NOVI PROPISI

Nestambene zgrade s većim parkingom do 2025. morat će imati punionicu strujom

 Konferencija “Energetska učinkovitost u zgradarstvu - za bolje sutra” u Zagrebu

Zgrade u Europskoj uniji odgovorne su za 40 % potrošnje energije i 36 % emisije CO2. Pritom je 35 % zgrada u EU starije od 50 godina

Europu zovu stari kontinent, ali osim po svojoj povijesti, utjecaju na kulturu i sličnog, ovdje ima i mnoštvo dugovječnih objekata. Tako i nas čeka transformacija fonda zgrada do 2050. godine. Zgrade su u Europskoj uniji odgovorne za 40 posto potrošnje energije i 36 posto emisije CO2. Pritom je 35 posto zgrada u EU starije od 50 godina, a 75 posto zgrada energetski je neučinkovito. Svake godine ovisno o zemlji obnovi se 0,4 do 1,2 posto zgrada. Tendencija je da se to poveća na 3 posto godišnje. Energetska obnova zato je danas jedna od najvažnijih tema u Europi. Ulaganje u energetsku obnovu potiče građevinski sektor koji stvara oko 9 posto BDP-a EU.

STRATEGIJA

- Obnova građevinskog fonda donosi više nego nova gradnja. To je 18 milijuna izravnih poslova u Europi - kazala je Irena Križ Šelendić, načelnica sektora za energetsku učinkovitost u zgradarstvu pri Ministarstvu graditeljstva i prostornoga uređenja na “Prvom otvorenom dijalogu partnera” koji se održao kao popratni događaj konferencije “Energetska učinkovitost u zgradarstvu - za bolje sutra”. Revidirana direktiva o energetskoj učinkovitosti zgrada dodatno osnažuje strategije dugoročne obnove s ciljem dekarbonizacije nacionalnog fonda zgrada do 2050. godine.

Svi novi objekti morat će imati uređaj za samoregulaciju temperature koji zasebno regulira temperaturu u svakoj sobi

Dugoročna strategija obnove zgrada do 2050. godine i njezini zahtjevi sada su znatnije ambiciozniji. Postavljen je, primjerice, dugoročni cilj smanjenja emisija stakleničkih plinova u Uniji za 80 do 90 posto do 2050. Novost je u dugoročnoj strategiji obnove da mora sadržavati plan s mjerama i mjerljivim pokazateljima napretka te predviđa uvođenje niza mjera, kao što su mjere za segment zgrada s najlošijim svojstvima.

Na konferenciji je predstavljeno i što nas očekuje u području regulacije i automatizacije u zgradama u razdoblju od 2025. godine.

- Sve nove zgrade morat će imati uređaj za samoregulaciju temperature koji zasebno regulira temperaturu u svakoj sobi ili u određenoj grijanoj zoni kad je to tehnički i ekonomski izvedivo. Ako ih neće imati, morat će se u glavnom projektu dokazati zašto ih nema - rekla je Irena Križ Šelendić. Obveza za nestambene zgrade čija je snaga sustava grijanja ili kombiniranog sustava grijanja i ventilacije veća od 290 kW bit će opremljenost sustavima automatizacije i kontrole zgrada do 2025. godine ako je to tehnički i gospodarski izvedivo. Isto vrijedi za sustave klimatizacije ili kombiniranu klimatizaciju i ventilaciju.

INSTALACIJA

- Obveza unutar e-mobilnosti za nove nestambene zgrade i nestambene zgrade koje se podvrgavaju većoj rekonstrukciji bit će ta da za više od 10 parkirnih mjesta mora biti minimalno jedno mjesto za punjenje električnih vozila. Na svakih 5 parkirnih mjesta dolazit će postavljanje kanalske infrastrukture - cijevi za električne kabele, kako bi se u kasnijoj fazi omogućilo postavljanje mjesta za punjenje. I to kad se parkiralište nalazi u zgradi, u slučaju veće rekonstrukcije, kad su mjerama obnove obuhvaćeni parkiralište ili električna infrastruktura zgrade ili se obnavlja samo parkiralište koje se nalazi neposredno uz zgradu - navodi Križ Šelendić.

Najavljeno je i osnivanje jedinstvenih kontaktnih točaka One Stop Shops za pružanje integrirane usluge i pomoći kod energetske obnove, a govorilo se i o mogućim barijerama programa dekarbonizacija fonda zgrada do 2050.

Za sve nestambene zgrade s više od 20 parkirnih mjesta postavit će se do 1. siječnja 2025. godine zahtjev za instalaciju minimalnog broja mjesta za punjenje. Također, slična obveza vrijedi i za nove stambene zgrade i stambene zgrade koje se podvrgavaju većoj rekonstrukciji. Za više od 10 parkirnih mjesta obvezno će se trebati postaviti kanalske infrastrukture za svako parkirno mjesto kako bi se u kasnijoj fazi omogućilo postavljanje mjesta za punjenje električnih vozila. I to u slučaju da se parkiralište nalazi u zgradi, kad su u slučaju veće rekonstrukcije mjerama obnove obuhvaćeni parkiralište ili električna infrastruktura zgrade ili se obnavlja samo parkiralište koje se nalazi neposredno uz zgradu.

RADNA SNAGA I MOTIVI

Najavljeno je i osnivanje jedinstvenih kontaktnih točaka One Stop Shops za pružanje integrirane usluge i pomoći kod energetske obnove. Govorilo se i o mogućim barijerama programa dekarbonizacija fonda zgrada do 2050. godine kao što su nedostatak radne snage u građevinskom sektoru, motivi građana za obnovu obiteljskih kuća, nužne financijske potpore...

Foto: foto Denis Jerković, Bruno Konjević/Hanza Media

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. studeni 2024 21:19