NOVO DOBA

Pripadnici generacije Z tvrde: ‘Ako u domu imate ovih 10 stvari, vrijeme vas je definitivno pregazilo!‘

 ANDRII IEMELIANENKO/ALAMY/PROFIMEDIA

Niti jedan trend - kad je u pitanje uređenje doma - ne traje zauvijek, ono što je danas moderno i poželjno, već za nekoliko godina smatrat će se zastarjelim. Sjetite se samo domova svojih baka i djedova, koji su imali neki svoj šarm kad smo bili mali, ali sumnjamo da je itko po uzoru na njih uredio svoj dom kad je odrastao.

A baš tako kako smo mi gledali na domove svojih baka i djedova, sad mlađe generacije gledaju na naše domove. Na ono što mi zovemo ‘bezvremeskim dizajnom‘, naši potomci nerijetko samo okreću očima. Ukus se razlikuje od čovjeka do čovjeka, ali određena razdoblja donose i određene stilove, koji se izmjenjuju. Ono što je nama i pripadnicima naše generacije lijepo, pripadnicima mlađih generacija ne mora nužno biti.

image

Generacija Z uvijek ima barem dva-tri komada elektronike pored sebe

GIULIO FORNASAR/PANTHERMEDIA/PROFIMEDIA

I nije - barem tako tvrde rezultati nedavno objavljenog istraživanja tvrtke Talker Research, provedenog za Realty ONE Grupu. U istraživanju je sudjelovalo 2,000 vlasnika nekretnina, pravilno raspoređenih između različitih generacija (500 pripadnika generacije Z, 500 milenijalaca, 500 pripadnika generacije X i 500 boomersa).

Između ostalog, istraživanje je donijelo i zanimljive poglede na uređenje doma generacije Z (svi rođeni između 1997. i 2012. godine), u odnosu na pripadnike drugih generacija. Evo kojih 11 stvari genaracija Z mrzi vidjeti u domovima pripadnika starijih generacija...

Morski motivi u interijeru

Istraživanje je pokazalo da postoje neke ključne generacijske razlike između načina na koji generacija Z pristupa uređenju svojih domova u usporedbi sa starijom demografijom. Dok su životinjski uzorci i stil sredine stoljeća jednako privlačni generaciji Z, morski stil - jedan od popularnijih u domovima starijih generacija - njima se ne sviđaju.

image

Gen Z se rješava i morskih ukrasa

IVAN MAGUIRE/ALAMY/PROFIMEDIA

Dok je 23 posto ispitanika generacije Z još uvijek za nautičke teme u svojim prostorima, ostatak Z-ovaca tu estetiku naziva ‘ribarskom‘, kako u uređenju doma, tako i u modi. Galebovi, ribarske mreže, sve u nijansama plave - gen Z je sklon izbaciti prvom prilikom iz svoje kuće (ili one koju naslijede).

Hrapavi strop

Sjećate li se onih hrapavih stropova, koji su bili vrlo popularni 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća? Upravo je takav strop pri vrhu stvari koje generacija Z mrzi u domu. Matthew Coates, vlasnik tvrtke Coates Design Architects + Interiors, tvrdi da je takav dizajn stropa dijametralno suprotan minimalističkom stilu kojeg gen Z najviše voli.

image

Hrapavi stropovi, naročito s mrljama od vlage, na dnu su popisa poželjnih

BETTY LARUE/ALAMY/PROFIMEDIA

Ali to nije najveća tragedija s takvim stropom: Coates tvrdi da je hrapave stropove teško održavati i čistiti, što su dvije kvalitete koje generacija Z naročito cijeni. Njima je bitno da dom, bila to kuća ili stan, izgleda dobro, ali isto im je tako važno da ga je lako održavati čistim, bez nepotrebnog naprezanja.

Podovi obloženi tapisonima

Prostorije podovi kojih su od zida do zida obložene tapisonima nisu popularne ni među boomerima, jer je njih čak 40 posto ustvrdilo da to ne bi bio njihov izbor iz više razloga. Generacija Z je, pak, gotovo jednoglasna: pripadnici najmlađe generacije ne žele vidjeti tapisone u svojim domovima, zbog izgleda, održavanja i posljedica koje mogu imati po zdravlje.

image

Ovakva rješenja nisu po volji generacije Z

CAVAN IMAGES, CAVAN IMAGES/ALAMY/PROFIMEDIA

Iako im se i dalje sviđaju neki tradicionalni detalji, poput tapeta, parketa i atraktivnih tepiha, generacija Z ne želi u svojim domovima tapisone od zida do zida - i zbog estetskih, ali i funkcionalnih razloga.

Rustikalni stil

Samo je 28 posto pripadnika generacije Z priznalo da u svojim domovima ima rustikalne detalje, a većina se žestoko protivi takvom stilu. To jasno pokazuje da su rustikalni elementi, tako česti u domovima starijih generacija, sve manje poželjni u životu (i životnom prostoru) generacije Z.

image

Rustikalne komade namještaja i dekora gen Z šalje u povijest

H. ARMSTRONG ROBERTS, CLASSICSTOCK/ALAMY/PROFIMEDIA

Ono što mnogi boomeri, pa i neki pripadnici generacije X, vole u svojim domovima - stvari i namještaj koji podsjećaju na život na selu, što uključuje masivno drvo i detalje od grubog metala - generacija X smatra zastarjelim i previše povezanim s ruralnim načinom života.

Privid luksuza

Unatoč tome što im se sviđa moderni stil iz sredine 20. stoljeća, generacija Z pokazuje otvoreni prezir prema ‘modernom luksuzu‘ u svojim prostorima. Bilo da se radi o blještavo uokvirenom zrcalu, savršeno bijelom namještaju ili baršunom presvučenim trosjedima, pripadnici mlađe generacije takve komade jednostavno ne žele u svom domu.

Umjesto toga, mnogi se odlučuju za namještaj manje poznatih dizajnera, usredotočujući se na starinske, rabljene i unikatne komade, a ne na komade koji pokušavaju stvoriti privid luksuza - jer takav stil ne odgovara ni njihovom prostoru ni ukusu.

Neutralne boje i interijeri

Dok su pripadnici generacije X i obitelji baby boomera usmjerene na sivu i bijelu estetiku u svojim domovima - dajući prednost jednostavnosti, ponekad do te mjere da interijer postane sterilan - generacija Z zauzela je radikalno drugačiji pristup opremanju svojih prostora.

image

Sterilni interijeri Z-ovcima su predosadni

TOM MERTON/HOXTON/PROFIMEDIA

Od živih boja zidova do jedinstvene umjetnosti i zabavnog namještaja, mlađe generacije su više predane stvaranju prostora koji je odraz njihove energije i identiteta nego pokušajima da se uklope u određenu rigidnu estetiku.

Osobito s obzirom na dostupnost tehnologije i tendenciju generacije Z da provide više vremena kod kuće nego starije generacije, važno im je da imaju prostor koji djeluje kao odraz njih samih, pomažući im da se osjećaju ugodno i sigurno kod kuće.

Plastični dekor i namještaj

Imajući na umu da je riječ o jednoj od ekološki najsvjesnijih generacija, fokusirana na održivost, nije iznenađujuće da generacija Z mrzi sve ono što u domovima starijih generacija nije ekološki i održivo. Od papirnatih proizvoda do plastičnih ukrasnih predmeta i općenite prekomjerne potrebe za zatrpavanjem prostora gomilanjem namještaja i dekora, boomeri i generacija X manje su svjesne koliko je takav pristup uređenju ekološki pogrešan.

image

Generacija Z iz kuća i stanova izbacuje i sav plastični namještaj

TATJANA UROSEVIC/PANTHERMEDIA/PROFIMEDIA

Pripadnici generacije Z, pokazuje istraživanje, više su usredotočeni na potragu za jedinstvenim komadima namještaja i već rabljenim predmetima za ukrašavanje svojih domova. Njima je sama ta potraga i uzbuđenje koje pronalaze u potrazi za savršenim kaučem ili umjetničkim djelom puno draža od odlaska u trgovinu, ‘peglanja‘ kartica i gomilanja suvišnog namještaja i dekora.

Podrumski prostor

Istraživanje je pokazalo još jedan zanimljiv podatak - odbojnost generacije Z prema podrumskim prostorima. Razloga je više, ali jedan od najbitnijih leži u činjenici da će malo tko iz te generacije kupiti ili graditi kuću, tako da o podrumskom prostoru generacija Z, čini se, uopće i ne razmišlja.

image

Podrum, pa ni pripadajuća zimnica, generaciji Z nište ne predstavlja

CANADA/ALAMY/PROFIMEDIA

Kad bi i postali vlasnici kuće, pripadnici generacije Z ne bi imali vremena spravljati zimnicu, a ni novca da si priušte kupovanje velike količine namirnica odjednom - barem ne u količinama u kojima su to činile starije generacije, naročito boomeri.

Društvene i financijske razlike među generacijama utjecale su na to da generacija Z mrzi podrume i podrumski prostor u domovima starijih generacija. Osim toga, pripadnici generacije Z su ustvrdili da im podrumski prostor stvara nelagodu i tjeskobu, stoga su u startu precrtali mogućnost izgradnje kuće s podrumom.

Pretrpani prostori

Rezultati istraživanja pokazuju da generacija Z i nije previše osjetljiva na nered kojeg stvaraju nagomilane drangulije, starinski predmeti i komadi kućnog dekora sentimentalne vrijednosti, ali im se ipak gade namještajem i stvarima pretrpani prostori starijih generacija.

image

Pripadnici najmlađe generacije vlasnika nekretnina ne vole ni prenatrpane prostore

INSTAR IMAGES/PROFIMEDIA

Bilo da se radi o njihovim roditeljima ili bakama i djedovima, sklonost gomilanju u svrhu ‘čuvanja stvari za kasnije‘ ne samo da izaziva tjeskobu ionako tjeskobnoj generaciji, već nije ni održiva. Malo je vjerojatno, stoga, da ćete kod pripadnika generacije Z pronaći maticu određene veličine koja vam baš treba - takve stvari u metalnim kanticama na policama garaža i podruma čuvaju još samo pripadnici generacije X i boomeri.

Zastarjela tehnologija

Bilo da se radi o jedva funkcionalnom stolnom računalu ili ultra sporoj WiFi vezi, mnogi pripadnici generacije Z ne mogu funkcionirati u domovima ljudi starijih generacija. Općenito gledajući, pripadnici starijih generacija uistinu u svojim domovima imaju tehnologiju koja nije baš ‘posljednji krik‘, za portal Your Tango piše Zayda Slabbekoorn. S druge strane, generaciji Z moderna je tehnologija na vrhu ljestvice prioriteta, naročito s obzirom na njihova hibridna radna mjesta, trendove online učenja i svakodnevno korištenje društvenih mreža i online alata.

image

Zastarjela tehnologija i slaba WiFi veza bacaju ih u očaj

SERGIY ARTSABA/PANTHERMEDIA/PROFIMEDIA

Čak i kad se radi o nečem tako jednostavnom kao što je potreba za punjačem za mobitel u kući njihovih baka i djedova, zastarjela tehnologija može otežati generaciji Z da se osjeća ugodno u tuđim prostorima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. veljača 2025 11:22