DAVID HERRANZ/DISNEY PLUS
Cristóbal Balenciaga

Stilska ostavština kralja glamura: Samo jednom u životu je dao intervju i to nakon mirovine

Na male ekrane stiže serija o životu samozatajnog španjolskog dizajnera čije su velike obožavateljice bile Jackie Kennedy i Grace Kelly.

Na male ekrane stiže serija o životu samozatajnog španjolskog dizajnera čije su velike obožavateljice bile Jackie Kennedy i Grace Kelly.

Za mladu generaciju, čiji svijet počinje na Instagramu, a završava na TikToku, Balenciaga je asocijacija na robusnu tenisicu "tešku" 900 dolara (koja je jedno vrijeme bila mokri san svakog tinejdžera), avangardnu odjeću voluminoznog kroja, marketinški skandal oko kampanje snimljene s djecom u SM okruženju i kreacije koje nosi Kim Kardashian. Što bi uglađeni i samozatajni gospodin Cristóbal Balenciaga imao za reći kad bi znao da je krupni kapital njegovo prezime sveo na natpis na dizajnerskoj šalici za kavu, omiljeni brend reality zvijezde i njemu omraženi pojam - trend. Marketing je ubio modu, no, srećom, Balen­ciaga je umro mnogo prije nego što su gramzive korporacije preuzele konce u svoje ruke.

Na Disney+ streaming platformu stigla je španjolska mini serija koja prikazuje život i slavi nasljeđe tog modnog majstora beskompromisnih standarda, koji se smatra jednim od najvećih dizajnera svih vremena. U modnom svijetu on će zauvijek ostati upamćen kao inovator čiji su estetika i način na koji je promišljao modu nadahnuli čitav niz renomiranih dizajnera pridošlih na scenu nakon što je on s nje već sišao, poput Rei Kawakubo, Iris van Herpen, Martina Margiele i Yohjija Yamamota.

Govoreći da je "couturier arhitekt dizajna, skulptor oblika, slikar boja, glazbenik harmonije i filozof umjerenosti", Cristóbal je uveo volumen između ženskog tijela i tkanine, rušeći u to doba standardizirani model ženske siluete pješčanog sata, oslobodivši struk i premjestivši erogene zone na neka neočekivana mjesta. Njegove kreacije odlikuje bezvremenski karakter i skulpturalni aspekt, a dizajnerova opčinjenost međuigrom forme i materijala impresionirala je i njegove najžešće konkurente: Christian Dior konstatirao je kako je "Cristóbal dirigent, dok su svi ostali samo dio orkestra", a prije nego što su se zavadili, slavna Coco Chanel izjavila je kako je Balenciaga "jedini couturier u pravom smislu riječi, dok su svi ostali jednostavno modni dizajneri".

Iako ga je kasnije kritizirala tvrdeći da su njegovi krojevi dokaz toga da prezire žene, prava je istina da je žene iznimno respektirao, dizajnirajući odjeću u kojoj se mogla dobro osjećati baš svaka žena, a ne samo model savršenih proporcija. "Žene koje nose moje kreacije ne moraju biti savršene, ne moraju čak biti ni lijepe, moja će haljina sve to odraditi za njih", govorio je Balenciaga, koji se nikada nije naklonio na kraju svojih revija, izbjegavao društvena događanja, stvarao povučeno u svom studiju te je dao samo jedan cjeloviti intervju, i to tek nakon mirovine, 1971., novinarki Prudence Glynn iz londonskog Timesa. U njemu je priznao da stvarati visoku modu nije glamurozan i zabavan zadatak, već težak "pasji posao".

image

Cristóbal Balenciaga

GETTY IMAGES

Seriju koju će sasvim sigurno sa zanimanjem pogledati i mlađe generacije kreirao je redateljski trojac koji čine Lourdes Iglesias, Aitor Arregi, Jon Garaño i Jose Mari Goenaga, a slavnog dizajnera utjelovio je dvostruki dobitnik nagrade Goya, 55-godišnji španjolski glumac Alberto San Juan.

Radnja počinje 1937., prvom revijom visoke mode koju je Balenciaga predstavio u Parizu, kamo se doselio iz Španjolske 30-ih, sklanjajući se od rata. Dizajner je dotad odijevao španjolsku elitu i imao ateljee u Madridu i San Sebastianu, no došavši na novi teren krenula je nova runda dokazivanja. Stati uz bok renomiranim pariškim kućama visoke mode, koje su u to doba vladale modnom scenom, bio je težak zadatak, no za radoholičara i perfekcionista poput Cristóbala - apsolutno moguć. Ne samo da je uspio osvojiti francusku modnu scenu već je postao jedan od najvećih i najznačajnijih dizajnera svih vremena.

Cristóbal je rođen 21. siječnja 1895. u baskijskom gradu Getaria kao najmlađe od petero djece pomorca Joséa Balenciage i krojačice Martine Eizaguirre Embil. Iako njegova obitelji nije bila imućna, dječak je od rane dobio imao priliku vidjeti kako žive - i odijevaju se - aristokrati: naime, brod Guipuzcoana, na kojem je njegov otac jedno vrijeme bio član posade, ljeti je ugošćavao članove španjolske kraljevske obitelji, koje je Cristóbal imao prilike upoznati, a i njegova majka često je šivala za dame iz visokog društva, u čemu joj je dječak od malih nogu zainteresiran za modu pomagao.

image

Manekenka u Balenciaginoj koktel haljini na predstavljanju njegove nove kolekcije u ožujku 1957.

AFP/AFP/PROFIMEDIA

Nakon što joj je suprug umro od moždanog udara, Martine je morala još više raditi da prehrani djecu. Među klijenticama za koje je šivala bile su markiza od Casa Torresa i njezina majka Micaela, koje su mladom Cristóbalu postale svojevrsne mecene, omogućivši mu da s dvanaest godina postane naučnik krojača u San Sebastiánu. Upravo je uz ove plemkinje dječak izgradio sofisticirani stil i razvio interes za umjetnost - provodeći mnogo vremena u njihovoj vili Visa Ona, s divljenjem je promatrao njihovu kolekciju umjetnina, u kojoj su bili i radovi slavnih slikara Velázqueza, Goye i Juana Pantoja de la Cruza, te proučavao literaturu o povijesti mode i sanjao o budućnosti.

"Upravo je uz ove plemkinje dječak izgradio sofisticirani stil i razvio interes za umjetnost."

U San Sebastiánu njegov talent nije prošao nezapaženo: do 1913. već su ga redovito slali u Pariz kao buyera, a 1918. otvorio je vlastiti salon Balenciaga y Compañia. Uslijedilo je otvaranje podružnica u Madridu i Barceloni, koje će poslovati pod imenom Eisa u čast njegovoj majci, a na listi njegovih imućnih i utjecajnih klijentica bile su španjolska kraljica Victoria Eugénie, kraljica majka Maria Christina i infanta Isabel Alfonsa. Lijepe godine kreativnog i poslovnog uspona prekidaju politička previranja i rat, zbog kojeg Balenciaga zatvara svoje trgovine te 1937. napušta Španjolsku, preselivši se u Pariz.

Ondje 7. srpnja iste godine na aveniji George V. otvara novu trgovinu, s kapitalom od 100 tisuća franaka, unutar kojeg njemu pripada svega pet posto dionica, dok ostatak drže biznismen Nicolás Bizcarrondo sa 75 posto dionica i Vladzio Zawrorowski d‘Attainville s dvadeset posto. Vladzio nije bio samo Balenciagin dugogodišnji suradnik i osoba koja vjeruje u njegov rad, već i ljubav njegovog života. I sam je obožavao modu, kreirajući šešire za Balenciagu još od dvadesetih godina te živio s dizajnerom i njegovom majkom.

image

Balenciaga u svom pariškom studiju 1968.

FONDATION HENRI CARTIER-BRESSON/PROFIMEDIA

Njegova smrt u prosincu 1948. zadala je veliki udarac Cristóbalu, čija je sljedeća revija bila sastavljena od potpuno crnih kreacija. Bio je toliko potresen da je razmišljao o tome da prestane raditi, no shvatio je da ga jedino predani rad može izvući iz emotivnog ponora. Do 1951. Balenciaga drastično mijenja žensku siluetu, uklanjajući struk u svojim haljinama te proširujući liniju ramena.

image

Na Disney+ streaming platformu stigla je španjolska mini serija koja prikazuje život i slavi nasljeđe modnog majstora

DAVID HERRANZ/DISNEY PLUS

Njegove skupocjene haute couture kreacije su i dalje elegantne i ženstvene, no dame se u njima osjećaju nesputanije i slobodnije, a na listi njegovih obožavateljica su Grace Kelly i Jacqueline Kennedy. Godine 1955. dizajnirao je haljinu-tuniku, a 1959. njegov je rad kulminirao linijom Empire, s haljinama visokog struka i kaputima krojenim poput kimona. Balenciaga je držao satove modnog dizajna, inspirirajući druge dizajnere, uključujući Oscara de la Rentu, Andréa Courrègesa, Emanuela Ungara i Huberta de Givenchyja.

Njegove skulpturalne kreacije smatraju se remek-djelima visoke mode 1950-ih i 1960-ih. Krajem pedesetih dolazi do turbulentnih promjena u svijetu mode, koje su se odrazile i na Balenciagu: zvijezde poput glumice Brigitte Bardot počinju posprdno komentirati visoku modu, govoreći da je to "stil za bakice". Balenciaga se u dobi od 74 godine, povlači sa scene i zatvara trgovine u Parizu, Barceloni i Madridu, uz komentar da je "visoka moda smrtno ranjena".

"Balenciaga je držao satove modnog dizajna, inspirirajući druge dizajnere, uključujući Oscara de la Rentu, Andréa Courrègesa, Emanuela Ungara i Huberta de Givenchyja."

Vraća se u rodnu zemlju, gdje vrijeme provodi baveći se slikarstvom, a 1972. umire od srčanog udara. Na dan njegove smrti 23. ožujka modni časopis Women‘s Wear Daily napisao je krupnim slovima "Kralj je mrtav". No, kralj će zauvijek živjeti kroz svoj rad i golemi utjecaj koji i dandanas ima na nove generacije modnih dizajnera. Brend Balenciaga bio je neaktivan od 1968. do 1986., kad ga kupuje Jacques Konckier, a danas je sinonim za trendovske komade o kojima sanjare fashionisti diljem svijeta.

Linker
24. studeni 2024 03:29