PRODAJA AUTOMOBILA

TRŽIŠTE 2011. Rast od 7,5 %zahvaljujući državnim firmama

Bez MUP-a i državnih poduzeća tržište bi u najboljem slučaju bilo na razini 2010. godine
 Elvir Tabaković

Prodaja automobila jedan je od pokazatelja općeg ekonomskog stanja u državi. Prema tim podacima izgleda da je u Hrvatskoj nešto bolje nego u 2010. godini. Ukupno je registriran 41.521 novi automobil, a lani 38.570. To je povećanje od 7,5 posto. Postoji i druga strana medalje, a to je da su to ipak pomalo umjetno napumpane brojke, a ne realno stanje na tržištu.

Glavni izvor ovog tržišnog ‘dopinga’ su državne tvrtke koje su lani u velikim količinama (valjda prije izbora) obnavljale svoj vozni park. To je uostalom vidljivo i po brojkama iz prosinca, koje su poražavajuće. Tako je u zadnjem mjesecu registrirano 2536 vozila, prema 3188 u 2010., što je pad od više od 20 posto. A najveći igrač ovogodišnjeg automobilskog tržišta je MUP, koji je u sumnjivim natječajima u velikoj mjeri obnovio svoj vozni park, uglavnom Škodinim vozilima. To je opet vidljivo u prosincu kada je prodaja Škode pala na 120 automobila, uvjerljivo najmanje u 2011. godini.

Rast VW-a od 17 posto

Najveći dobitnik u prošloj godini je Volkswagen. Nakon dugih godina s trona je skinut Opel. VW je registrirao 5094 automobila, što je rast od 17 posto u odnosu na 2010. Uz to uspjeli su povećati tržišni udio sa 11 na 12,3 posto. Stoji činjenica da je 75 posto automobila registrirano na pravne osobe, međutim tu je uglavnom riječ o raznim leasing kućama i zapravo je nepoznato koliko je u konačnici završilo među fizičkim korisnicima, a koliko u firmama. No to nije ni važno jer očito je da su kupci (bilo fizički, bilo pravni) u ovim kriznim vremenima prepoznali VW kao sigurnu valutu. Passat je opet pokorio svoj segment, Polo se još jednom potvrdio kao mali Golf, a sam car bio je i ostao Golf. VW je dobio i nekoliko velikih flota, što privatnih, što državnih firmi. Opel je drugi, što bi svima osim vjerojatno njima bio odličan rezultat, ali kada si navikao na prvo mjesto, uvijek neizbježan pad nekako teže pada. Opel je radio praktično sve kao i 2010. godine, ali je možda došlo do manjeg zasićenja. Opel još uvijek dobro kotira među fizičkim kupcima, što je vrlo važno, no vjerojatno je došlo do manjeg zasićenja, a odatle i pad prodaje od 15 posto.

Rast Renaulta i Peugeota

Renault ima satisfakciju da je povećao prodaju za 15 posto u 2011. godini (3877 prema 3327 u 2010.), povećao je udio, a jedini minus može biti činjenica da najviše prodaju najpovoljnije modele Meganea i Clija koji nose naziv Generation. To znači da početna zarada od prodaje nije velika i da se računa na zaradu u drugoj fazi održavanja automobila. Renault je broj 1 među francuskim proizvođačima, što također ima svoju težinu. Peugeot je još više rastao, čak 20 posto, iako nema tržišni važan novitet (Peugeot 508 ne utječe na količine). Peugeot se uglavnom obraća direktno kupcima i čini se da su dobre akcije urodile plodom, s time da kao i kod Renualta financijska bilanca sigurno nije rasla proporcionalno s prodajnom.

Škoda je ipak najviše profitirala od MUP-a, te praktično kompletno iskoristila prodajne kvote koje dobivaju iz matične tvornice. Vjerojatno će se u 2012. morati više potruditi da bi ostvarili iste rezultate, jer najveća pipa je zatvorena.

Tri Korejca u Top 10

Korejci su se potvrdili kao veliki subjekt hrvatskog automobilskog svijeta. Najjači Chevrolet nešto je pao, ali je još uvijek broj 6 na tržištu, a za vratom mu puše Hyundai. Kia zatvara top 10, s time da u perspektivi imaju odličan model Rio koji je ovjenčan dvjema nagradama hrvatskog automobila godine. Kupci više ne razmišljaju o korejcima (naročito Hyundaiju i Kiji) kao jeftinim vozilima, već predmetima želje, što je najveći i najvažniji pozitivan pomak za budućnost. Citroën može biti zadovoljan rastom u ovoj godini, dok je Ford blago pao i k tome u 2012. gubi najtraženiji model, stari Focus, koji odlazi u povijest. Toyota je japanski broj 1 s povećanom prodajom i istim udjelom u odnosu na 2010. godinu Toyotin su problem isuviše konzervativni modeli, opći svjetski pad rejtinga i na kraju nepriznavanje bonusa na ekološka vozila u Hrvatskoj, gdje su tradicionalno jaki.

Akcije diktiraju prodaju

Nissan se svrstao odmah iza Toyote s Jukeom, koji je dobro prihvaćen, i Qashqaijem, koji je još uvijek konkurentan i zanimljiv automobil, te s dobrim akcijama. Uz to Nissan je prodao i flotu MORH-u, ali ta vozila nisu zavedena u statistici. Fiat nažalost 2011.godinu neće pamtiti po najboljem, očito treba više ualagnja kako bi se napokon i prodaja podigla.

Prošla godina ostat će upamćena kao ona u kojoj je pad prodaje zaustavljen, ali po cijenu velikih akcija (čitaj popusta), što znači da je zarada ostala ista ili je još manja nego u 2010. A uz to perspektive za 2012. nisu najbolje, kriza je daleko od svojega kraja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 05:05