Ana Nemet, članica Uprave Jamnice, govori o izazovnoj poslovnoj godini, ulaganju u zaposlenike i tehnologiju te o suradnji s lokalnom zajednicom i novim planovima kompanije.
drživost je postala nezaobilazna tema u poslovnom svijetu, a Jamnica nije iznimka. Pitanja o ekološkoj osviještenosti i društvenoj odgovornosti sve su važnija u današnjem kontekstu. Istovremeno, suočavamo se s rastućom inflacijom i sve većim ulaznim troškovima, što zahtijeva pametno upravljanje resursima. Nove tehnologije, poput digitalizacije i automatizacije, mijenjaju način na koji poslujemo i kako dolazimo do potrošača. Kao i većina velikih kompanija, i Jamnica, koja ove godine slavi 195. rođendan, usmjerena je na održivost koja je integrirana u poslovne planove i strategiju. Članica Uprave Jamnice Ana Nemet napominje kako je tvrtka posljednjih godina napravila značajne pomake u tom području, a osim održivosti, u 2023. je u fokusu bilo prilagođavanje na novu valutu - euro, kao i na nedostatak radne snage te rast inflacije.
Koje korake Jamnica poduzima kad je riječ o održivom poslovanju?
- Jamnica ove godine slavi 195 godina postojanja i na to smo jako ponosni, jer ne postoji mnogo kompanija na ovim prostorima koje se mogu pohvaliti tako dugom tradicijom i kontinuitetom poslovanja. No, mi želimo uspješno poslovati i idućih 195 godina. I zato smo održivost integrirali u svoje poslovne planove i strategiju. Jamnica, dio Fortenova grupe, lider je na tržištu prirodnih mineralnih voda i osvježavajućih pića. Svjesni smo svoje odgovornosti i uloge, ali i očekivanja naših dionika. S obzirom na našu primarnu djelatnost, definirali smo pristup održivosti koji se temelji na šest područja: briga o zaposlenicima i lokalnoj zajednici, ugljični otisak, upravljanje otpadom i cirkularna ekonomija, poboljšanje kvalitete života kroz kvalitetu hrane i zaštita voda. Redovito pratimo svoj napredak kroz brojne inicijative u spomenutim područjima, što bilježimo u izvješćima o održivosti Fortenova grupe.
Koliko je zahtjevno doći do zadanih ciljeva u području održivosti? Jeste li zadovoljni rezultatima?
- Put prema održivom poslovanju nije neki zaseban proces izdvojen od ostalih procesa u kompaniji, već ga je nužno integrirati u svaki dio poslovanja s jasnim ciljevima i planovima. Kao kompanija smo proteklih godina učinili velike pomake u tom području, no još ima prostora za razvoj i unapređenje. Da bismo se mijenjali i unapređivali kao kompanija, primjerice u domeni zaštite okoliša, potrebna su ulaganja. Iako smatram da su ulaganja u održivost ulaganja u budućnost poslovanja, odnosno da ih ne smijemo primarno gledati samo kao trošak, često je najveći izazov uskladiti želje i mogućnosti ulaganja. No, pomnim planiranjem i promišljenim odabirima usmjeravamo naša ulaganja tamo gdje ostvarujemo najveće benefite za okoliš, društvo u kojem radimo i sve naše dionike.
Kako su se Jamnica i njezini timovi pripremili za veliku promjenu uvođenja nove valute - eura?
- Uvođenje nove valute iznimno je velika i kompleksna promjena - kako za sve nas osobno tako i za poduzeća. Osim sistemskih prilagodbi koje predstavljaju iznimno opsežan i zahtjevan posao za naše timove, a ujedno su nužne da bi osnovni poslovni procesi, poput proizvodnje i izdavanja računa, uopće mogli funkcionirati, kao tržišni lider vodili smo brigu i o tome da budemo ogledni primjer poštivanja zakonskih regulativa, ali i da se brinemo o našim kupcima i potrošačima u procesu uvođenja eura. S pripremama sustava krenuli smo rano, tijekom 2022., kako bismo u trenutku prelaska bili spremni i sigurni da promjena valute neće uzrokovati zastoje u procesima. Nadalje, svojim zaposlenicima, dobavljačima i kupcima slali smo informacije i upute kako se pripremiti na promjenu valute. Uz to, vodili smo brigu i da naši potrošači ne budu pogođeni porastom cijena uslijed uvođenja eura, što je bio nerijetki slučaj na tržištu.
Kako ste dočekali izazove s inflacijom i rastom ulaznih troškova?
- Promjene na tržištu nikada nisu bile brže, a novi izazovi, s kojima se u posljednje vrijeme suočavaju proizvodne kompanije poput naše, zahtijevaju izrazito brzu prilagodbu. No, one su ujedno prilika za transformaciju poslovanja i povećanje produktivnosti, a u konačnici i za dodatno jačanje Jamnice i njezine otpornosti na trenutne i buduće izazove. Na poslovanje u 2022. snažno je utjecao rast troškova ulaznih sirovina i cijena energenata, što se dijelom nastavilo i u ovoj godini, a inflacija i rast kamatnih stopa utjecali su na potrošnju. Zato stalno radimo na širenju portfelja, razvijamo nove proizvode i nove kategorije kako bismo potrošačima ponudili proizvode za svaku prigodu i svaki trenutak u danu. Za svoje proizvode koristimo prirodne sastojke vrhunske kvalitete, a razvijamo i tzv. better for you proizvode s manjim udjelom šećera i funkcionalnim benefitima. S obzirom na visoke tržišne udjele naših brendova u Hrvatskoj, primjerice Jamnice, Jane i Jane Ice Tea koje su lideri u svojim kategorijama, nove prilike tražimo i na izvoznim tržištima - otvaranjem novih tržišta, ali i daljnjim širenjem na tržištima na kojima su naši brendovi već etablirani, poput Slovenije ili Mađarske. Uza sve to, nastojali smo biti i ostati fer prema potrošačima te smo se potrudili da se rast cijena ne prelije u potpunosti na cijenu proizvoda.
U kojem obujmu Jamnica kao tržišni lider vodi računa o okolišu?
- Od brojnih inicijativa koje provodimo u domeni smanjenja našeg utjecaja na okoliš izdvojila bih uvođenje neodvojivog čepa na naše boce, čime se osigurava da čepovi umjesto u okolišu završe na recikliranju, te uvođenje boca napravljenih od 100% recikliranog PET-a i PET boca smanjene težine, čime pridonosimo smanjenju količine ambalažne plastike. Nadalje, s ponosom bih istaknula da je Jamnica jedan od rijetkih proizvođača koji je zadržao povratnu staklenu ambalažu i strateški je fokusiran na to pakiranje, naravno uz PET koji su potrošači prihvatili zbog praktičnosti. S obzirom na to i kružnu ekonomiju koja je već godinama integrirana u poslovanje Jamnice, te činjenicu da je povratna staklena ambalaža ekološki prihvatljivije pakiranje, nastojimo očuvati korištenje povratne staklene ambalaže i na to dodatno poticati potrošače. A s obzirom na to da su naši proizvodni pogoni u ruralnim područjima, Pisarovini i Gorici Svetojanskoj, odnosno u mjestima gdje su izvorišta naših prirodnih mineralnih voda, kontinuirano prepoznajemo i pratimo svoj utjecaj na okoliš, ulažemo napore u dugoročno očuvanje naših izvora te veliku pozornost usmjeravamo na racionalnu upotrebu naših tehnoloških voda.
Kako kompanija doprinosi svojim neposrednim lokalnim zajednicama?
- Budući da su naši proizvodni pogoni u Pisarovini i Gorici Svetojanskoj u blizini Jastrebarskog, a naš glavni logističko-distributivni centar u Jastrebarskom, većinu svojih društveno odgovornih aktivnosti usmjerili smo u upravo u te zajednice. Podržavamo neke od najvažnijih lokalnih događaja i udruženja koja su fokusirana na unapređenje kvalitete društvenog života kroz sport, turizam, djecu i mlade. Od ove godine uključili smo se i u segment obrazovanja: osigurali smo stipendije za čitav razred učenika koji su upisali smjer za tehničara za logistiku i špediciju u Srednjoj školi Jastrebarsko. Lanac opskrbe jedan je od ključnih dijelova Jamničina poslovanja, a četverogodišnjim stipendiranjem ovog deficitarnog zanimanja želimo doprinijeti kvalitetnom obrazovanju budućih stručnjaka logistike, podržati razvoj lokalne zajednice u kojoj poslujemo, ali ujedno osigurati održivost poslovanja jednog od ključnih segmenata našeg poslovanja. Drago nam je što su Grad Jastrebarsko i Srednja škola Jastrebarsko prepoznali potrebu i pokrenuli ovaj srednjoškolski smjer te što smo mi dobili priliku podržati ove mlade ljude. Mislim da je ovo odličan primjer suradnje obrazovne ustanove i poslovnog subjekta!
Kako se tvrtka nosi s izazovom nedostatka radne snage?
- Briga o zaposlenicima i radnom okruženju strateški su prioritet naše kompanije. Redovito provodimo istraživanje korporativne klime i kulture, a povratne informacije koje dobijemo od zaposlenika ugrađujemo u strateške planove jer želimo biti još bolji kao poslodavac i osigurati zaposlenicima ugodno radno okruženje. Međutim, i mi se, kao gotovo sve kompanije u Hrvatskoj i regiji, suočavamo s izazovima vezanim uz nedostatak radne snage. Jamnica je još prije nekoliko godina počela raditi na modernizaciji i ulagati u tehnologiju. Proteklih godina najviše se ulagalo u modernizaciju proizvodnih pogona i jačanje kapaciteta. Ulaganje u novu aseptičku liniju u našem pogonu Jana, trenutačno jedne od najboljih linija tog tipa u Europi, vrijedno gotovo 12 milijuna eura, jedna je od naših najvećih investicija u posljednjih pet godina. Time se osigurava povećanje kapaciteta, razvoj inovacija i novih kategorija, ali i kvalitetnija i brža reakcija na sve veću potražnju za našim proizvodima, posebice tijekom ljetne sezone. Ulažemo i u nadogradnju postojećih proizvodnih linija koje se moderniziraju i automatiziraju, čime se povećava efikasnost te im se produljuje vijek trajanja. Uz navedeno, moramo intenzivno raditi i na tome da budemo atraktivan poslodavac jer digitalizacija i tehnologija ne mogu u potpunosti zamijeniti stručnog i kvalitetnog radnika.
U kolikoj mjeri ulažete u svoje zaposlenike i kako ih motivirate?
- O zaposlenicima se brinemo ulaganjem u njihovo obrazovanje i brigu o zdravlju i sigurnost na radnom mjestu. Tako je u prethodnoj godini u nekoj od edukacija sudjelovalo čak 75 posto zaposlenika, a odrađeno je oko 8300 sati različitih edukacija. Također, Jamnica svojim zaposlenicima osigurava besplatne sistematske i specijalističke preglede, provodi edukativne aktivnosti o zdravlju, važnosti konzumiranja vode i zdravim prehrambenim navikama, osigurava pogodnosti za korištenje različitih sportskih aktivnosti, organizira radionice o važnosti mentalnog zdravlja i o izazovima roditeljstva, dan zdravlja s predavanjem nutricionista, vježbanjem na otvorenom i drugim aktivnostima koje potiču brigu o zdravlju… Zahvaljujući ovim aktivnostima i drugim inicijativama vezanim uz radno okruženje Hrvatski zavod za javno zdravstvo dodijelio je Jamnici oznaku Tvrtka prijatelj zdravlja, čime smo sada i formalno dio kruga kompanija koje se brinu o sigurnosti svojih zaposlenika u skladu s najvišim standardima. Unapređenje sigurnosti na radnom mjestu još je jedan od prioriteta kada je riječ o brizi za zaposlenike, pa smo tako, primjerice, kolegama koji rade u punionicama na linijama sa staklenom ambalažom osigurali dioptrijske zaštitne naočale napravljene po mjeri, u skladištima su označeni transportni i pješački putevi i postavljene zaštitne ograde, dodatno su postavljeni uređaji koji svjetlosnim znakovima upozoravaju pješake na blizinu viličara, a na ulaze u proizvodne pogone Jamnice i Jane postavljeni su uređaji koji broje dane bez ozljede na radu, što je dodatni iskorak u podizanju svijesti zaposlenika o važnosti poštivanja sigurnosnih pravila. No, ne zaboravljamo ni materijalna prava, pa smo tako u ovoj godini, shvaćajući koliko je inflacija utjecala na životni standard, povećali neoporeziva davanja kao što su regres, dar za djecu, božićnica itd.
Kakvi su planovi za budući rast i razvoj kompanije?
- Jamnica je lider u proizvodnji prirodnih mineralnih voda i osvježavajućih pića i to je trenutno okosnica našeg poslovanja. Ove godine s novim brendom Toco Loco ušli smo u kategoriju praškastih napitaka u kojoj do sada nismo bili. Također smo prilično jaki u distribuciji nekih drugih vrsta pića poput vina, piva i drugih poznatih brendova iz kategorije osvježavajućih bezalkoholnih pića. No, smatramo da s obzirom na naše znanje, iskustvo i snagu na tržištu postoji još mnogo potencijala za razvoj i širenje poslovanja, portfelja i prilika u danu koje ‘’pokrivamo’’ svojim proizvodima. Zato me posebno veseli što su Jamnica i Nestle sklopili strateško partnerstvo za prodaju Nescafé proizvoda na tržištu Hrvatske za tzv. Out Of Home kanal, i to kroz tri segmenta: espresso kavu u zrnu za ugostiteljske objekte, BusinessToBusiness (B2B) samoposlužne aparate za kavu te instant cappuccino Nescafé koji je lider u toj kategoriji. Jamnica je oduvijek težila razvoju, inovaciji i proširenju portfelja kako bismo zadovoljili raznolike potrebe naših potrošača te ponudili proizvode za svaku prigodu i svaki trenutak u danu. Ova suradnja za nas znači osnaživanje našeg ukupnog portfelja brendova, a ujedno je i prilika za učenje i rast u kategoriji u kojoj do sada nismo bili prisutni.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....