NAJPOTENTNIJA ČEHINJA

Test: Škoda Octavia RS 230 DSG S dodatnih 10 KS osnažen sportski duh

Samoblokirajući diferencijal, snažnije kočnice i dotjeran ispušni sustav s kojim je došlo dodatnih 10 konjskih snaga osnažili su sportski duh Octavije, koja pritom nije izgubila ništa od svoje praktičnosti
 Ivan Lacković

Škoda je u travnju proslavila 20 godina Octavije, modela koji je u tri dosadašnje generacije proizveden u više od pet milijuna primjeraka i nosi titulu najprodavanijeg automobila koji dolazi iz Mlade Boleslave. Tajna uspjeha češke limuzine leži u odličnom omjeru između uloženog i dobivenog, a od starta oslonjena na provjerenu njemačku tehnologiju Octavija je s vremenom stekla reputaciju pouzdanog i čvrstog obiteljskog automobila, koji uz to nudi i obilje prostora i zavidnu razinu praktičnost.

Foto: Ivan Lacković

Paket je to koji privlači sve koji automobilima pristupaju racionalno, ne tražeći previše uzbuđenja za upravljačem, no čak i kod takve Octavije ipak postoje i verzije koje ne služe samo za prijevoz, modeli koji razbijaju monotoniju i podižu razinu adrenalina. Zapravo, dovoljno je pronaći oznaku RS, koja ubrizgava dodatnu snagu i brzinu u trezvenu Octaviju, i zabava za upravljačem je zagarantirana.

Prošlogodišnje dotjerivanje aktualne treće generacije koje nije donijelo većih promjene u izgledu, ali je dodatno nadopunilo sadržaj, bila je i prigoda za promociju nove evolucije najsnažnije Octavije. Uz akronim RS dodana je brojčana oznaka 230, koja zorno otkriva broj konjskih snaga koje sad izbacuje darežljivi četverocilindrični turbobenzinski motor 2.0 TSI. Zahvaljujući manijakalnom dotjerivanju motora, ali prije svega potpuno redizajniranom ispušnom sustavu pronađeno je još deset konjskih snaga za spomenutih konačnih 230, koji vozaču u punoj snazi stoje na raspolaganju između 4700 i 6200 okretaja. A motor je istodobno zadržao isti okretni moment (350 Nm), kao i široki luk djelovanja (1500 do 4600 okretaja).

No, dodatna injekcija snage nije ključni razlog zbog kojeg je Octavia RS 230 postala još uzbudljivija, zanimljivija i, što je najvažnije, brža kroz zavoje. Glavno novo oružje koje su Česi ugradili u najpotentniju Škodu skriva se, naime, u prednjem diferencijalu. Službena oznaka je VAQ (electronically controlled front axle inter-wheel lock ili Vorderachsquersperre), a u osnovi se tu zapravo radi o mehaničkoj šperi. Točnije - samoblokirajućem diferencijalu čiji rad nadgleda elektronika razvijena prema iskustvima stečenim na reli natjecanjima.

Odnosno sustav prijenosa nastoji što veću snagu motora prebaciti na vanjski kotač u zavoju koji ima bolje prianjanje na podlogu i to radi odlično. Špera pritom ne donosi bolja ubrzanja, ni povećanje krajnje brzine, ali izlasci iza zavoja su puno uvjerljiviji i odrešitiji. Čim se prođe srce zavoja špera dozvoljava odlučan pritisak na papučicu gasa nakon čega slijedi pravo ispaljivanje. Pritom gotovo da nema dodatnog opterećenja na upravljaču i pri povratku u pravac nema potrebe za borbu s volanom.

Naš testni model bio je opremljen i DSG mjenjačem sa 6 stupnjeva, koji je dodatno ojačan kako bi podnio 350 Nm, što je donijelo i dodatnu težinu. Istodobno nije tako uglađen kao verzija sa sedam stupnjeva koja se koristi kod slabijih motora i poneki trzaj u gradskoj vožnji je primjetan. Octavia treće generacije je velik auto, dug 468,5 centimetara, ali s dodatnom konjicom i prije svega s ugradnjom špere, sportski duh mu je dodatno naglašen. Kad tome dodamo darežljiv, uvijek spreman motor, odličan ovjes i iznimne kočnice, imamo više nego dovoljno razloga za pregršt lijepih ugođaja u vožnji.

Mase su dobro raspoređene i u vožnji Octavia ne otkriva svojih gotovo 1500 kilograma. No, istodobno daleko je od oštrine i dramatičnosti koju pruža Renault Mégane RS ili čak Leon Cupra, a izostanak opcije u vidu prilagodljivih amortizera, češku jurilicu čini manje sofisticiranom u odnosu na Volkswagen Golf GTI. Unatoč tome ovjes ima svojih kvaliteta i na suhom asfaltu sigurnosna elektronika nema previše posla.

U odnosu na standardnu verziju podnica je spuštena za 15 milimetara, a opruge i amortizeri su krući. Kada tome dodamo niskoprofilne gume (225/35 R19), ovjes često gubi borbu s neravninama na cesti, ali u usporedbi s nekim od konkurenata udobnost i nije tako loša. Oštriji rubovi i veći otvori na prednjem odbojniku, kao i maleni stražnji spojler svjedoče o dodatnim satima u zračnom tunelu.

Pri većim brzinama ipak nema dodatnih zvukova vjetra zahvaljujući dobro odrađenoj zvučnoj izolaciji, a za dodatni sportski ugođaj serijski je ugrađen generator zvuka koji u putnički prostor vrijedno pumpa dodatne decibele motora, ali može biti i isključen. Na koncu valja reći i da najmoćnija Octavia nije auto za kojim se na cesti ljudi okreću. S decentnim sportskim detaljima RS 230 je prilično neupadljiv, ali trezveni stil koji se provlači vanjštinom i unutrašnjošću, ponekad donosi dodatnu draž.

RS 230 DSG

TEHNIČKI PODACI

Motor turbobenzinski, 1984 ccm

Snaga 230 KS pri 4700-6200/min

Moment 350 Nm pri 1500-4600/min

Pogon prednji

Mjenjač automatski, 6 stupnjeva

Dimenzije 468,5 x 181 x 145 cm

Osovinski razmak 268 cm

Prtljažnik 590/1580 litara

Gume 225/35 R 19

Masa 1465 kg

Ispuh CO2 146 g/km

MJERENJA

Brzina 250 km/h

0-100 km/h 6,8 sekundi

Potrošnja 7,9 l/100 km

Cijena 279.554 kuna

S doplatama 306.910 kuna

SERIJSKA OPREMA: 19-colni alu-naplaci • izbor načina vožnje + generator zvuka • biksenon svjetla • sportsko podvozje • automatska dvozonska klima • električno podesiva prednja sjedala • mjenjač i upravljač (s polugama za izmjenu stupnjeva) u koži • tempomat • putno računalo • zatamnjena stražnja stakla • dnevna i stražnja led svjetla • start/stop uređaj…

DOPLATE: audio sustav Canton sa 10 zvučnika i subwooferom • el. stakleni krov • crna folija na krovu • grijanje prednjih sjedala • kamera za vožnju unatrag • navigacijski uređaj s kartama Europe/ ukupno 27.357 kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 20:37