Kako do kredita za obnovu nakon potresa, što osiguranje pokriva u slučajevima poplave, požara i nepogoda, koji je postotak suglasnosti potreban za energetsku obnovu ili ugradnju dizala, kako promijeniti čistačicu ili predstavnika... samo su neka od pitanja koja muče mnoge stanare i suvlasnike višestambenih zgrada u Hrvatskoj. Odgovori i rješenja na razne probleme, iskustva, analize, informacije o natječajima i tumačenja raznih zakona vezanih za zgradarstvo mogu se pronaći na online platformi zgradonačelnik.hr.
Kvartovska naklapanja
Ovaj savjetodavno-informativno-edukativni servis u rujnu prošle godine osnovala je grupa entuzijasta, susjeda i prijatelja, suvlasnika stanova, predstavnika suvlasnika, najmoprimaca i najmodavaca različitih profesija koji su shvatili da se za dobivanje kvalitetne i točne informacije treba itekako pomučiti. Naime, Tin Bašić, jedan od suosnivača servisa i dugogodišnji novinar, ispričao nam je kako je i sam, kad se s obitelji preselio u zgradu na zagrebačkom Vrbiku i postao predstavnik suvlasnika, naišao na niz administrativnih prepreka.
- Živim u zgradi čiji su suvlasnici iznimno razumni, tako da je ta zgrada, uz vrlo aktivnog upravitelja, među prvima provela energetsku obnovu putem fondova EU tijekom 2014. i 2015. godine. Kad sam se doselio, tražio se novi predstavnik suvlasnika. Odlučio sam se upetljati u cijelu priču jer volim znati sve što se događa, a bitno je za moju obitelj - kaže Tin i dodaje kako je vidio prostor za poboljšanja u zgradi, od originalnog lifta iz 1956. godine, koji je bio u lošem stanju, preko nedovoljne usluge čišćenja, do bučnog ventilacijskog sustava.
- Kad shvatiš da postoje određeni zakoni i pravilnici koje čitaš, a ne razumiješ, dok shvatiš da jedno piše, a sustav funkcionira potpuno drugačije, pa dok zoveš inspekciju... Ako je meni, kao novinaru koji je tijekom karijere imao iskustva u istraživanju trebalo toliko vremena i truda da dođem do nekih informacija koje bi trebale biti dostupnije, pitao sam se kako je drugima, koji možda nemaju volje i vremena toliko kopati. I što ako pritom nemaju dovoljno angažiranog upravitelja zgrade. Pomislio sam: zašto ne bi postojao neki sustav gdje bi ljudi dobili potrebnu informaciju što mogu i kako raditi u zgradi - kaže Tin, koji je svoju ideju natipkao na papir i spremio u ladicu.
Uslijedilo je nekoliko godina kvartovskih naklapanja o održavanju zgrade, dobrim i lošim predstavnicima suvlasnika, problemima, sugestijama... Dok bi se djeca igrala u parku, Tin bi s prijateljima, roditeljima i susjedima razgovarao o svojoj ideji, pa čak i s kolegama na poslu, i tako je nekako iskočio i naziv Zgradonačelnik. Razgovori u parku s vremenom su, kaže, prerasli u ozbiljniju priču.
- Odlučili smo pokušati. Prijatelj Daniel Kladnik oduševio se idejom i isprogramirao online platformu koju smo, uz ekipu, počeli puniti sadržajem. Postavili smo nekoliko članaka, tema koje su nas osobno zanimale i mučile, razmišljajući da smo već nešto postigli ako barem jednoj osobi pomognemo - kaže Tin i dodaje kako im je u početku nedostajala interakcija s čitateljima, suvlasnicima, predstavnicima suvlasnika... Stoga su na Facebooku osnovali grupu Predstavnici suvlasnika, koja danas ima gotovo 4000 članova iz cijele Hrvatske. U njoj se razmjenjuju iskustva, postavljaju pitanja, iznose problemi i pronalaze rješenja. Uskoro je platforma počela dobivati i sponzore, a Tin se prije nekoliko mjeseci odlučio i profesionalno posvetiti tom projektu.
Entuzijasti i volonteri
- Počelo je kao hobi, uz tadašnji posao, a onda smo Daniel i ja odlučili to podići na višu razinu, bolje smo posložili stranicu i osnovali tvrtku. Našim tekstovima pomažemo svim suvlasnicima zgrada u rješavanju problema, pružajući im informacije o njihovim pravima, ali i obavezama - kaže Tin.
U razvijanju platforme pomažu im mnogi suvlasnici i entuzijasti, kao i Danielova supruga Jasmina Džanović, koja je s višegodišnjim marketinškim iskustvom nedavno krenula u samostalne vode.
- Jedan od najvećih problema u zgradarstvu je što većina suvlasnika nije upoznata sa svojim obavezama. Kad netko ima kuću, zna da se sam mora brinuti za fasadu, ako želi postaviti fotonaponske ćelije i slično. Suvlasnici zgrada misle da se trebaju brinuti isključivo o svojem stanu, zaboravljajući na sve zajedničke dijelove zgrade. Iako se online servis bavi raznim aspektima zgradarstva, nitko od nas ne teži ulozi upravitelja. Primamo jako puno poruka i mailova, no ne odgovaramo pojedinačno na iznesene probleme jer ne stignemo. Ali, ako se uoči neki učestali problem, a ima ih, pokušava se pronaći rješenje za njega. Zgradonacelnik.hr nije medij, ne kritiziramo, ali pronalazimo probleme i suvlasnicima nudimo savjete - kaže Jasmina.
Sadržaj platforme uređuje Tin uz pomoć brojnih pojedinaca i volontera. Tako se, primjerice, može pročitati iskustvo Bernarde Lusch o energetskoj obnovi zgrade u Osijeku, kao i analize Igora Doubeka, koji se godinama bavi problematikom suvlasnika, ili Domagoja Maka koji je sa svojim suvlasnicima obnovio zgradu nakon potresa. Također, ostvarena je suradnja s brojnim agencijama, institucijama, udrugama, fondovima... Više na zgradonacelnik.hr.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....