ZELENI BISER

Grad svjesnosti dobiva najljepši svjetski aerodrom; bit će građen od drva, kamena i bambusa

 BJARKE INGELS GROUP/FERRARI/PROFIMEDIA

Danska arhitektonska tvrtka Bjarke Ingels Group (BIG) osmislila je ambiciozan plan za razvoj Gelephua, grada na jugu Butana, kroz projekt nazvan ‘Grad svjesnosti‘ (eng. Mindfulness City). Ovaj plan uključuje izgradnju međunarodne zračne luke koja će služiti kao ključna poveznica između Butana i ostatka svijeta, posebno s obzirom na blizinu granice s Indijom.

Dizajn zračne luke integriran je u širi urbanistički plan koji obuhvaća područje veće od 1,000 km². Cilj je stvoriti grad koji spaja tradicionalnu butansku arhitekturu i kulturu s modernim infrastrukturnim rješenjima. Zračna luka bit će smještena na jednom od ‘nastanjivih mostova‘ koji povezuju različite dijelove grada preko brojnih vodenih tokova. Ovi mostovi nisu samo prometne strukture, već i kulturni i društveni centri koji obuhvaćaju različite sadržaje.

image
BJARKE INGELS GROUP/FERRARI/PROFIMEDIA

Inspirirana tradicionalnim butanskim dzongovima - građevinama nalik na tvrđave - arhitektura zračne luke koristit će lokalne materijale poput drva, kamena i bambusa. Dizajn će odražavati estetske i funkcionalne elemente butanske graditeljske baštine, stvarajući sklad između moderne infrastrukture i prirodnog okruženja. Ovakav pristup osigurava da zračna luka ne bude samo prometni čvor, već i simbol kulturnog identiteta regije.

Osim zračne luke, plan uključuje i izgradnju hidroelektrane s integriranim hramom na zapadnom rubu grada. Ova struktura će kombinirati funkcionalnost i duhovnost, pružajući energiju gradu dok istovremeno služi kao mjesto za meditaciju i okupljanje. Ovakva sinergija infrastrukture i kulture ključna je za koncept ‘Grada svjesnosti‘.

image
BJARKE INGELS GROUP/FERRARI/PROFIMEDIA

Planiranje i dizajn zračne luke u Gelephuu od strane BIG-a predstavljaju primjer kako se suvremena infrastruktura može harmonično uklopiti u kulturni i prirodni kontekst, pridonoseći održivom razvoju i očuvanju identiteta zajednice.

Ova zračna luka, planirana kao ključni projekt za unaprjeđenje prometne povezanosti i gospodarskog rasta, ima potencijal transformirati Gelephu u strateško prometno i trgovinsko čvorište. S obzirom na njegovu blizinu s Indijom, jedinim susjedom s kojim Butan dijeli kopnene granice, projekt nosi goleme ekonomske, društvene i geopolitičke implikacije.

image
BJARKE INGELS GROUP/FERRARI/PROFIMEDIA

Butan, poznat po svom konceptu ‘Bruto nacionalne sreće‘ i predanosti održivom razvoju, do sada je imao ograničen broj međunarodnih zračnih luka. Glavna zračna luka u zemlji, ona u Paru, okružena je planinama i ima jednu od najzahtjevnijih pista na svijetu, čime se ograničava broj letova i veličina zrakoplova koji mogu slijetati. Izgradnja međunarodne zračne luke u Gelephuu značila bi otvaranje novih mogućnosti za veće i učestalije letove, čime bi se olakšala mobilnost stanovništva, potaknula trgovina te potvrdila Butanova uloga kao poveznice između Južne Azije i drugih dijelova svijeta.

Jedan od ključnih razloga za odabir Gelephua kao lokacije za ovaj projekt leži u njegovom geografskom položaju. Smješten na ravničarskom području, za razliku od većine drugih dijelova Butana koji su planinski, Gelephu omogućava jednostavniju i manje izazovnu gradnju infrastrukture. Osim toga, njegova blizina indijskoj državi Assam otvara vrata široj mreži cestovnih i željezničkih veza, čime se Butan može još snažnije integrirati u regionalne gospodarske tokove. Time bi se olakšao izvoz butanskih proizvoda, posebno hidroenergije, poljoprivrednih dobara i rukotvorina, dok bi uvoz robe iz Indije i drugih država postao učinkovitiji.

image
BJARKE INGELS GROUP/FERRARI/PROFIMEDIA

Projekt međunarodne zračne luke u Gelephuu također ima značajnu ulogu u razvoju turizma, koji je jedan od najvažnijih sektora butanskog gospodarstva. Butan je poznat po svojoj strogoj regulaciji turizma, pri čemu posjetitelji plaćaju dnevne pristojbe kako bi se osigurao održiv i visokokvalitetan turizam.

Bolja zračna povezanost omogućila bi povećanje broja posjetitelja, posebno onih koji žele istražiti južne regije zemlje, koje su do sada bile manje dostupne. Povećana dostupnost mogla bi potaknuti razvoj luksuznog i ekološkog turizma, čime bi se dodatno ojačala ekonomska baza regije.

Međutim, izgradnja ove zračne luke nosi i određene izazove. Prvi je ekološki aspekt, budući da Butan ima stroge ekološke propise i posvećenost očuvanju prirode. Svaka nova velika infrastrukturna investicija mora biti usklađena s politikama zaštite okoliša, što znači da će planiranje i izgradnja morati minimalizirati negativan utjecaj na ekosustave u okolici Gelephua.

PROČITAJTE VIŠE Počela izgradnja Centra mediteranske kulture, evo kako će izgledati

Drugi izazov je financijska izvedivost projekta, s obzirom na to da Butan ima ograničene proračunske resurse i uvelike ovisi o međunarodnim partnerima, posebno Indiji, za financiranje velikih infrastrukturnih projekata. Angažiranje stranih investitora i razvoj javno-privatnih partnerstava mogli bi igrati ključnu ulogu u realizaciji ovog ambicioznog plana.

Još jedan važan aspekt je politička i geopolitička dimenzija. Butan održava bliske veze s Indijom, koja mu pruža financijsku i tehničku podršku u mnogim infrastrukturnim projektima. Izgradnja velike međunarodne zračne luke u Gelephuu mogla bi dodatno osnažiti te odnose, ali istovremeno privući i interes drugih globalnih aktera, poput Kine, koja sve više nastoji povećati svoj utjecaj u regiji.

image
BJARKE INGELS GROUP/FERRARI/PROFIMEDIA

Butan, poznat po svojoj pažljivoj i uravnoteženoj vanjskoj politici, morat će strateški pristupiti ovom projektu kako bi osigurao maksimalne koristi bez ugrožavanja svoje suverenosti i stabilnosti.

Ako se realizira prema planu, međunarodna zračna luka u Gelephuu mogla bi donijeti dugoročne koristi Butanu i regiji u cjelini. Bolja povezanost potaknula bi trgovinu, investicije i turizam, dok bi lokalno stanovništvo imalo koristi od povećane zaposlenosti i poboljšane infrastrukture. Također, ovaj projekt mogao bi poslužiti kao model za buduće infrastrukturne inicijative u zemlji, pokazujući kako se modernizacija može provesti na održiv i ekonomski isplativ način.

U konačnici, gradnja međunarodne zračne luke u Gelephuu nije samo pitanje prometne infrastrukture, već i dio šire strategije gospodarskog i društvenog razvoja Butana. Uspješna realizacija ovog projekta mogla bi označiti početak nove ere povezivosti i prosperiteta za ovu himalajsku kraljevinu, omogućujući joj da ostane vjerna svojim vrijednostima dok istovremeno gradi mostove prema globalnom tržištu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. ožujak 2025 10:54