u Poljskoj, uspjela ga je ostvariti. U međuvremenu je promijenila nekoliko kompanija, usprkos završenom fakultetu prihvatila da karijeru izgrađuje od početne pozicije prodavačice, a tijekom vremena uz nove se poslodavce penjala u hijerarhiji da bi danas bila ta koja zapošljava druge, brine se o postavljanju kompanije i lansiranju brendova na hrvatskom tržištu.
- U jednom se trenutku usred razgovora za posao tražilo da napravim prezentaciju, definiram brend, usporedim ga s konkurentima na tržištu, napravim projekcije i razne druge stvari - kaže Ana, osmjehujući se, a već trenutak kasnije ozbiljna se vraća u trenutak kada je donijela odluku da će učiniti nešto sasvim drukčije usprkos svim pravilima i profesionalnim savjetima pri zapošljavanju. Odlučila je biti drukčija, biti svoja, makar to značilo da neće zadovoljiti. Umjesto tražene prezentacije, napravila je svoj poslovni plan i ponudila ga kao rješenje. Pokazalo se da je razgovarala s ljudima koji cijene inicijativu i žele raditi s ljudima koji znaju definirati zajednički cilj. Bila je prvi zaposlenik LPP-a u Hrvatskoj, postala je njegova direktorica. Do kraja sljedeće godine otvorit će 17 trgovina u Hrvatskoj, u kojima će raditi 300 novih zaposlenika, a 15 trgovina otvorit će u Srbiji. Do kraja 2017. u Sloveniji će imati 15 dućana, a u BiH još devet.
- LPP se nekoliko godina nije širio na nova tržišta, otvara se jedan dućan u Njemačkoj i izlazi se na katarsko tržište, ali tamo možemo poslovati samo kroz franšizu, tako da je Hrvatska svojevrsni pilot, testni model u kojem nam je puno toga prepušteno da sami definiramo i rezultatima na kraju godine pokažemo koliko smo ostvarili - govori o pogodnostima i odgovornosti svoje pozicije, koja donosi veliku fleksibilnost, od organizacije poslovanja unutar svakog dućana pa vertikalno, prema vrhu kompanije, ali i činjenici da se odgovornost za propušteno ili loše isplanirano i realizirano ne može prebaciti na nekoga drugog. Jednostavno, ona je osoba koja donosi odluke, koja će uzeti zasluge, ali i morati podnijeti kritiku zbog rezultata.
Zaposlenici su važni
“Žali” se na brigu unutar kompanije o radnom vremenu, inzistiranju da se posveti dovoljna pozornost privatnom životu svake osobe. Vrlo američki, gdje se u mnogim poslovnim krugovima cijeni odluka zaposlenika da ne zapostave osobni život na račun karijere kako kompanija ne bi u roku od desetak godina postala mjesto izmučenih i frustriranih zaposlenika, nego zdrava sredina koju čine zadovoljni ljudi. Kao plus u osobnosti tretiraju kad žene prekidaju karijeru zbog roditeljstva te ih ne otpisuju u trenutku kada se namjeravaju vratiti na posao; to im znači samosvijest osobe koja može puno pridonijeti tvrtki.
Patnje mlade tvrtke
Ani Babić cilj je etablirati LPP na hrvatskom tržištu kao novo ime u street fashion svijetu, cjenovno pristupačnu i modno prihvaćenu marku. To im možda neće biti toliko teško s obzirom na to da je riječ o kompaniji koju predstavlja Wouter Peelen, nizozemski model koji radi za Marca Jacobsa, Johna Galliana i J. P. Gaultiera, te Frida Gustavsson, fragilna švedska manekenka planetarne slave.
U odnosu na one koji pokreću vlastiti biznis, Ani je lakše jer ima osigurane budžete, ali iako iza sebe ima moćnu kompaniju koja je ove godine ušla u WIG20, krug najjačih tvrtki na varšavskoj burzi, to joj ne pomaže u ostvarenju poslovnih planova. Poznata je činjenica da investitori imaju probleme s administracijom, no ona tome može dodati cijeli niz situacija u kojima se kao problem pojavljivalo i poslovanje drugih kompanija na hrvatskom tržištu koja se nisu u stanju uskladiti i prilagoditi novom partneru.
Banalno, jedan od velikih igrača na ICT tržištu u Hrvatskoj nije bio u stanju dostaviti im svoj proizvod na željenu adresu, nego je inzistirao na onoj iz registracije tvrtke.
- To je samo mali dio problema - kaže Ana. Dodaje također da će radnici u Poljskoj za isti posao dobiti 20 posto manju plaću nego oni u Hrvatskoj, a tvrtka će ovdje platiti 60 posto više poreze kako bi imala zadovoljne zaposlenike. Očito, to im je cijena ulaska na hrvatsko tržište.