VREMEPLOV

Trebali bi im podići spomenik: 10 automobila koji su spasili svoje proizvođače od bankrota!

Ovi automobili su bili toliko popularni, da su uspjeli ‘okrenuti brod‘ za proizvođače koji su imali ozbiljnih problema
Automobili koji su spasili svoje proizvođače od bankrota
 WheelsAge

Proizvodnja automobila posao je kao i svaki drugi – profit te stalna ulaganja su nužna kako bi preživjeli. Ako to ne mogu učiniti, ulaze u minus, što znači da investitori gube kamate, a gubici poslova i zatvaranje tvornica su pred vratima.

Tijekom posljednjih nekoliko godina, mnogo proizvođača stavilo je lokot na svoje tvornice. S druge strane, postoje i automobilske kompanije koje su uspjele preživjeti mračno razdoblje proizvevši popularan i široko prodavan automobil. Pred vama je deset automobila koji su spasili svog proizvođača od bankrota.

10. Porsche Boxster

Devedesetih godina u Porscheu je nastupila kriza – od prodaje 50.000 automobila 1986. godine pali su na 14.000 prodanih primjeraka u 1993, od čega ih je samo 3000 bilo u SAD-u. Prethodni spasitelji, modeli 924, 944 i 968 postali su zastarjeli, a Porscheu je potreban bio novi sportski automobil. Ugledavši se na Mazdu koja je s MX5 postigla ogroman uspjeh, Porsche je odlučio stvoriti Boxster, koji je doživio istu sudbinu kao MX5.

image
1996-2004 Porsche Boxster (986)
Porsche

Koncept je predstavljen 1993. godine, a proizvodni model tri godine poslije. Osim Mazde, Porsche je prilikom izrade Boxstera učio i od Toyote, kako bi uštedio na cijeni dijelova. Većina unutrašnjosti i gotovo sve ispred vjetrobranskog stakla dijeljeno je s vodeno hlađenim 996. Danas je Boxster i dalje jeftini Porsche koji si možete priuštiti.

9. BMW 700

Teško je povjerovati da je jedan od najvećih proizvođača automobila nekad bio u ozbiljnim problemima. Konkretnije, bilo je to 1959. godine, više od desetljeća nakon Drugog svjetskog rata, ali unatoč tome – situacija je za BMW još uvijek bila teška. Naime, Njemačka nakon Drugog svjetskog rata nije smjela izrađivati automobile. Tek nakon 1952. godine proizvodna traka ponovno je počela raditi, a limuzina 501, sportski roadster 507 i minimalna Isetta pokazali su se neuspjehom zbog kojeg je BMW pao u stečaj.

image
1959-1964 BMW 700 Coupe
BMW

BMW je skoro prihvatio akviziciju Mercedesa, i tada je u zadnji tren predstavljen maleni 700 sa stražnje-smještenim motorom. Automobil se zbog jednostavnog održavanja i dinamike vožnje pokazao apsolutnim hitom, a trake su se u BMW-u nastavile vrtjeti.

8. Land Rover Discovery

Iako situacija u Jaguar Land Roveru nikad nije bila bajna, krajem osamdesetih bilo je puno gore. Britanski Leyland je propao, a time i mnoge britanske automobilske kompanije. Na Land Rover se tada gledalo kao kompaniju u padu, koja je uglavnom bila usmjerena na poljoprivrednike.

image
1989-1994 Land Rover Discovery
Jaguar Land Rover

Land Rover se odlučio vratiti, a pri tome mu je potreban bio drastičan novi pristup. Pri tome, Discovery je Land Rober uveo u novo poglavlje. Dizajniran je na šasiji od Range Rovera, a prvom izvedbom bio je već izvrstan i udoban obiteljski terenac. Ispod poklopca motora moglo se birati među V8 ili popularnim turbodizelskim četverocilindrašem. Danas je jedan od najboljih terenaca u prodaji.

7. Mercedes 300 SL

Kao i BMW-a, Drugi svjetski rat snažno je udario Mercedesa. Osim što su tvornice bile potpuno uništene, predratni modeli bili su jednostavno prestari za novi svjetski poredak. Međutim, Mercedes je nadu vidio u Rudolfu Uhlenhautu koji je stvorio W194 - pobjednika Le Mansa. On je poslužio kao temelj za 300SL, koji se smatra jednim od najboljih Mercedesovih automobila ikad napravljenih.

image
1955 Mercedes-Benz 300 SL (W198)
Mercedes-Benz AG

Predstavljen je na salonu automobila u New Yorku 1954. godine, a proizvodnja je počeka godinu nakon. Svojevremeno, bio je jedan od najbržih automobila čiji je kazaljka prelazila magični broj od 200. Uz to, ponudio je upečatljiv novi dizajn s 'vratima galeba' i elegantnim 'oblinama'. U SAD-u je preko noći postao zvijezda, gdje je Mercedes nastavio s luksuznim limuzinama.

6. Aston Martin DB7

Za Aston Martin teška vremena bile su devedesete. 1988. ga je kupio Ford, ali stvari su i dalje izgledale beznadno. Skupi stariji automobili trudili su se biti korak uz konkurenciju. DB7, nakon što je predstavljen 1993. godine, smatrao se početnom verzijom, te zamjeni Jaguara XJ-S uz nekoliko izmjena, a ispod poklopca bio je Jaguarov 3.2-litreni redni šestak (1999. je dobio 5.9-litreni V12).

image
1993-1999 Aston Martin DB7
Aston Martin

Kao i Porsche, Aston Martin je naučio štedjeti u teškim vremenima. Tako je DB7 dijelio neke dijelove s Mazdom. Primjerice, stražnja svjetla dolaze s modela 323 F, kvake na vratima s 323 karavana, pokazivači smjera s Miate, a prekidači za vanjska zrcala s Forda Scorpia. Možda nije izgrađen kao ostali Astoni, ali prodan je u preko 7000 primjeraka, što je spasilo kompaniju.

5. Buick Regal

Financijska kriza globalnih razmjera 2008. 'uzdrmala' je mnoge proizvođače automobila. Ford je ugasio Mercury, GM Pontiac i Oldsmobile, a Chrysler Plymouth. Buick je bio sljedeći na popisu za GM jer se kompanija mučila. Međutim, uočena je praznina na kineskom tržištu, te je lansirana moderna limuzina Regal kojom bi Buick mogao biti spašen od izumiranja.

image
2008-2013 Buick Regal
Buick

Temelji se na europskoj Opel Insigniji, a prodavala se odlično. Još uvijek se proizvodi, ali u posljednje vrijeme suočena je s ukidanjem.

4. Dodge Omni/Plymouth Horizon

1970-ih dogodila se jedna od najvećih naftnih kriza, koja je 'ubila' mnoge američke proizvođače automobila. Uz naftnu krizu, japanski i europski izvoz automobila u SAD porastao je kao nikada. Chrysler je morao napraviti automobil koji će moći konkurirati strancima iz Europe i Japana, a odgovor je vidio u Dodgeu i Plymouthu.

image
1977-1978 Dodge Omni
Chrysler
image
1978-1980 Plymouth Horizon
Chrysler

Konkretnije, 1977. godine započela je proizvodnja Dodge Omnija i Plymoutha Horizona. Oba automobila bili su jeftini hatchback s pogonom na prednje kotače. Bio je vrlo ekonomičan, što je ljudima trebalo za vrijeme naftne krize. Tako, Omni i Horizon su spasili Chryslera.

3. Porsche 944

Kao devedesete, ni osamdesete nisu bile ništa bolje za Porsche. U ponudi su imali mali asortiman automobila, zbog čega nisu nikada mogli uhvatiti značajan dio automobilskog tržišta. Zbog toga, 1981. je predstavljen 944, zasnovan na postojećem 924. Novi Porsche bio je sportski, manje dosadan od 928, moderan i brz, te je postigao veliki komercijalni uspjeh.

image
1982-1988 Porsche 944
Porsche

Iako je 924 pomogao Porscheu uz pomoć Volkswagena, 944 je taj koji je marku izvukao iz nevolja. 944 je bio pravi Porsche koji je istinski voljen diljem svijeta, a danas predstavlja jedan od Porscheovih modela kojeg bismo voljeli vidjeti ponovno u prodaji.

2. Ford Taurus

Čak i divovske automobilske kompanije poput Forda mogu upasti u probleme. Osamdesetih godina segment limuzina srednje veličine bio je najviše popularan, a Ford je u ponudio imao samo stražnje-pogonjeni LTD koji je bio poprilično jadan u usporedbi sa svojim konkurentima. Zbog toga su ga odlučili zamijeniti Taurusom s pogonom na prednje kotače 1986. godine.

image
1986-1991 Ford Taurus
Ford

Prva generacije već je postala veoma popularna i vratila Ford natrag na kartu u segmentu limuzina srednje veličine. Druga generacije bila je najprodavaniji automobil u SAD-u, a zatim je predstavljena SHO izvedba, koja je bila još poželjnija i brža.

1. Lotus Elise

Devedesete su bile teške za mnoge proizvođače, pa tako i za Lotus. Nakon smrti osnivača Colina Chapmana 1982. godine kompanija je promijenila mnogo vlasnika, zbog čega je britanski proizvođač sportskih automobila bio pred izumiranjem. Lotus se pokušao spasiti Elanom s prednjim pogonom, ali nije uspjelo. Tada je predstavljen Elise.

image
1995-2001 Lotus Elise
Lotus

Cilj uspjeha bio je držati se onoga što je Lotus dobro znao: pogon na stražnje kotače, zabavnost i mala težina. Elise nije bio ni superautomobil, a ni konkurent MX-5, već je bio prvi svoje vrste. Težio je 731 kilograma, te je nudio jednostavan užitak u vožnji, a Lotus se 'preporodio'. Uz to, Elise je igrao ključnu ulogu u evoluciji Lotusa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 02:30