KRAH BRENDA

KAKO JE PROPALA KOLEKTIVA Bili su začetnik online grupne kupovine u Hrvatskoj, pokrenuli su cijelo tržište, a sada su ugašeni

Portal Kolektiva, koji je prije šest godina bio začetnik online grupne kupovine na hrvatskom tržištu, propao je. Rumunjski Zumzi, koji je Kolektivu preuzeo početkom prošle godine, ugasio je taj hrvatski brend i na hrvatskom tržištu očito počeo poslovati s novim servisom za grupnu kupovinu Zumzi.

Oko 300.000 kupona

Najveći igrači na hrvatskom tržištu grupne kupovine nisu iznenađeni propašću Kolektive, koja gubi kupce i prihode već tri godine i daleko je od brenda koji se pojavio početkom 2010. te praktički pokrenuo cijelo tržište. Propast Kolektive tako je potvrda da se hrvatsko tržište grupne kupovine stabiliziralo i prošlo čišćenje nakon vrhunca koji se događao 2012. i 2013. godine, kada je poslovalo čak 70-ak različitih portala.

Danas ih je 40-ak. Preživjeli su i opstali samo najkvalitetniji, pa tržištem dominira nekoliko većih portala. Vodeći igrač na tržištu je servis Crno jaje, svojevrsna druga liga su portali KupiMe i Ponuda dana. Po prihodima i prodanim aranžmanima u trećoj je ligi pet portala koje predvode Trendi, Megapopust i Megabon, a na tržištu je još 20-ak servisa sa znatno manjim prometima. Procjenjuje se da svi servisi za grupnu kupovinu na provizijama ostvare godišnji prihod od oko 20 milijuna kuna. Ukupni promet što ga svi oni generiraju pružateljima usluga četiri je do pet puta veći i procjenjuje se na 100 milijuna kuna, a taj iznos potvrđuje da je ipak riječ o značajnom tržištu koje dobro prolazi kod kupaca koji su u vječnoj potrazi za akcijama i popustima.

Suosnivač servisa Crno jaje Hrvoje Bujas ističe da su vodeću poziciju na tržištu preuzeli zbog dobro postavljenog poslovnog modela, koji uključuje i fizičku trgovinu u centru Zagreba te stalne promocije ponuda na nekoliko televizija. - Servis Crno jaje u posljednje četiri godine preuzeo je vodeću poziciju na hrvatskom tržištu. Ukupno smo u tom razdoblju prodali oko 300 tisuća kupona te imamo oko 200 tisuća registriranih kupaca.

Besplatna reklama

I prošle smo godine imali rast prihoda od oko 20 posto. Ozbiljno smo ušli u cijelu priču, radimo na kvaliteti ponude i kupci doista dobivaju ono što su kupili - otkriva Hrvoje Bujas.

Fizičkom trgovinom u centru Zagreba privukli su kupce koji inače ne kupuju online, a oglašavanjem na televiziji pojačali vidljivost i kod kupaca i tvrtki koje s njima posluju. - Naši partneri tako dobivaju i besplatnu televizijsku reklamu - dodaje Bujas. Stabilan rast na tržištu potvrđuju i prihodi koje ostvaruje njegova tvrtka Pravi klik turistička agencija koja je 2013. godine imala gotovo osam milijuna kuna prihoda, a 2014. su narasli na 8,54 milijuna kuna. Prilika dana, tvrtka koja stoji iza portala Ponuda dana, u 2014. je ostvarila 6,6 milijuna kuna prihoda, dok je tvrtka Kupi me te godine ostvarila prihode od tri milijuna kuna.

- KupiMe je lani ostvario približno iste rezultate kao i 2014. Prodali smo preko 90 tisuća kupona. Naši planovi za 2016. su optimistični i vjerujemo da ćemo novim inicijativama i inovativnim marketingom zabilježiti rast - ističe Jelena Purić, direktorica KupiMe Grupe koja posluje u Hrvatskoj i Srbiji.

Prema njezinim procjenama tržišta grupne kupovine u Hrvatskoj i Srbiji sigurno će još rasti s rastom broja online kupaca.

Tri segmenta

Kad je riječ o ponudi servisa za grupnu kupovinu, kod kupaca najbolje prolaze ponude za putovanja, usluge kozmetičkih salona i restorana. Procjenjuje se da ta tri segmenta proizvoda i usluga nose oko 80 posto ukupne ponude na portalima.

S portala Zumzi nisu odgovorili na naša pitanja pa je nejasno jesu li oni adresa za kupce koji imaju problema u realizaciji svojih kupljenih proizvoda i usluga na propaloj Kolektivi. Račun tvrtke Kolektiva web već je danima blokiran.

Pojavili se agregatori ponuda

U lancu između portala za grupnu kupovinu i prodavatelja proizvoda i usluga na tržištu su se pojavili i takozvani agregatori, dakle portali koji na jedom mjestu nude sve aktualne ponude i popuste. Oni pak posluju tako da naplaćuju proviziju na svakog kupca koji preko njih ostvari kupnju. Njihov poslovni model daleko je jeftiniji, pa su i zarade manje, ali i nekoliko takvih portala, među kojima su Popusti.hr, Svipopusti.hr i Dajsve.com, našlo je svoje mjesto na tržištu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. rujan 2024 21:49