Ultramarine

Brod za polarne ekspedicije u brodogradilistu Brodosplita u fazi je opremanja unutrašnjosti

 Nikola Vilić/Cropix
Brodosplit interijeri i završni radovi shvatili su da mogu sami opremati interijer broda

Prvo su izgradili uzornu kabinu, takozvanu Mock Up kabinu, izvan broda kako bi se uvjerili u kvalitetu materijala i posla, a sada slijedi i ostatak

Tvrtka Brodosplit interijeri i Završni radovi među rijetkim je hrvatskim tvrtkama, a možda je i jedina tvrtka ovolike veličine i opsega, koja obavlja radove na opremanju brodskih interijera, uključujući i projektiranje i dizajn interijera. Trenutačno u Hrvatskoj nema takve tvrtke koja se u kompletu bavi opremanjem interijera putničkih brodova.

image
Damir Lacić (Brodosplit), Marija Šimović i Hrvoje Bašić (BIS Interijeri)
Nikola Vilić/Cropix

Tvrtka je osnovana 2013. godine, kada je novi vlasnik shvatio da Brodosplitu nedostaje jedna takva tvrtka. - Kada gledate jedan putnički brod, onda najveći dio vrijednosti broda otpada na trup broda i radove u čeliku, a onda odmah iza toga dolaze po vrijednosti poslovi opremanja interijera brodova. Vrijednost interijera na ovakvom brodu je minimalno 15 posto vrijednosti cijelog broda. Brod koji sada opremamo, Ultramarine, vrijedan je oko 100 milijuna eura - pojašnjava Damir Lacić, direktor tvrtke Brodosplit interijeri i završni radovi, koji od osnivanja vodi tvrtku.

image
Nikola Vilić/Cropix

Kod ovakvog tipa broda na opremanju interijera radi se od oko 140.000 radnih sati montažerskog posla i oko 20.000 sati rada u projektnom uredu, otkriva Damir Lacić, direktor tvrtke Brodosplit interijeri i završni radovi

image
Nikola Vilić/Cropix

Ultramarine je dugačak 128 metara, a primat će 200 putnika i 140 članova posade.

image
Nikola Vilić/Cropix

TOP RAZINA

Lacić otkriva da se kod broda poput Ultramarinea na opremanju interijera radi od oko 140.000 radnih sati montažerskog posla i oko 20.000 sati rada u projektnom uredu.

- Do sada je stečeno solidno iskustvo na ovim poslovima. Opremljen je Hondius, koji je za ove djelatnike bio velik test. Hondius je, kada bismo ga uspoređivali s turističkim objektima na razini četiri zvjezdice, a Quark Expeditions je pola zvjezdice više, dok je jedrenjak Brodosplit 483 napravljen na top razini. Osim ovih velikih projekata, radili smo i manje projekte. Radili smo i na opremanju obalnog ophodnog broda Omiš, gdje je fokus bio više na funkcionalnosti. Morali smo voditi računa o težini materijala, tako da smo ugrađivali ekstralagane materijale kako bi brod mogao postići zadane brzine. Ultramarine polarni kruzer koji sada opremaju isporučuje se do kraja ove godine, a potom kreće opremanje broda Janssonius, čija isporuka je u planu u jesen 2021. godine. S jedne strane morate zadovoljiti sva pravila i tehničke zahtjeve koji jamče sigurnost na moru, a s druge strane to mora biti lijepo jer se na brodu nalaze putnici. Pored toga morali smo zadovoljiti zahtjeve vlasnika i njegovih dizajnera oko izgleda. Oni u pravilu traže da to izgleda kao remek-djelo - pojašnjava Damir Lacić.

image
Nikola Vilić/Cropix

Da bi se izgradila kabina unutar čelika moraju se najprije nabaviti soft ili hard core paneli, koji se potom slažu poput lego-kocaka tako da se formiraju stijenke zidova

image
Nikola Vilić/Cropix

Namještaj proizvodi virovitička tvrtka Contorte koja je ponudila najbolje uvjete na natječaju i bila potpuno konkurentna

Lacić napominje da je opremanje interijera krupna stavka prilikom gradnje putničkog broda. Sve tvrtke koje su do sada radile taj posao za Brodosplit radile su tako da su ukalkulirale i zaradu, što je i normalno. Nekada je, otkriva Lacić, takve poslove obavljala slovenska Lesnina koja je opremila Isabellu i Amorellu. Brodosplit je do privatizacije gradio uglavnom tankere i bulk carriere, tako da su na tim brodovima puno jednostavniji radovi opremanja nego u slučaju kada bi se gradili putnički brodovi poput Amorelle, Isabelle i Piane. - U pravilu bi se tada angažirale vanjske tvrtke. Na Piani su opremanje javnih prostora većinom odradile dvije francuske tvrtke. Taj dio kolača sada uzima Brodosplit, a zahvaljujući već stečenom znanju i iskustvu naše usluge možemo nuditi i drugima. Sada imamo jednu ozbiljnu tvrtku specijaliziranu u jednoj posebnoj niši i što se tiče ovog posla, nemamo konkurenciju u Hrvatskoj i, što je važno, taj novac ne izlazi iz Brodosplita i ostaje u Hrvatskoj - ističe Lacić.

Brodosplit interijeri i završni radovi su prošle godine ostvarili prihod od 55 milijuna kuna. Lacić kaže da kod opremanja putničkih brodova uvijek u pravilu izgrade uzornu kabinu, takozvanu Mock Up kabinu, izvan broda.

image
Nikola Vilić/Cropix

SLOŽEN POSAO

- To nam služi kako bi se brodovlasnik i njegovi dizajneri mogli uvjeriti u kvalitetu materijala i obavljenog posla te sugerirati neke preinake. A kada se sve to uskladi, počinje opremanje broda. Dakle, napravimo kompletnu kabinu na suhom i nakon zajedničkog pregleda ispravimo što je potrebno. Takvu oglednu kabinu napravit ćemo u rujnu za brod koji bi trebao biti isporučen za godinu dana. Dakle, Mock Up kabinu izrađujemo u ranoj fazi gradnje broda. Za izgraditi kabinu unutar čelika morate najprije nabaviti soft ili hard core panele, koji se potom slažu poput lego-kocaka tako da se formiraju stijenke zidova. Zatim radimo stropove, pa na čeličnu palubu stavljamo temeljne podne obloge, ugradimo kabinska vrata i onda smo formirali prostor. Druga faza je opremanje prostora završnim podnim oblogama, namještajem, zavjesama, tekstilom, rasvjetom, elektroničkom opremom. Osim klasične rasvjete i elektronike, jedna kabina ima dosta opreme vezane uz sustav sigurnosti, detekciju požara, dima, sustave za gašenje požara, ventilaciju, klimatizaciju, zvučnike... - pojašnjava Lacić.

image
Nikola Vilić/Cropix

Gradnja broda je, naglašava Lacić, ogroman i složen posao.

- Naš dio posla organiziramo tako da sve poslove radimo u dogovoru s brodovlasnikom i njegovim dizajnerima. Pored toga se usklađuju aktivnosti i nacrti s ostalim brodskim sustavima. Na osnovi knjige uzoraka definiramo specifikacije materijala za namještaj, podove, stropove... Potom tražimo odobrenje brodovlasnika. Kada ga dobijemo, sami kupujemo materijale. Sve to sami montiramo na brod uz pomoć naše sestrinske tvrtke Brodosplit - Namještaj po mjeri, koja ima čak 30 montažera. Ta tvrtka nema dio projektiranja, a njihovi montažeri se nadopunjuju s našima. Skupa imamo 50 montažera, što je dovoljno za najzahtjevnije poslove - ističe Lacić.

Lacić pojašnjava da tvrtka Brodosplit - Namještaj po mjeri može proizvoditi namještaj, ali kada se radi o ovako velikim projektima kao što je Ultramarine, onda je, kaže, optimalnih njihovih 30 radnika iskoristiti za montažu. - Namještaj nam proizvodi virovitička tvrtka Contorte. Radi se ozbiljnoj tvrtki koju smo angažirali na opremanju posljednja dva broda. Kod nas se vodimo načelom tržišne utakmice tako da na natječajima poslove dobiju tvrtke s najpovoljnijom ponudom. Contorte je ponudio najbolje uvjete. Na natječaju su bili potpuno konkurentni.

image
NIKOLA VILIC/CROPIX/CROPIX

DETALJI

Brodosplit interijeri i završni radovi ima 30 zaposlenih, od kojih je 20 u pogonu, a 10 je u projektnom uredu. Od 20 ljudi u pogonu tri su voditelja. Jedna osoba je poslovođa, druga je rukovoditelj opremanja koja koordinira aktivnosti i surađuje sa svim ostalim strukama u brodogradilištu, a treća rukovodeća osoba je brigadir, dakle, osoba koja radi i rukovodi grupom ljudi. - Odlučili smo angažirati mlade ljude koji će se kroz rad usavršavati - kaže Lacić. Jedna od takvih osoba je i Marija Šimović koja već godinu dana radi kao arhitekt interijera. Prethodno je radila u jednoj građevinskoj tvrtki koja se bavi niskogradnjom. Sada je Marija Šimović dio projektnog tima koji ima četiri projektanta na čelu s arhitektom Petrom Vukovićem. Njih četvero s dizajnerima koje je odredio brodovlasnik odnosno naručitelj broda pronalaze i usklađuju rješenja.

Brod Ultramarine moći će postići brzinu od 16 čvorova, a bit će pogonjen s četiri glavna motora s generatorom, kombinacijom dizelskog i elektromotora ukupne snage 4400 kW

- Na brodu Ultramarine zadužena sam za prostorije namijenjene posadi. Pazimo na detalje da sve skupa izgleda bolje i kvalitetnije. Iako već sada samostalno radim neke poslove, da bih postala voditeljica tima morat ću proći još dva projekta. To je otprilike tri, četiri godine rada. Rutina se stječe s vremenom i iskustvom - kaže Marija Šimović, dok je Hrvoje Bašić vodeći arhitekt interijera za projekt NB 485 koji radi u tvrtki tri i pol godine. Zadužen je za kompletno opremanje interijera, počevši od faze potkonstrukcije do faze ugradnje namještaja.

ULTRAMARINE

Pogled na ledenjake iznad i ispod površine mora

Ultramarine, koji ova tvrtka trenutačno oprema, je putnički brod namijenjen za krstarenje polarnim područjima. Moći će postići brzinu od 16 čvorova, a bit će pogonjen s četiri glavna motora s generatorom kombinacijom dizelskog i elektromotora ukupne snage 4400 kW. Brod će biti opremljen svim potrebnim rješenjima i opremom kako bi putnici mogli uživati u pogledima na ledenjake i iznad i ispod površine mora. Putnicima će na raspolaganju biti širok spektar avanturističkih opcija na samom brodu. Ultramarine će, između ostalog, imati i dva dvomotorna helikoptera s dva heliodroma. Brod će smjestiti 20 gumenih čamaca marke Zodiac, koji su smješteni u blizini vodene linije, a koji se mogu brzo rasporediti s obje strane broda na četiri točke ukrcaja koje su lako dostupne iz dvije čekaonice, omogućujući gostima da izađu za manje od 20 minuta, što je dvostruko kraće od prosjeka, te da uživaju u spontanijim avanturama na kopnu nego što je to prije bilo moguće. Optimizirani sustavi za gorivo, vodu, opskrbu i zbrinjavanje otpada omogućit će 70-dnevni operativni raspon koji je najbolji u klasi i koji će brodu omogućiti da ponudi potpuno novi komplet polarnih iskustava, od istraživanja neotkrivenih krajolika do novih, rijetko viđenih mjesta slijetanja.
Brod Ultramarine će uključivati tehničke značajke koje će smanjiti brodski utjecaj na okoliš u mjeri koja je prethodno bila nezamisliva za brod ove veličine. Također će biti i ekološki brod jer će uključivati razne inovacije koje nemaju negativan učinak na okoliš, kao što je dinamičko pozicioniranje koje će eliminirati potrebu za sidrenjem u područjima s osjetljivim morskim dnom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2024 22:18