85 GODINA

VREMEPLOV: OVAKO JE IZGLEDALA EVOLUCIJA DJEČJIH SJEDALICA, od prvih gotovo zastrašujućih rješenja do današnjih super sigurnih

 
 Getty /Britax

Od kada je automobila postoji i potreba za prijevozom najmlađih. U početku su žene, očekivano djecu nosile na rukamakako je trebalo proći puno vremena za napredak sigurnog sjedenja djeteta u automobilu, od prvih ideja, općeg prihvaćanja, prvih zakona do današnje moderne dječje sjedalice.

Tada još u osnovi uopće nije bilo naglaska na sigurnosti već samo na prikladnosti za roditelje, uglavnom kako ih djeca ne bi ometala tijekom vožnje. Tako je tvrtka Bunny Bear dizajnirala model koji se spaja na stražnji dio sjedala. Desetak godina kasnije u 40-im sjedalice su se dizajnirale tako da djeca mogu sjediti i gledati kroz prozor kao i odrasli. Zgodno, no još uvijek kod takvih sjedalica ne postoji nikakav utjecaj na sigurnost mališana.

Getty images

Tek 1962. godine otprilike u isto vrijeme dvojica inovatora su se dosjetila kao bi prednost dječjih sjedalica bili ugrađeni sigurnosni pojasevi. Dakle, tek su šezdesete označile ozbiljnije namjere za većom sigurnošću djece u automobilima i početak sigurnog sjedenja. Tako je Amerikanac Leonard Rivkin patentirao sjedalicu koja je imala metalni okvir s kopčom, dok je dizajn Jeana Amesa bio bitno napredniji i zadržao se u osnovi sve do danas! Riječ je o sjedalici okrenutoj unatrag sa sustavom vezanja remena u obliku slova Y.

Jason Rivkin

Od 1968. sigurnost djece u automobilima postajala je sve važnija pa je tako Ford iste godine ponudio "Tot-Guard" prvu ozbiljniju dječju sjedalicu, pravu preteču današnjih sjedalica. Inače, ta je sjedalica, koja je bila plastični stolac koji je imao podstavljeno područje ispred dječjeg lica, zapravo jastuk ispred lica djeteta koji bi dobro došao pri udaru.

Ford

Dobar pokušaj, no ubrzo nakon toga General Motors predstavlja njihovu "Love Seats" sjedalice za djecu i dojenčad zasebne konstrukcije i prve za stražnju klupu okrenute obrnuto od smjera vožnje, a obje su koristile pojaseve kako bi mališane zadržale na mjestu. Sjedalica je bila izrađena od polipropilena i podstavljena poliuretanskom pjenom u svrhu smanjenja mase i lakšeg rukovanja.

Sears

Potom je Sears 1969. predstavio "čeličnu putnu platformu" s podlogom od vinila u kojoj bi se djeca tijekom putovanja mogla igrati ili spavati u prtljažniku! Bio je to korak unazad koji je potvrdio da je sigurnost djece u automobilu i dalje veliki problem.

GM

Zato s početkom 70-ih u Americi počinje primjena propisa Nacionalne uprave za sigurnost prometa koji su zahtijevali da sva sjedala u automobilu imaju sigurnosne pojaseve, uključujući i pojas za dječju sjedalicu, no ni dalje se nisu vršili testovi sigurnosti. Potom su 1985. godine doneseni i prvi zakoni o sigurnosti putnika koji su uključivali i stavku da sva djeca koja se prevoze u automobil do određene dobi moraju sjediti u automobilskoj sjedalici tijekom vožnje.

Swyngomatic

Deset godina kasnije, dakle 1995. godine uveden je tzv. LATCH sustav s karakterističnim sidrištima koja poboljšavaju stabilnost dječje sjedalice u slučaju sudara. I tako dolazimo da današnjeg vremena kada se automobilske dječje sjedalice izrađuju prema strogim propisima, obavezne su u svim državama kod prijevoza najmlađih i prilagođene su dobi i težini djeteta. Sigurno je pritom da će i vaše dijete tijekom odrastanja do dobi kada će moći ravnopravno sjediti u automobilu poput odraslih promijeniti i nekoliko sjedalica.

Little Lukas

Tržište auto sjedalica danas je raskošnije nego ikad, ima ih svih vrsta i po različitim cijenama no svima je jednako da moraju biti izrađene prema strogim standardima. Njemački auto klub ADAC tako tradicionalno svake godine vrši iscrpne testove većine novih sjedalica na tržištu u gotovo svim klasama, a sve u svrhu informiranja roditelja i ukazivanja na kvalitetnije i manje kvalitetnije proizvode.

ADAC

Treba spomenuti i da se trendovi mijenjaju, pa je tako 2013. godine uveden novi i-Size pravilnik o auto sjedalicama kojom je definirana obaveza vožnje djece u autosjedalicama postavljenim suprotno od smjera vožnje do djetetovog navršenog 15. mjeseca života, a ne samo novorođenčadi u "jajetu". Prema istraživanjima dokazano je kako autosjedalice okrenute u suprotnom smjeru vožnje smanjuju smrtni ishod u sudarima čak pet puta. Osim toga, cilj je regulative uvesti odredbe vezane uz bočnu zaštitu od udara te obnoviti zastarjele kategorije autosjedalica.

Be Safe

Danas se tako prema najnovijim preporukama zagovara postavljanje autosjedalice suprotno od smjera vožnje, kao i vožnju djeteta što duže u takvom položaju, sve od rođenja pa do četvrte ili pete godine života s obzirom na vrstu automobilskih sudara koji su najčešće frontalni i bočni. U tom slučaju, kada je dijete okrenuto u smjeru suprotnom od smjera vožnje, njegova glava, vrat i leđa naliježu na naslon autosjedalice koji apsorbira silu udarca, a opterećenje na vrat djeteta je pet puta manje. Po svemu u posljednjih 85 godina i prvih sjedalica kada se na sigurnost nije ni mislilo pa sve do danas možemo zaključiti kako na području sigurnosti u vožnji najmlađih možemo očekivati još sigurnije i bolje sjedalice.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 14:38