
Je li povijest rezervirana samo za muzeje ili može udahnuti život i moderno uređenim stambenim prostorima? Odgovor nam pruža preuređena i modernizirana utvrđena stražarska kuća Hradby koja datira još iz srednjeg vijeka, a nalazi se u Češkoj. Autori ove osjetljive restauracije su Radka Valová i Petr Vlach iz studija OOOOX sa sjedištem u Pragu, koji potvrđuju kako ovaj projekt spada u njihove najpopularnije rekonstrukcije.
"Sam objekt bio je zanimljiv: zasvođeni stropovi u prizemlju, drveni oslikani stropovi na katu, izvorna kaljeva peć...", opisali su zatečena arhitektonska blaga kuće, dodajući kako su u cijeli projekt aktivno bili uključeni i investitori koji su vrlo pažljivo i odgovorno pristupili rekonstrukciji.
Cilj je bio restaurirati i očuvati što više elemenata te u cijeli prostor utkati sve ono što danas jedan životni prostor čini suvremenim i funkcionalnim. Prosvijetljeni klijenti i pažljiva arhitektonska ruka osigurali su da duša strukture ostane netaknuta, ali su je nadogradili za život u 21. stoljeću.
Rezultat je kuća površine 300 kvadrata čiji raspored promišljeno dijeli društvene i privatne zone, dok svaka etaža nudi drukčiju atmosferu: u prizemlju prevladavaju kamen, čelik i drvo uz brojne teksture, a na katu dominiraju oslikani drveni stropovi s gredama koji stvaraju rustikalniju i profinjeniju atmosferu.
"Kad smo se uključili u projekt, dani su nam tlocrti pojedinih etaža. Na ulaznoj etaži nalazio se društveni dio kuće - veliki dnevni boravak s blagovaonicom, odvojena kuhinja i gostinjska soba u izvornoj nepotrebnoj garaži. Na katu se nalazio još jedan dnevni boravak i spavaća soba s kupaonicama. Prizemlje je, kao i kod sličnih objekata, imalo problem s vlagom. Izvorni kameni zid bio je vrlo vlažan", opisuju autori projekta.
Dodaju kako su rezanjem žbuke, otkrivajući zidove i svodove, postigli da sama struktura "prodiše", dok je samo donji dio obodnih zidova opskrbljen sanacijskom žbukom. Ostale unutarnje žbuke su glazirane i fino polirane, čime su postigli vrlo zanimljive refleksije i strukturu. Svodovi su ojačani spiralnim podupiračima, a svjetlosni su otvori izvedeni s gornjeg kata kako bi svodovi bili vizualno kompaktni. Podovi su djelomično ventilirani, a drenaža postavljena po obodu zidova.
"Stepenice za gornji kat bile su u vrlo lošem stanju. I ovdje smo upotrijebili izložene kamene zidove i istaknuli strukturu osvijetljenim rukohvatom. Time se stvorila dramatična igra svjetla i sjena te kontrasti između ožbukanog zida i zida od grubog kamena, koji je podijeljen linijom rukohvata. Čak su i stepenice morale biti ventilirane odozdo", pojašnjavaju.
Cijeli interijer je ventiliran rekuperacijom s ventilacijskim sustavom skrivenim iza rešetka od lijevanog željeza prikladnim za to doba.
Gornji kat je, pak, potpuno drugačiji. Ovdje se pojavljuju drvene konstrukcije.
"Asfaltni premaz uklonjen je s originalnih dasaka na podu, a daske su vrlo pažljivo ručno četkane i nauljene do sive boje. Na ovom katu se nalazi i originalna kaljeva peć koja je restaurirana. Pod ispred peći dopunjen je tavanskim pločama. Svi podovi su izrađeni bez letvica, samo s fleksibilnim dilatacijama", navode autori.
Osim starinskih kaljevih peći, na ovom su katu bili jedinstveni oslikani stropovi s gredama.
"S njih je uglavnom uklonjena bijela boja, a izvorne slike restaurirane su pomoću reaktivnih mrlja. Sve te oslikane stropove osvijetlili smo neizravno, stvarajući vrlo ugodan svjetlosni efekt u spavaćim sobama. I ovdje smo žbuku ostavili "nezategnutu" s vidljivom opekom ispod stropova", opisuju.
U potkrovlju je izvorno krovište maksimalno očuvano i dopunjeno nadrogovnom izolacijom. Zahvaljujući tome, originalni krov ostao je vidljiv u unutrašnjosti, a ne skriven u konstrukciji.
"Prednost je što je moguće nadzirati stanje izvornih konstrukcija", ističu autori, dodajući kako su potrebne zamjene greda ručno isklesane dlijetom kako bi što više odgovarale strukturi.
No, nije cijela kuća napravljena u tradicionalnom duhu.
"Suvremena tehnologija, poput podnog grijanja s dizalicom topline i rekuperacijom, pažljivo je integrirana u cijeli interijer. Osim toga, grijanje je nadopunjeno kaminom u dnevnoj sobi", kažu.
Interijer je rađen u suvremenom duhu.
"Izloženi kameni radovi obojeni su sivim tonovima, prolazi kroz moćne nosive zidove uokvireni su tankom oblogom od sirovog voštanog čelika. Podovi u prizemlju su u pločicama manjeg formata, u spoju presavijenog "lastinog repa". Blagovaonicom dominira veliki okrugli blagovaonski stol s ugraviranim koordinatama koje bilježe važne životne trenutke za klijente. Iznad stola za blagovanje postavljen je dominantan višekraki luster", opisuju.
Kuhinjski prostor sa svodovima iznjedrio je netipičan kuhinjski element koji poštuje lukove svodova, a istovremeno ima sve što je potrebno. Središnji otok izrađen je od punog drva s radnom pločom od nehrđajućeg čelika, a ostali dijelovi namještaja imaju čelična vrata.
Pozornost dizajnerskog tima na materijalnost očita je u svakom detalju. Svaki element nadopunjuje povijesni narativ kuće, od neobrađene voštane čelične obloge na nosivim zidovima do ručno klesanih greda na tavanu. Mesing, keramičke pločice i tekstilni detalji dodatno obogaćuju interijere, nudeći taktilnu i vizualnu gozbu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....