VREMEPLOV

Prošlo je 20 godina otkako je Volkswagenov DSG učinio da vozači zavole automatik

Čak će i entuzijasti priznati da postoji puno slučajeva kada bismo rado prepustili prijenos brzina automatici

VW Golf R32 DSG

 Volkswagen AG

Većina entuzijasta preferiraju sami mijenjati brzine, i to ne pritiskom na gumb, već povlačenjem ručice kombinacijom dobro tempiranih pokreta stopala i zapešća.

Ali čak će i ti ljudi priznati da postoji mnogo slučajeva kada bi rado prepustili dužnosti prijenosa automobilu.

image

VW Golf R32

Volkswagen AG

Puzati kroz gradsku gužvu u automobilu s ručnim mjenjačem jednako je beznačajno kao i letjeti kroz zavojitu cestu sa starim automatikom s tri brzine. Ipak, do kraja 2002. nije bilo zlatne sredine.

Kupci su morali odlučiti žele li angažman ili komfor. A onda, u studenom 2002., Volkswagen je objavio priopćenje za javnost u kojem je najavio novu vrstu mjenjača koji će biti dostupan prvo u četvrtoj generaciji Golfa R32, i sve se promijenilo.

image

VW Golf R32

Volkswagen AG

Razvila ga je tvrtka Borg Warner, a novi mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa koristio je dva odvojena paketa spojki za uključenje parnih i neparnih omjera, dopuštajući brze promjene brzina bez primjetnog prekida snage.

Prema podacima VW-a, Golf R32 od 250 KS opremljen DSG mjenjačem mogao je dostići stotku za 6,4 sekunde, u usporedbi sa 6,6 sekundi za manualnu verziju, i k tome, trošio je manje goriva.

image

Stari mjenjač s dvostrukom spojkom

Web Screenshot

Međutim, VW nije bila prva tvrtka koja je pokušala spojiti najbolje kvalitete tradicionalnog automatskog mjenjača, njegovu jednostavnog korištenja i profinjenost s učinkovitošću, odzivom i bržim izmjenama brzina od ručnog.

Još u početku 20. stoljeća, proizvođači automobila su, prije nego što je automatski mjenjač postojao, radili na raznim mehanizmima koji bi olakšali vožnju s ručnim mjenjačem. Do 1960-ih, kada je Detroit prihvatio pravi automatski mjenjač, poluautomatski ručni mjenjači bili su široko dostupni na europskim automobilima.

image

Porsche Sportomatic

Porsche

Porsche je odbacio Sportmatic opciju na 911 u kasnim 1970-ima, ali je ideja poživjela još 20-ak godina. Ferrarijevi kupci mogli su odabrati poluautomatski mjenjač na Mondialu Valeo 1990-ih koji je kombinirao tradicionalni ručni mjenjač s elektronički kontroliranom spojkom. Saabov Sensonic mjenjač služio je istoj funkciji.

image

1968. Porsche 911 Sportomatic

Porsche

No 1989., Porsche se vratio s Tiptronicom na tada novoj 964-generaciji 911. Činjenica da je ovaj pravi ZF četverobrzinski automatik imao elektroniku koja je nadzirala položaj i kretanje gasa, brzinu na cesti i aktivaciju ABS-a kako bi mu pomogla da bira između pet brzina bila je prilično cool.

image

Ferrari F355 F1

Ferrari

Tiptronic dual-gate postavka proširila se na druge proizvođače automobila, a ubrzo su iznikle tipke za mijenjanje na upravljaču, koje su se kasnije pretvorile u lopatice.

Ali u isto vrijeme, proizvođači automobila također su izrađivali originalne sekvencijalne verzije svojih ručnih mjenjača. Ferrarijev originalni F1 mjenjač na F355, SMG sekvencijalni mjenjač na E36 M3 i Alfa Romeov Selespeed bili su konvencionalni ručni mjenjači u kojima su kvačilo i mijenjanje obavljali računalo i hidraulika.

image

Audi TT 3.2 Quattro Coupe

Audi

Tijekom posljednja dva desetljeća, gotovo svaki proizvođač automobila od Alfa Romea do Volva, preko Bugattija i Ferrarija, u nekom je trenutku ponudio mjenjač s dvostrukom spojkom.

Oni su imali svoje nedostatke, uključujući dodatnu težinu i trošenje spojke, pogotovo ako se nije brinulo o njima. No najvećim dijelom zbog njih su Europljani, koji su preferirali ručne mjenjače, konačno prihvatili automatik, bilo da kupuju Peugeot ili Porsche.

image

Porsche 911

Porsche

Porsche je objavio cestovnu verziju svog PDK koncepta 2008. godine, a ovih dana više od 75 posto prodanih automobila iz Stuttgarta opremljeno je automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 20:06