OMOGUĆAVA EY

ISPOVIJEST VARAŽDINSKOG PODUZETNIKA ČIJI SU PROIZVODI HIT U SVIJETU 'Izvozimo naše solarne panele u 15 zemalja. Evo kako smo uspjeli'

 
 Darko Tomaš / CROPIX

Varaždinski Solvis jedina je tvrtka na hrvatskom tržištu koja se bavi proizvodnjom solarnih modula.

Održala su ih dobra strategija, upornost i vizija, koji su rezultirali velikim izvozom. Godinama su osvajali nova tržišta, ulagali te širili kapacitete tvornice. S početnih 15 megavata (MW) kapacitet je podignut na 150 MW godišnje, a samo u prošloj godini uložili su 1,5 milijuna eura za kupnju novih strojeva i gradnju novog skladišta. Izvoze 95 posto portfelja, u mnoge države: od Nizozemske do Dubaija. Ova će poslovna godina biti jedna od najuspješnijih, kaže osnivač i direktor Stjepan Talan, koji je zahvaljujući postignutim rezultatima lani osvojio titulu u potkategoriji Međunarodno postignuće najprestižnije svjetske nagrade za poduzetnike i bio finalist za hrvatskog EY Poduzetnika godine.

Desetljeće je prošlo od osnivanja Solvisa. Koji je ključni dio recepta opstanka tvrtke, danas jedine u Hrvatskoj koja proizvodi fotonaponske module?

- Razlog za održanje Solvisa kroz sve ove godine jest vizija i upornost, uz iznimnu ukupnu, a nadasve finaNcijsku potporu vlasnika. A izvoz je rezultat mukotrpnog i upornog rada na pronalaženju tržišta izvan Hrvatske. To je tražilo strategiju, što podrazumijeva prisutnost na sajmovima, internet, neposredne kontakte, prezentacije proizvoda i, naravno, velika financijska ulaganja u sve te segmente. Podrazumijevajući da se zna u što se ulazi i gdje se djeluje, nije teško biti poduzetnik u Hrvatskoj jer izazov i rezultati daju dodatnu snagu i energiju. Kvalitetan stručni kadar, menadžment i najnovija tehnologija najbolji su recept za uspjeh. Solvis je u osam godina zamijenio tri proizvodne linije tehnologijom. I sve to uvijek vlastitim sredstvima.

Bliži se kraj još jedne poslovne godine, kako će je Solvis završiti? Kakva vam je bila 2017. godina po pitanju novih projekata, novih inovacija i novih tržišta?

- Ova, 2017. godina bit će najuspješnija dosad. Više nego udvostručen rast ukupnih prihoda, rast EBITD-a, uvođenje novih tehnologija, novih proizvoda, nekoliko novih tržišta.

Kako ocjenjujete poduzetničku klimu u Hrvatskoj?

- Dobra je, ali nedovoljno. Nema dovoljno poticajnih mjera za samu proizvodnju, dakle, subvencija za nabavu najnovijih tehnologija, poreznih stimulativnih mjera i sl. Nedovoljna je i pristupačnost struktura, vezano uz mogućnost prezentacije projekata, problema i potreba poduzetnika. Sve to možda deklarativno i imamo, ali definitivno ne funkcionira brzo i efikasno i nikad nije dovoljno konkretno.

Što su najveće boljke hrvatskih poduzetnika i kako bi trebala izgledati strategija razvoja poduzetništva?

- U suvremenom biznisu, a još više u poduzetništvu, najvažnija je strategija brzina reakcije i realizacije. Tome možemo dodati i realno planiranje te analizu provedbe. Hrvatska bi trebala imati jasniju i konkretniju ekonomsku i industrijsku strategiju.

Situacija u vašoj branši na hrvatskom tržištu dosta je specifična. Konkurencije zapravo nema, ali nema ni tržišta. Gotovo sve izvozite.

- Nama je važna jasna, srednjoročna i dugoročna energetska strategija i unutar toga strategija vezana uz obnovljive izvore energije.

Što je od primarne važnosti za ponovno pokretanje investicija u solarnu energiju u Hrvatskoj?

- Treba osmisliti okvire i pravila za izvođenja solarnih instalacija. To podrazumijeva male ili velike instalacije, s bilo kakvim poticajima ili bez njih, na zemlji ili na krovovima, sa spremanjem ili bez spremanja energije. Dakle, prije svega pojednostavniti procedure! Ništa novo ne treba izmišljati. Treba samo pogledati što i kako to rade razvijenije zemlje, kao što su Njemačka, Francuska, Nizozemska, Italija, Austrija, Slovenija. No bez isprike da su one bogatije pa to mogu. To nije točno jer uvijek govorimo o isplativim i nužnim projektima. U protivnom bi izgledalo kao da svi oni idu u pogrešnom smjeru, a samo mi znamo što je budućnost.

Pet savjeta novim poduzetnicima

- Vizija je svakako važna; vidjeti kamo svijet ide, što je budućnost.

- Treba se zapitati gdje se pozicionirati. To je jako važno pitanje, za početak. Dakle, tržište i geostrategija.

- Potrebni su generalna strategija razvoja i znanje. Stoga valja oformiti uzak početni tim.

- Valja dobro strukturirati financiranje. To znači, uz vlastiti kapital, osigurati jeftino financiranje.

- Uvijek treba biti uporan, ali i oprezan te imati razumne i dostižne ciljeve.

Uspješni poduzetnici Hrvatske

EY Poduzetnik godine je najprestižnija nagrada za poduzetnike. Prijavite se i vi do 10. studenoga na internetskoj stranici EY.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 03:31