Tesla, koja je nedavno premašila brojku od dva milijuna isporučenih vozila globalno, neumoljivo osvaja europsko tržište. U rujnu je tako u Njemačkoj prodano 6800 primjeraka Modela 3, čak 700 više od svih mogućih verzija Audija A4, BMW-a serije 3 i Mercedesa C-klase – zajedno!
Premda je kod nas prisutna manje od godinu dana s tek nedavno otvorenim salonom u Zagrebu. Tesla je već ove godine zasjela na vodeće mjesto u segmentu električnih automobila s tržišnim udjelom od 24,5%, a samo Modela 3 registrirano je od početka godine 181 primjeraka, dvostruko više od drugoplasiranog Renault Twinga ZE. Zaljubljenika u Teslu očito i kod nas ima puno, a oni su s nestrpljenjem čekali Model Y – baš kao nekad iPhone s obzirom na to da se u Americi prodaje već godinu i pol. No u međuvremenu su i europski i korejski proizvođači izbacili svoje električne adute u ovoj klasi, pa se Model Y suočava sa žestokom konkurencijom.
Riječ je, na neki način, o SUV izvedbi popularne trojke koja spaja impresivne performanse i znatno veću prostranost i praktičnost što Model Y posebno čini zanimljivim obiteljima. Iako je samo 55 mm duži od Modela 3, Y je zaista izuzetno prostran. Samo za prtljagu na raspolaganju je ukupno 2158 litara prostora jer ispod prednjeg poklopca stane 117 litara, a u prtljažnik čak 854 litara pa Tesla Model Y nudi i sa sedam sjedala (kod nas od sljedeće godine). Prostrano je i kabini koja je lišena središnjeg tunela pa je pod ravan, a visoki potpuno ostakljeni krov s UV i infracrvenom zaštitom protiv zagrijavanja unutrašnjosti ostavlja puno prostora za glavu.
S druge strane, natprosječno visoki vozači poželjet će da se prednja sjedala mogu pomaknuti više unatrag, a volan više izvući. Sama sjedala su udobna, no prekratkog naslona za više vozače, a k tome je naslon za glavu fiksan. K tome ne nude značajniji bočni oslonac što može biti problem s obzirom na performanse za koje Model Y sposoban. Straga mjesta za noge i glavu ima više nego dovoljno, a sjedala s podesivim naslonom su jednako udobna te također prevučena veganskom kožom i grijana kao i prednja.
Tako prostrana i prozračna kabina još više naglašava krajnji minimalizam u dizajniranju interijera. Izuzev dvije pedale, upravljača s dvije ručice od kojih je jedna mjenjač, praktički nikakvih drugih kontrola nema! Baš svime se upravlja putem poput računala velikog 15-inčnog dodirnog zaslona, a on ujedno služi i kao instrumenta ploča. Poznata je to Teslina filozofija čija je ergonomija upitna te ovakav pristup definitivno zahtjeva određeno privikavanje i upoznavanje.
Da biste podesili položaj vanjskih retrovizora ili upravljača primjerice, potrebno ih je odabrati na dodirnom zaslonu i onda podesiti pomoću dva multifunkcionalna prekidača na upravljaču. Uz to, sve je ovdje na struju, pa se i prednji poklopac ili vrata prtljažnika straga otvaraju preko dodirnog zaslona. Čak se i pretinac za rukavice otvara preko tablet sučelja, a ni vrata nemaju klasičnu kvaku s unutrašnje strane već se otvaraju pritiskom na prekidač.
To zahtjeva određeno vrijeme kako biste upoznali gdje se, u kojem izborniku, nalaze, određene kontrole no s druge strane – tu nikad nije dosadno! Ne samo kad trebate naći neke banalne stvari poput prekidača za sva četiri žmigavaca koji je na krovu, nego i zato što vam je dok stojite na raspolaganju niz internet servisa poput Netflixa, YouTubea, igrica i sl.
Nije dosadno ni u vožnji kada vam automobil na zaslonu pokazuje što i kako vidi promet tj. svijet oko sebe. Ipak, koliko god može biti simpatično na ekranu promatrati druge sudionike u prometu i zabavljati se promatrajući kako Tesla bagere prikazuje kao kamione, a očito poseban fetiš ima na kante za smeće kojih kod nas ne nedostaje, takva stalno pokretna slika na ekranu može odvraćati pozornost vozača.
S druge strane, Tesla jedina nudi mogućnost potpuno automatizirane vožnje, no kako Autopilot u Europi još nije homologiran svako malo traži od vas da pomaknete upravljač i dokažete da ste živi i orijentirani na vožnju. Autopilot najbolje funkcionira na autocesti kada vas uz aktiviranu navigaciju (tzv. Poboljšani Autopilot koji stoji 28.500 kn) zaista može samostalno voziti, održavajući zadanu brzinu, mijenjajući samostalno vozne trake, kočeći i prateći okolni promet.
Na otvorenoj cesti bolje ga je isključiti ako se ne želite nauživati straha, ali ga zato možete dobro iskoristiti za stajanja u gradskoj gužvi. Takvu nezahtjevnu i dosadnu pravocrtnu stani-kreni vožnju dobro odrađuje jer (uz doplatu od 28.000 kuna) prepoznaje znakove obaveznog zaustavljanja i svjetla na semaforima. Na semaforu ipak morate sami krenuti, ali ako zaspete dok ste prvi i upali se zeleno, Tesla će vas sama na to upozoriti prije nervoznog vozača iza.
Takvog ćete pak, s lakoćom ohladiti jer vas Y, premda na vagi broji preko dvije tone, uz pomoć dva elektromotora i pogon na sva četiri kotača može s mjesta ispaliti poput metka i u samo 5 sekundi postići 100 km/h pa ćete iza sebe ostaviti gotovo sve – od pravih sportskih automobila do nabrijanih tuning projekata. I to u jednom obiteljskom SUV-u.
Premda Tesla službeno ne komunicira snagu svojih automobila, nje je više nego dovoljno u svakom trenutku, pa i kod pretjecanja. Dovoljno je samo pomisliti da želite nekog preteći pa s papučicom na gasu (premda se može regulirati u tri razine osjetljivosti) treba biti oprezan. Između ostalog i zato što je regenerativno kočenje prilično snažno i dovodi do potpunog zaustavljanja, a njegov se intenzitet nažalost ne može regulirati kao kod većine konkurenata.
Uz dimenzijama maleni, prilično izravan, ali ne i pretjerano osjećajan upravljač, Model Y usprkos performansama nije pametno doživjeti kao sportski automobil, premda tvrd ovjes koji glasno lupa na našim prometnicama na to podsjeća. Doduše, glasnom i tvrdom prelasku preko neravnina djelomično su kumovale i na, zbog niskih jutarnjih temperatura, 3 bara napumpane gume, ali u kvaliteti izrade, završne obrade i ovjesa Tesla još ima što za naučiti od europske konkurencije.
S druge strane, može im držati lekciju kada je riječ efikasnosti pogonskog sustava. Za vrijeme jednodnevnog testa znatno smo više potrošili bateriju na iPhoneu nego u automobilu usprkos tome što u kombinaciji gradske vožnje, otvorene ceste i autoceste, nismo štedjeli ni na komforu niti na brzini. Uz brojna snažna ubrzanja prešli smo više od 200 km potrošivši manje od 40% baterije što ukazuje na realni domet od oko 450 km čak i u uvjetima hladnog vremena, što je u skladu s WLTP-ovih deklariranih 507 km.
Teslin termalni menadžment baterije odlično radi svoj posao držeći bateriju na optimalnoj temperaturi i pri niskim jutarnjim temperaturama, a uz sjajnu mobilnu aplikaciju možete namjestiti i da za vas zagrije unutrašnjost prije kretanja. Na aplikaciji možete vidjeti gotovo sve, od toga gdje je vaš automobil do toga koliko ima struje, a vaš mobitel služi i kao daljinski upravljač i kao hands free ključ. Odličan električni sustav u Modelu Y može progutati čak 250 kWh struje, a kako koristi CCS priključak možete ga priključiti na bilo koju javnu punionicu ili pak, na Teslinim supercharger gdje 80% kapaciteta dostiže za 40 minuta.
Tehnički podaci
MOTOR
Vrsta 2x sinhroni elektromotor
Snaga 351 KS
Okretni moment 527 Nm
Baterija netto 70 kWh, (brutto 75 kWh)
Najveća snaga punjenja (AC/DC) 11/250 kW
PODVOZJE
Pogon na sva četiri kotača
Mjenjač automatski
Ovjes sprijeda dvostruka poprečna ramena,
straga multilink
Kočnice ventilirani disk 355/disk 335 mm
Gume 255/45 R 19
KAROSERIJA
Dimenzije 475,1x197,8x162,4 cm
Osovinski razmak 289 cm
Prtljažnik 117/854/2158 litara
Težina 2003 kilograma
OSTALO
Jamstvo 4 god/80.000 km
EV jamstvo 8 god/192.000 km
EuroNCAP nije testirano
Proizvodnja Kina
Mjerenja
Najveća brzina 217 km/h
0-60 km/h 2,9 sekundi
0-100 km/h 5 sekundi
100-0 km/h 39 metara
Potrošnja
Prosječna 17,3 kWh/100km
Grad 16,6 kWh/100 km
Otvoreno 11,1 kWh/100 km
Autocesta 21,8 kWh/100 km
Doseg (WLTP) 507 km
PUNJENJE
Kućni/brzi punjač (150 kW) 36 sati/60 min.
CIjena 507.490 kuna
Cijena s doplatama 572.990 kuna
SERIJSKA OPREMA - alu naplaci 19” • diodna svjetla • panoramski stakleni krov • 8 kamera s vidnim poljem pod 360 stupnjeva • automatsko kočenje u nuždi • upozorenje na frontalni sudar • nadzor mrtvog kuta • upozorenje na napuštanje vozne trake • adaptivni tempomat • aut. dvozonska klima • navigacija • hi-fi s 12 zvučnika, 2 pojačala i 1 subwooferom • • prilagođeni profili vozača • kožna grijana sjedala sprijeda i straga • kablovi za kućno te javno AC i DC punjenje • multimedija i bežično punjenje mobitela • 2 USB-C priključka • višenamjenski kožni volan • dekorirane površine...
DOPLATE - poboljšani Autopilot s navigacijom na Autopilotu, automatskom promjenom vozne trake, automatskim parkiranjem i Smart Summon funkcijom samostalnog isparkiravanja i dolaska do vozača • Potpuno samostalna vožnja s automatskim zaustavljanjem na semaforu pri znaku obaveznog zaustavljanja • Metalik srebrna boja / ukupno 65.500 kn