vremeplov

Saab 9000: Blistav primjer uspješnog dijeljenja platformi u automobilskoj industriji

Model 9000 je bio prvi korak Saaba u luksuzni segment auta, razvijen na zajedničkoj platformi s Fiatom

Saab 9000

 Saab

Sredinom 1980-ih, automobilski svijet je bio svjedok rađanja zajedničkog pothvata između švedskog proizvođača automobila Saaba koji dana više ne postoji i talijanskog diva Fiata. Model 9000 nije samo bio dokaz inovativne suradnje već je i predstavljao prvi Saabov korak u luksuzni segment. Otkako je lansiran 1984. godine, 9000 je brzo postao prepoznatljiv proizvod marke, a njegova ostavština traje iz više razloga.

image

Saab 9000

Saab

Saab 9000 je osvojio simpatije kupaca svojim naprednim dizajnom i tehnološkim rješenjima. Razvijen kao dio "Tipo 4" platforme u partnerstvu s Fiatom, 9000 je dijelio platformu s Fiatom Cromom, Lanciom Themom i Alfa Romeom 164. Prepoznatljiva karoserija, rezultat zajedničkog rada poznatih dizajnera Giorgetta Giugiara (Italdesign) i Saabovog dizajnera Björna Envalla, odisala je spojem skandinavske elegancije i talijanskog stila. Iako je djelovao slično kao i drugi modeli na istoj platformi, 9000 se isticao unaprijeđenom sigurnošću u slučaju sudara i jedinstvenim karakteristikama.

image

Saab 9000

Saab

Jedna od primjetnih karakteristika bila je veličina 9000. Bio je kraći od modela 900, koji je zauzimao niži položaj u hijerarhiji, ali je imao duži međuosovinski razmak. Zbog svojih unutrašnjih dimenzija i prednjeg pogona, EPA je klasificirala 9000 kao "veliki automobil" u Sjedinjenim Američkim Državama, kategoriju koju je u to vrijeme dijelio samo Rolls-Royce.

image

Saab 9000

Saab

Model 9000 je predstavljen automobilskim novinarima u Kolmården Game Parku 24. svibnja 1984. godine, dok je na europsko tržište stigao 1985. godine. Lansiranje modela označilo je početak nove ere za marku i njen ulazak u segment izvršnih automobila.

Pod haubom, 9000 je ponudio raznoliku paletu motora, uključujući opcije s atmosferskim i turbo motorima. Većinom, motorni sklop je uključivao Saabove 2,0- i 2,3-litarske motore. Također, 3,0-litarski V6, zahvaljujući Isuzu-u, bio je dio ponude u određenim zemljama.

image

Saab 9000

Saab

U jednom zanimljivom eksperimentu, jedan prototip je čak imao Saab V8 motor, ali nikada nije prošao kroz faze serijske proizvodnje. Najmoćniji serijski motor bio je 2.3 turbo sa snagom od 225 konjskih snaga, čak i više od 3.0-litarskog V6 Bussa u Alfi, Lanciji i Fiatu.

image

Saab 9000

Saab

S više od pola milijuna proizvedenih primjeraka - točnije ukupno 503.087 - Saab 9000 može se smatrati komercijalnim uspjehom za marku koja je generalno bila niša u usporedbi s drugim premium proizvođačima u to vrijeme. Model je bio dostupan u tri varijante karoserije: Saab CC (1985-1991), 9000 CS (1992-1998) i 9000 CD (1988-1997).

Zabavne činjenice o Saabu 9000

Osim tehničkih dostignuća i prodajnih brojki, 9000 je nosio neke neobične elemente. Inspiracija za njegova sjedala, na primjer, dolazila je iz Muppet Showa, dodajući dašak ekscentričnosti unutrašnjosti automobila. Pored toga, samo je sedam dijelova bilo zamjenjivo između 9000 i njegove talijanske braće i sestara, zbog dodatnih napora koje je Saab uložio da automobil učini sigurnijim od konkurenata. No jednu stvar nije mogao sakriti: Sva vrata bila su identična onima na Cromi i Themi.

image

Saab 9000

Saab

Godine 1993, Saab je krenuo u nepoznato područje integrirajući tehnologiju upravljanja "drive by wire" u prototipu 9000 kao dio paneuropske inicijative poznate kao Prometej (Program za europski promet s najvećom učinkovitošću i sigurnošću bez presedana). Unutar ovog ambicioznog programa, Saabov doprinos se istakao modificiranim modelom 9000, gdje je tradicionalni upravljač zamijenjen središnjim "joystickom".

image

Saab 9000

Saab

Ova inovativna postavka ne samo da je eliminirala rizik od povreda tijela i lica u slučaju nesreće, već je također omogućila lakšu i isplativiju ugradnju zračnog jastuka, zajedno s poboljšanom vidljivošću instrumentne ploče.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 06:57