ŠEF NAJVEĆE SLOVENSKE OSIGURAVAJUĆE KUĆE

EKSKLUZIVNO: 'ŽELIMO KUPITI CROATIA OSIGURANJE!' Šef uprave Triglava otkrio za Jutarnji

 Boris Kovačev/CROPIX

Krajem lanjskog ožujka Zavarovalnica Triglav d.d., najveća slovenska osiguravajuća kuća, zainteresirana za kupnju Croatia osiguranja, potpisala je ugovor s IFC-om, fondom Svjetske banke. Osnovali su tvrtku Triglav International i prenijeli na nju vlasništvo svih biznisa Triglava u regiji osim slovenskog, a to su poslovanje u Hrvatskoj, Češkoj, Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori te Bosni i Hercegovini. IFC ulazi u vlasništvo te kompanije, a Rakovec se nada da će taj fond Svjetske banke i službeno povisiti kapital Triglava INT za 25 milijuna eura, što će slovenskoj tvrtki omogućiti planirani šoping na Balkanu. Zahvaljujući takvom aranžmanu s IFC-om, slovenski državni fondovi ostat će većinski vlasnici matičnog poduzeća u Sloveniji.

Triglavu je kupnja Croatia osiguranja , za koje će privatizacijski natječaj, kako je jučer najavio ministar Slavko Linić, biti objavljen u svibnju, zapravo presudan poslovni potez želi li i ostvariti svoj plan rasta do najvećeg osiguravatelja u regiji.

Triglav, po riječima njegova predsjednika Uprave, za planirane akvizicije ima malo više od 100 milijuna eura svojeg kapitala.

Rast i sinergija

Kako ćete nastupati na tržištu regije u idućem periodu?

- IFC ima AAA rejting i pouzdan je partner za naše poslovne planove na tržištu regije, koje je u osiguranju nerazvijeno u usporedbi s Europom. Naša je vizija rasti u regiji, ne samo organskim rastom nego i preuzimanjima, kako bi Triglav postao najveći osiguravatelj na ovom prostoru.

Za to vam treba Croatia osiguranje?

- Kontinuirano nastojimo ojačati svoju tržišnu prisutnost i razvijamo se kao centar osiguravajuće industrije u ovom dijelu Europe. Trenutačno imamo lidersku poziciju u Sloveniji, Crnoj Gori i Makedoniji. Imamo 8 posto tržišta BiH, a s Croatia osiguranjem i tamo bismo zauzeli čelnu poziciju. U Makedoniji Croatia ima samo životna osiguranja, a mi imamo neživotna, pa je sinergija potpuna, dok u Srbiji oboje imamo mali udio. Triglav u Hrvatskoj i Srbiji ima vrlo mali udio, od 3 do 4 posto. Premija osiguranja u Sloveniji je 1000 eura po stanovniku, u Europi blizu 2000, Hrvatskoj 279, a u Srbiji 77 eura, stoga ta dva tržišta na kojima smo slabo prisutni imaju najveći potencijal.

22,7 mil. eura dividende

Možete li se samostalno se natjecati za Croatia osiguranje ili ćete to učiniti s partnerima?

- Za javljanje na natječaj, uz vlastita sredstva, potrebna nam je i dokapitalizacija.

Koliko po vama vrijedi Croatia osiguranje?

- To je teško odrediti bez dubinskog snimanja kompanije. Mogli bismo načelno nagađati na osnovu posljednjih transakcija u sektoru, kao što je, na primjer, bilo preuzimanje u kojem je Allianz kupio najveću tursku osiguravajuću kuću, ali nezahvalno je davati takve procjene bez detaljnog uvida u poslovanje. Treba imati na umu da je sam osiguravajući biznis Croatia osiguranja neprofitabilan, odnosno da se manje uprihodi nego što ima šteta i troškova, a tako je bilo i u Triglavu 2009., no unatoč tome procenjujemo da ćemo ove godine isplatiti 22,7 milijuna eura dividende, onoliko koliko je Triglav isplatio zajedno u 16 godina od 1994. do 2009.

Hoće li i Triglav u privatizaciju?

- Ne mogu na to odgovarati kao predsjednik Uprave, ali kako imam nekoliko dionica Triglava, mogu reći da je to uspješna kompanija koja treba dalje rasti i treba vlasnike koji kapitalom mogu podržati taj rast i poslovne ideje, a nebitno je tko su oni.

Znamo ipak da slovenska država nema novca da nas prati u našim poslovnim planovima, što znači da Triglav u budućnosti treba vlasnika koji će moći podržati kapitalom ono što možemo poslovno postići u regiji.

Koliko vam je Croatia osiguranje bitno među prioritetima, imate li druge mogućnosti za rast na hrvatskom tržištu?

- Hrvatsko tržište je specifično i konsolidirano. Osim Croatia osiguranja i Agram grupe te većih stranih igrača, imate samo male osiguravajuće kompanije s udjelima do pet posto i od toga je spajanjem teško napraviti dobru tvrtku. Treba napomenuti i da budući kupac Croatia osiguranja mora imati ideju i plan što će raditi u ostatku regije, inače mu samo Croatia osiguranje neće biti uspješna akvizicija jer je hrvatsko tržište premalo za samostalni uspjeh, kao i slovensko. U tom kontekstu netko treći može biti vlasnik i Triglava i Croatia osiguranja, ali netko iz regije prvo je mora konsolidirati.

Croatia osiguranje vama je, dakle, jedini način za ozbiljan poslovni ulazak u Hrvatsku?

- Možemo uložiti puno novca u organski rast, ali onda bismo uništavali tržište. To nam nije cilj.

Očuvanje brenda

Biste li zadržali brend Croatia osiguranja ako ga kupite?

- Svakako. Već smo deset godina vlasnici Lovćen osiguranja i nismo mijenjali ime, nego smo išli u co-branding. Smatram da bi netko tko bi kupio Triglav i promijenio brend također jako pogriješio.

Kakvi su vam planovi za tržište Srbije?

- I u Srbiji planiramo povećati tržišni udjel, za što na raspolaganju imamo više mogućnosti, među kojima su i moguće akvizicije. Načelno smo izrazili želju za kupnjom DDOR-a od Unipor Grupe.

Kolikim kapitalom raspolažete za tako veliku kupovinu?

- U Triglavu smo se pripremili i za restrukturiranje financijskog sektora u Sloveniji, kao što je prodaja nestrateške investicije NLB-a na području osiguranja i mirovinskih fondova.

Za određen iznos investicija imamo vlastiti kapital, a za ostalo imamo razrađene varijante financiranja do moguće dokapitalizacije na način da državni udio ne padne ispod 50 posto.

Naši su rezultati u posljednje tri godine uvjerili investitore da nam mogu posuditi novac. Samo lani ostvarili smo 90 milijuna eura dobiti uz planirani pad premije i slabljenje ulaganja poput NLB-a, A banke i grčkih obveznica te ostalih investicija iz prošlosti. Nama je cilj profitabilnost i realan tržišni udio lidera do 25 posto, koji je u Sloveniji i dalje 36 posto.

U kojim osiguravajućim segmentima očekujete najveći rast u regiji?

- Osiguranje raste ako raste BDP. Ako BDP prijeđe deset tisuća eura po stanovniku, onda premija dalje raste eksponentno.

Ljudi najviše ulažu u životno i zdravstveno osiguranje. Danas je vrlo malo osiguranja imovine u regiji.

Hrvatska već niz godina ima pad standarda i ljudi nemaju za osiguranje...

- Vjerujem da će za tri do četiri godine početi rast. Osiguranje je dugoročan posao i treba se pripremiti sada, kao što treba podizati svijest da je ulaganje u osiguranje investicija, a ne trošak.

Zašto ste vi bolji kupac za Croatiju od poljskog PZU-a?

- Zato što mi najbolje poznajemo ovo tržište s obzirom na to da tu već poslujemo.

Dodatno, Croatia osiguranje danas je u poziciji u kojoj je Triglav bio 2009., kada sam postao predsjednik Uprave. Znamo kako s padom tržišnog udjela ostvariti visoku profitabilnost, a da to bude dobro za buduće poslovanje.

PZU dolazi s poljskog tržišta, koje se smatra relativno razvijenim, ali nema iskustva na ovom tržištu.

Ni ne pomišljam da Agrokor neće uspjeti s Mercatorom

Vaš interes za Croatia osiguranje podudara se s petim Agrokorovim pokušajem da kupi Mercator. Kako to komentirate?

- Ako na kraju dana podvučemo crtu, to je dobro za Agrokor. Prije dvije godine puno bi skuplje platio taj način ulaska na slovensko tržište. Nadam se za dobrobit biznisa da će svi politički problemi nestati sada nakon dogovora o problemu Ljubljanske banke i ratifikacije hrvatskog ugovora s EU.

Mislite li da ćete biti dobrodošli u Croatia osiguranje ako Agrokor opet ne bude poželjan u Mercatoru?

- Ni ne razmišljam o mogućnosti da Agrokoru ovaj put ne uspije preuzimanje Mercatora. Treba poštovati dobre poslovne ideje. Kao što je moja ideja objediniti tržište regije u osiguranju, tako je njegova objedinjavanje maloprodaje. Pa ne želi Agrokor kupiti Mercator da bi ga zatvorio, a što se tiče zaštite malih slovenskih proivođača, budu li kvalitetni, dobri i cijenovno konkurentni, zadržat će pozicije. Ako budu kvalitetni i skupi, onda pripadaju u viši segment i trebaju se orijentirati na takve kupce.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 13:43