KOGL
KOGL

Ovo je stolica ¼, razgovarali smo s norveškim dizajnerima koji su je osmislili

Ime brenda dolazi od starog norveškog glagola "kogle" što znači baviti se čarolijama, nestvarnim i trikovima, a otkriva koji je glavni smjer njihovog stvaranja.

Ime brenda dolazi od starog norveškog glagola "kogle" što znači baviti se čarolijama, nestvarnim i trikovima, a otkriva koji je glavni smjer njihovog stvaranja.

Kada je najavljeno kako će na Zagreb Design Weeku biti predstavljen norveški brend Kogl, odmah smo se zainteresirali za njihov rad zahvaljujući stolici intrigantnog naziva - ¼. Christian Sandbye i Jonas Oppedal stoje iza brenda čiji je fokus na cjenovno pristupačnim, ali istovremeno i održivim komadima. Njihov dizajnerski lajtmotiv pretočen je u stolicu koja je nastala kao, kako kažu, izravna reakcija na ekonomske izazove s kojima se trenutno suočava prosječna osoba.

image
KOGL

"Željeli smo stvoriti proizvod koji odražava nekada uspješnu proizvodnju namještaja u Norveškoj, pokazujući da je i dalje moguće proizvoditi lokalno i po razumnoj cijeni. Za izradu smo koristili šperploču, materijal koji se često podcjenjuje, a čiji je potencijal velik", suglasni su dizajneri koji ističu kako je prilikom proizvodnje šperploče iskoristivost trupca gotovo 100 posto, dok je, za usporedbu, kod rezanja dasaka ta iskorištenost tek 60-70 posto. Ipak, velik izazov, s obzirom na to da im je održivost jedan od prioriteta, bila je činjenica da je šperploča zalijepljena ljepilom koje sadrži formaldehid.

image
KOGL

"To nas je navelo na istraživanje alternativnih, održivijih i manje štetnih veziva. Osim šperploče, stolica je izrađena od punog bora četvrtastog profila, izrađenog od recikliranog drva. Zbog konstrukcije i ograničenja da ne koristimo vijke, nismo uspjeli ovaj model dizajnirati tako da se dijelovi mogu zamijeniti pa trenutačno istražujemo kako dodatno produžiti vijek trajanja svake stolice. Ipak, i unatoč tome, procijenjeni ugljični otisak stolice tijekom njenog životnog vijeka manji je od ekvivalentnih stolica na tržištu", objasnili su nam Christian i Jonas.

image

Christian Sandbye i Jonas Oppedal

PRESS KOGL

Dizajnerski duo upoznao se tijekom studija na Nacionalnoj akademiji umjetnosti u Oslu, a surađivati su počeli nakon par godina kada su shvatili da dijele interes u onome što rade. Ime brenda Kolg dolazi od starog norveškog glagola "kogle" što znači baviti se čarolijama, nestvarnim i trikovima.

"Smatrali smo da je to ime prikladno za naš studio jer želimo stvarati neočekivano, izazivati i unijeti revoluciju u područje dizajna. Trudimo se otkrivati i razvijati nove materijale, proizvode i proizvodne metode koje preusmjeravaju dizajn i proizvodnju u zeleniji smjer", govore nam vlasnici studija Kogl koji vjeruju da je dizajn tu da rješava probleme i unaprijeđuje kvalitetu života što većeg broja ljudi.

image
KOGL

"Da bismo bili održivi, moramo razmišljati šire od samog proizvoda. Svakodnevno donosimo odluke oko materijala, proizvodnje i prodaje. Pravi izbor gotovo nikad nije najjeftiniji, ali će se isplatiti dugoročno. Lokalni lanac opskrbe odabrali smo kako bismo zadržali niske emisije, bez obzira na ekonomski gubitak. To se pokazalo težim nego što zvuči jer se broj proizvodnih pogona u Norveškoj znatno smanjio u posljednjih 60 godina. Primjerice, za stolicu ¼ smo uspjeli zadržati proizvodnju u Norveškoj, ali šperploču smo nabavili u Švedskoj", objašnjava nam dizajnerski dvojac koji se zalaže za promjenu u načinu na koji želimo postići održivi lifestyle.

"Industrija se polako kreće, ali se i dalje drži tradicionalnih načina. Odgovornost za održivost je često na krajnjem korisniku - na vama i na nama je da donesemo pravi izbor, ali mi mislimo da tvornice ne bi ni trebale nuditi ništa osim održivosti. U tom smo pokušaju naišli na otpor i shvatili da je, nažalost, glavni fokus još uvijek na ekonomskom aspektu, ali neprestano radimo na promjeni. Najvažnije je da stvorimo ravnotežu između pristupačnog i održivog namještaja, a za to moramo kontrolirati više od materijala i oblika. Odnosno, i proizvodnja mora biti dizajnirana da bismo osigurali sigurnu, učinkovitu i održivu proizvodnju. To znači da dizajniramo i to kako se pomiču ploče drva pa sve do načina na koji se nanosi ljepilo, sve mora biti promišljeno", poručuju dizajneri koji neumorno rade na inovacijama od kojih su nam najavili da će uskoro predstaviti ugljično neutralnu alternativu pjeni u namještaju, a nastavljaju raditi na inovativnim komadima namještaja, od kojih su neki čisti primjer načina na koje možemo u dizajnu koristiti neočekivani materijal. Takav primjer je njihov stol Lichen koji je rezultat istraživačkog projeka o različitim vrstama lišajeva u Norveškoj.

"Cladonia stellaris, lišaj s kojim smo radili, jedan je od otpornijih i najčešće prisutnih u Norveškoj, a iskoristili smo ga za izradu stola za našu izložbu. Dizajn je inspiriran norveškim folklorom, a izrađen je od recikliranih materijala, odnosno struktura ispod lišaja izrađena je od gipsa koji je ojačan odbačenim vunenim vlaknima, što je metoda koju smo razvili za ovaj projekt", objašnjavaju Christian i Jonas za čiji je neobičan stol, koji je zapravo skulpturalno umjetničko djelo, postojao i interes za kupnju, ali svoje trajno mjesto još uvijek čeka.

Linker
11. studeni 2024 02:55