Prošlo je 30 godina od osnivanja Subaru Tecnica International (STI) odjela koji je postao neizostavni dio povijesti marke Subaru. Sportski odjel japanske marke jedan je od najuspješnijih u ovoj industriji, budući da su od osnivanja 1988. godine ostvarili čak 47 pobjede u WRC-u uključujući tri naslova prvaka, četiri pobjede u klasi na 24 sata Nürburgringa kao i rekord na istoj stazi u kategoriji sedana. Podsjetimo, Subaru WRX STI Type RA NBR je Ring odvozio za samo 6 minuta i 57,5 sekundi, što je brže od Aventadora SV, odnosno tek pola sekunde sporije od Porschea 918!
A cijela priča je zapravo krenula još 1980. godine kada je Subaru na svjetsko reli prvenstvo ušao s modelom Leone koji je imao pogon na sve kotače. Prvi model STI odjela bio je Subaru Legacy RS RA iz 1988. godine. Spomenuti model imao je dorađen ovjes, kočnice i 220 KS snažan boxer motor, a prvi veliki pothvat uslijedio je već godinu kasnije, 1989. godine kada je dorađeni Legacy Turbo oborio svjetski rekord u Arizoni.
S prosječnom brzinom od 223 km/h prešao je čak 100,000 km u 447 sati, 44 minute i 9 sekundi! Pothvat je trajao čak 20 dana, a Legacy Turbo sve je odradio bez problema.
Prva pobjeda u WRC-u stigla je 1993. godine na Novom Zelandu, a automobil u pitanju bio je Legacy RS RA. Veliki uspjeh u reliju potvrđuju titule konstruktorskog prvaka 1995., 1996. i 1997. godine, čime je Subaru postao prva japanska kompanija koja je osvojila tri WRC naslova zaredom. Titulama prvaka okitili su se i vozači Subaru modela, i to Colin McRae 1995. godine, Richard Burns 2001. godine i Peter Solberg 2003. godine. Naravno, tehnologija iz relija uspješno je implementirana u cestovne modele koji su i dan danas sinonimi za zabavu u vožnji. Krajem prošle godine predstavljen je Subaru STI kodnog imena R208 Special Edition.
Riječ je o posebnoj verziji STI-a koja će biti proizvedena u samo 450 primjeraka, a svi će biti rezervirani za domaće, japansko tržište. Ispod poklopca motora nalazi se pojačani 2,0-litreni turbak koji sada razvija 329 KS uz 432 Nm okretnog momenta. Snaga se naravno prenosi putem 6-stupanjskom ručnog mjenjača na sve kotače. Japanski proizvođač odlučio je za bolje držanje ugraditi Bilsteinove amortizere, a automobil je opremljen i torque vectoringom.
A kako izgleda budućnost? Subaru nam je svoju viziju pokazao na salonu u Tokiju. Konceptni Viziv Performance STI krasi agresivan i masivan stražnji spojler, novi karbonski difuzor, redizajnirani prednji branik s masivnim usisima za zrak. Dakle, prava STI verzija.
A što se nalazi ispod poklopca? Zasad nisu objavljeni tehnički detalji za ovaj koncept, no pretpostavlja se kako će serijski WRX STI zadržati simetrični pogon na sva četiri kotača, ali (nažalost) se spominje da bi 2,5-litreni Boxer motor mogao bi biti zamijenjen novim, hibridnim sustavom. Sigurni smo kako puristi neće biti oduševljeni ovom odlukom....
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....